bak eruit, wie denkt even mee met de aanpak
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 93
- Lid geworden op: za jan 17, 2009 10:17 am
- Locatie: Deventer
bak eruit, wie denkt even mee met de aanpak
Er kan altijd meer kapot is de wijze les van de laatste dagen. waterlekkage en de waterpomp vervangen. Bleek de koppakking lek omdat het revisiebedrijf een 1100cc pakking in een 1300cc had gemonteerd. Vervangen door een goede pakking met als gevolg dat de bussen los zijn geraakt Hopla blokje eruit en ik zie lekkage langs de keerringen van de aandrijfassen.
Keerring verwijderd en deze is goed slecht.
http://www.mijnalbum.nl/Album=OMHOOA46
Twee vragen:
1) klopt mijn aanpak van vervangen?
Ik heb zoals op de foto te zien de grote ring uit de bak gedraaid. Hier de keerring uit getikt en deze moet ik nog halen en vervangen. Mijn plan is om deze te vervangen en dan de ring er weer in te draaien en net iets vaster te draaien dan handvast. Dan de andere kant de ring eruit halen keerring vervangen en dan die weer niet iets vaster te draaien dan handvast. Klopt mijn aanpak?
2) onderhoud druklager en keerring priseas
De koppeling is samen met het druklager ongeveer 20.000 km geleden vervangen. Nu vervangen lijkt me niet nodig. Maar moet ik nog iets schoonmaken, in het vet zetten of? Het is los dus en ik moet niet iets vergeten wat nu makkelijk is.
Wie denkt even mee?
Keerring verwijderd en deze is goed slecht.
http://www.mijnalbum.nl/Album=OMHOOA46
Twee vragen:
1) klopt mijn aanpak van vervangen?
Ik heb zoals op de foto te zien de grote ring uit de bak gedraaid. Hier de keerring uit getikt en deze moet ik nog halen en vervangen. Mijn plan is om deze te vervangen en dan de ring er weer in te draaien en net iets vaster te draaien dan handvast. Dan de andere kant de ring eruit halen keerring vervangen en dan die weer niet iets vaster te draaien dan handvast. Klopt mijn aanpak?
2) onderhoud druklager en keerring priseas
De koppeling is samen met het druklager ongeveer 20.000 km geleden vervangen. Nu vervangen lijkt me niet nodig. Maar moet ik nog iets schoonmaken, in het vet zetten of? Het is los dus en ik moet niet iets vergeten wat nu makkelijk is.
Wie denkt even mee?
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: bak eruit, wie denkt even mee met de aanpak
Hoi Eelco,
Die grote ringen die je er uit gedraaid hebt stellen ook het differentieel.
Ik hoop dat je het aantal gangen geteld hebt toen je hem er uit draaide. want zoveel gangen moet hij ook weer terug.
Nu je de bak toch gescheiden hebt van de motor zou je ook de krukas keerring kunnen vervangen achter het vliegwiel.
succes
Die grote ringen die je er uit gedraaid hebt stellen ook het differentieel.
Ik hoop dat je het aantal gangen geteld hebt toen je hem er uit draaide. want zoveel gangen moet hij ook weer terug.
Nu je de bak toch gescheiden hebt van de motor zou je ook de krukas keerring kunnen vervangen achter het vliegwiel.
succes
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Re: bak eruit, wie denkt even mee met de aanpak
Idem krukaskeerring, daar kun je nu ook makkelijk bij, zie laatste pagina in dit topic:
viewtopic.php?f=2&t=14179" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat werkzaamheden aan de bak betreft: ik zou de boel even schoonmaken en smeren, zodat het drukgroeplager netjes over z'n busje heen en weer kan schuiven.
Over de aandrijfaskeerringen: die heb ik dit voorjaar vervangen, inderdaad het aantal rotaties tellen zodat je ze op dezelfde diepte krijgt als eerst. Haynes blz 273 zegt dat ze dusdanig strak moeten zitten dat het differentieel "stoef is rond te draaien" En iets over een koordje rond het differentieelhuis wikkelen en dat dat ding moet gaan draaien als je er met 1-3kg aan trekt. Snap niet helemaal hoe ze dat bedoelen en of de bak daar misschien open voor moet liggen, maar als je dus een speling hebt van een factor 3 komt het eik niet heel nauw...
viewtopic.php?f=2&t=14179" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat werkzaamheden aan de bak betreft: ik zou de boel even schoonmaken en smeren, zodat het drukgroeplager netjes over z'n busje heen en weer kan schuiven.
Over de aandrijfaskeerringen: die heb ik dit voorjaar vervangen, inderdaad het aantal rotaties tellen zodat je ze op dezelfde diepte krijgt als eerst. Haynes blz 273 zegt dat ze dusdanig strak moeten zitten dat het differentieel "stoef is rond te draaien" En iets over een koordje rond het differentieelhuis wikkelen en dat dat ding moet gaan draaien als je er met 1-3kg aan trekt. Snap niet helemaal hoe ze dat bedoelen en of de bak daar misschien open voor moet liggen, maar als je dus een speling hebt van een factor 3 komt het eik niet heel nauw...
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
-
- Berichten: 93
- Lid geworden op: za jan 17, 2009 10:17 am
- Locatie: Deventer
Re: bak eruit, wie denkt even mee met de aanpak
Kijk, dat helpt!
Ik heb de slagen niet geteld, wel heb ik gemerkt waar de ring stond. Die krijg ik dus denk ik wel weer op dezelfde plek. Maar ter controle moet ik dus aan het differentieel draaien. Maar euhhh, wat is precies aan het differentieel draaien, is dat de as die voor uit de bak steekt? Of moet ik er een aandrijfas in steken en mag die met enige weerstand draaien?
En met betrekking tot druklager, moet ik nog iets invetten? Of anders......
Met sleutelgroeten,
Eelco
Ik heb de slagen niet geteld, wel heb ik gemerkt waar de ring stond. Die krijg ik dus denk ik wel weer op dezelfde plek. Maar ter controle moet ik dus aan het differentieel draaien. Maar euhhh, wat is precies aan het differentieel draaien, is dat de as die voor uit de bak steekt? Of moet ik er een aandrijfas in steken en mag die met enige weerstand draaien?
En met betrekking tot druklager, moet ik nog iets invetten? Of anders......
Met sleutelgroeten,
Eelco
-
- Berichten: 93
- Lid geworden op: za jan 17, 2009 10:17 am
- Locatie: Deventer
Re: bak eruit, wie denkt even mee met de aanpak
Sorry, niet goed gelezen gisteravond met een paar biertjes op. Nu helemaal helder heb ik het antwoord over smeren al gelezen. Ow en de krukaskeerring is met de revisie van het blok al vervangen.
Re: bak eruit, wie denkt even mee met de aanpak
Differentieel draaien: tja, ik vermoed eigenlijk dat Haynes het over een open liggende bak heeft, maar een aandrijfas erin steken en zo peilen of de boel in elk geval niet te veel speling heeft lijkt mij ook een goed idee.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: bak eruit, wie denkt even mee met de aanpak
Ik teken de ringen ook aan. Belangrijk is wel dat je ze er een voor een eruithaalt en weer monteert. Dan blijft de speling van kroonwiel en pignon goed.
Volgens Renault mag je de ringen bij gebruikte lagers stellen tot spelingsvrij. Dat is dus vast en een klein beetje terug.
Dat gedoe met een touwtje en een unster is een methode om de weerstand van het differentieel, als gevolg van de voorspanning van de lagers te meten, ze gaan er dan vanuit dat de speling van kroonwiel en pignon goedstaat. De deksel moet inderdaad van de bak af.
vr gr Fons
Volgens Renault mag je de ringen bij gebruikte lagers stellen tot spelingsvrij. Dat is dus vast en een klein beetje terug.
Dat gedoe met een touwtje en een unster is een methode om de weerstand van het differentieel, als gevolg van de voorspanning van de lagers te meten, ze gaan er dan vanuit dat de speling van kroonwiel en pignon goedstaat. De deksel moet inderdaad van de bak af.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)