Lekkende keerring priseas?
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Lekkende keerring priseas?
Vandaag mijn vers gerestaureerde F4 voor het eerst gestart; wonder boven wonder sloeg de motor (na 3 jaar stilstand) vrijwel direct aan! Ik heb er toen een tiental meter (stapvoets) mee gereden en toen kwam ik erachter dat er olie lekte. Toen ik de motor afzette stopte het lekken. Volgens mij is het de keerring van de priseas; de olie drupte namelijk uit de achterkant van de versnellingsbak maar na inspectie bleek het vliegwiel nog droog te zijn. Het is dus volgens mij niet het krukaslager. Zowel motor (5TL motor) als bak (GTL) zijn mij onbekend, maar de motor heb ik van een kennis die zegt hem prima lopend uitgebouwd te hebben (en dat geloof ik wel), de bak is van iemand die daar de voorgeschiedenis niet van kon geven. Al met al houd ik het dus bij de priseaskeerring. Ik moet er wel bij zeggen dat ik de beschermplaat van de bak (die deze van achter afdicht) nog niet gemonteerd heb, zou het kunnen dat die keerring daardoor los is gekomen? Ik weet namelijk niet of die plaat die keerring misschien aandrukt? Ik kan het me eigenlijk niet voorstellen, want ik denk dat die keerring een stuk verder naar voren in de bak zit (dus niet in lijn met die plaat).
Nu mijn vraag: lijkt dit inderdaad op een lekke priseas keerring? Want dan haal ik de bak er weer onder vandaan om die te vervangen.
Nu mijn vraag: lijkt dit inderdaad op een lekke priseas keerring? Want dan haal ik de bak er weer onder vandaan om die te vervangen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Lekkende keerring priseas?
O ja, de olie kwam er echt in een klein straaltje uit, alsof er druk achter zat. Lijkt mij dus dat de draaiende tandwielen in de versnellingsbak de olie langs de defecte keerring persten (als mijn interpretatie van wat er aan de hand was inderdaad klopt).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Lekkende keerring priseas?
Olie uit de versnellingbak is heel anders dan motorolie. ( maar dat weet jij natuurlijk ook) Moet gemakkleijk te traceren zijn welke het is. Groet Lordje
Re: Lekkende keerring priseas?
Tsja, zijn allebei vervangen, dus zien er nu allebei goudgeel uit. Denk wel dat het bakolie is, die is wat dikker, toch?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Lekkende keerring priseas?
Daar sluit ik me bij aan...Bakolie heeft een erg specifieke geur...
Re: Lekkende keerring priseas?
Dan is het bakolie. Zijn jullie het er dan ook over eens dat dit een gevalletje kapotte priseaskeerring is?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
- dick holtrop
- Berichten: 1283
- Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
- Locatie: frentsjer
- Contacteer:
Re: Lekkende keerring priseas?
ik heb het zelfde probleem, lekt olie uit het gedeelte van de koppeling maar vliegwiel is droog.
het is inderdaad de keering tussen de bak en het koppelingshuis.
andere optie is er bijna niet.
er moet trouwens niet echt druk op de bak staan, er zit aan de voorzijde een ontluchting.
wel als er te veel olie in de bak zit.
groet dick
het is inderdaad de keering tussen de bak en het koppelingshuis.
andere optie is er bijna niet.
er moet trouwens niet echt druk op de bak staan, er zit aan de voorzijde een ontluchting.
wel als er te veel olie in de bak zit.
groet dick
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.
niet omdat het moet maar omdat het kan
niet omdat het moet maar omdat het kan
Re: Lekkende keerring priseas?
Dacht ik ookdick holtrop schreef:
het is inderdaad de keering tussen de bak en het koppelingshuis.
andere optie is er bijna niet.
groet dick
Heb de bak gevuld via de opening aan de zijkant en er 1,8 l ingegooid, dus dat moet goed zitten.dick holtrop schreef:
er moet trouwens niet echt druk op de bak staan, er zit aan de voorzijde een ontluchting.
wel als er te veel olie in de bak zit.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Lekkende keerring priseas?
Maar kan dus zijn dat de ontluchting verstopt zit...?
Re: Lekkende keerring priseas?
Niet over nagedacht. Maar er kan toch niet echt overdruk ik de bak zitten? Heb hem gevuld via een slangetje, maar dat moest eruit voordat ik de plug terug kon schroeven, een eventuele overdruk kon toen dus eruit, toch?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Lekkende keerring priseas?
Overdruk wil zeggen als de bak in gebruik is (onder het rijden dus) en dat de olie warmer wordt en daardoor overdruk ontstaat. Op de bakdeksel zit een ontluchting (als 't goed is)...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: Lekkende keerring priseas?
OK, dat kan nog niet het geval zijn geweest na die 10m. Als het even meezit haal ik morgenavond de bak uit de auto om te zien wat er scheelt.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: Lekkende keerring priseas?
Zou je niet eerst eens kijken of de ontluchting niet verstopt zit voordat je de hele bak er onder vandaan sloopt.
Naar wat ik begrepen heb heb je al vrij snel overdruk als de tandwielen draaien.
Groet, Robert
Naar wat ik begrepen heb heb je al vrij snel overdruk als de tandwielen draaien.
Groet, Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Re: Lekkende keerring priseas?
Goed punt. Waar zit die ontluchting eik?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd