versnellingsbak losmaken van motor
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 258
- Lid geworden op: ma okt 17, 2011 1:57 pm
- Locatie: Brugge, België
versnellingsbak losmaken van motor
Nu het chassis bijna klaar is, denk ik al iets verder na over het grote onderhoud van de motor:
Losmaken versnellingsbak van mijn 850cctje?
Hoe? Versnellingsbak alleen, met of zonder de klok? Of hoe?
Bedoeling is de koppelingsplaat te controleren, en indien nodig te vervangen.
Graag chronologische volgorde voor demontage....
Thx
Losmaken versnellingsbak van mijn 850cctje?
Hoe? Versnellingsbak alleen, met of zonder de klok? Of hoe?
Bedoeling is de koppelingsplaat te controleren, en indien nodig te vervangen.
Graag chronologische volgorde voor demontage....
Thx
Un âne, deux chevaux, trois suisses, quattrelle...
Re: versnellingsbak losmaken van motor
Hallo,
Ik ben als volgt te werk gegaan bij het vervangen van de koppeling:
Ik heb eerst de centale moeren van de steekassen verwijderd (aandrijfassen)
Daarna heb ik de bovenste fuseekogel losgemaakt en de koppeling aan het stuurhuis losgemaakt
Olie afgelaten van de versnellingsbak en daarna de aandrijfassen verwijderd.
Daarna heb ik de koelvloeistof afgelaten en de radiator verwijderd.
Ik heb ook de uitlaat gedemonteerd tot aan de pijp die van de uitlaatcollector komt.
Het spreekt vanzelf dat je de wagen op bokken moet plaatsen.
Ik heb mij beholpen met twee palletten onder de wagen te schuiven op elkaar gestappeld.
Daarvoor had ik mijn rolkrik gebruikt die ik op een paar houten balkjes had geplaatst en zo heb ik de wagen omhoog gekregen totdat ik boven de palletten nog een balk kon leggen en dan heb ik de wagen laten zakken.
Kilometerkabel losmaken op de versnellingsbak ( boutje losdraaien en kabel naar boven trekken)
Koppelingskabel losmaken aan de versnellingsbak
Vervolgens de versnellingsbak losmaken aan de motorzijde en daarna de vier bouten aan de voorzijde van de
wagen losmaken (steun versnellingsbak voorzijde)
Met een krik ondersteunen en daarna de silentblock van de versnellingsbak schroeven.
Als je dit gedaan hebt dan kan je de kring laten zakken en dan kan je langs onder de versnellingsbak verwijderen; de motor kantelt op die manier ver genoeg naar beneden om de bak eraf te halen en daarna in omgekeerde volgorde alles terug monteren.
Klinkt misschien ingewikkeld maar is toch doenbaar.
Ik heb een nieuwe koppeling gesstoken die ik besteld had bij mijautoonderdelen.nl aan de prijs van 85 euro
set bestaande uit koppelingsplaat,druklager en drukgroep.
Rijdt voortreffelijk nu
Groet,
Raoul
Ik ben als volgt te werk gegaan bij het vervangen van de koppeling:
Ik heb eerst de centale moeren van de steekassen verwijderd (aandrijfassen)
Daarna heb ik de bovenste fuseekogel losgemaakt en de koppeling aan het stuurhuis losgemaakt
Olie afgelaten van de versnellingsbak en daarna de aandrijfassen verwijderd.
Daarna heb ik de koelvloeistof afgelaten en de radiator verwijderd.
Ik heb ook de uitlaat gedemonteerd tot aan de pijp die van de uitlaatcollector komt.
Het spreekt vanzelf dat je de wagen op bokken moet plaatsen.
Ik heb mij beholpen met twee palletten onder de wagen te schuiven op elkaar gestappeld.
Daarvoor had ik mijn rolkrik gebruikt die ik op een paar houten balkjes had geplaatst en zo heb ik de wagen omhoog gekregen totdat ik boven de palletten nog een balk kon leggen en dan heb ik de wagen laten zakken.
Kilometerkabel losmaken op de versnellingsbak ( boutje losdraaien en kabel naar boven trekken)
Koppelingskabel losmaken aan de versnellingsbak
Vervolgens de versnellingsbak losmaken aan de motorzijde en daarna de vier bouten aan de voorzijde van de
wagen losmaken (steun versnellingsbak voorzijde)
Met een krik ondersteunen en daarna de silentblock van de versnellingsbak schroeven.
Als je dit gedaan hebt dan kan je de kring laten zakken en dan kan je langs onder de versnellingsbak verwijderen; de motor kantelt op die manier ver genoeg naar beneden om de bak eraf te halen en daarna in omgekeerde volgorde alles terug monteren.
Klinkt misschien ingewikkeld maar is toch doenbaar.
Ik heb een nieuwe koppeling gesstoken die ik besteld had bij mijautoonderdelen.nl aan de prijs van 85 euro
set bestaande uit koppelingsplaat,druklager en drukgroep.
Rijdt voortreffelijk nu
Groet,
Raoul
-
- Berichten: 258
- Lid geworden op: ma okt 17, 2011 1:57 pm
- Locatie: Brugge, België
Re: versnellingsbak losmaken van motor
Dankje,
Misschien had ik net iets extra info moeten geven.
Motor + bak zijn er reeds uit. De bak moet nu enkel nog van de motor worden gehaald...
De vraag is dus: hoe? Met klok, zonder klok, enz....
Misschien had ik net iets extra info moeten geven.
Motor + bak zijn er reeds uit. De bak moet nu enkel nog van de motor worden gehaald...
De vraag is dus: hoe? Met klok, zonder klok, enz....
Un âne, deux chevaux, trois suisses, quattrelle...
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: versnellingsbak losmaken van motor
met het koppelingshuis, als je dat de klok noemt. Kan anders niet want 2 van de bouten zitten zo dat je het er eerst af moet halen om die los te krijgen van de bak. Ik heb trouwens nog een nieuwe koppelingsplaat met drukgroep en druklager liggen van de 850, ooit verkeerd besteld (verkeerd afgeleverd). Voor 60 euri mag je ze hebben.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: versnellingsbak losmaken van motor
Past die koppeling en drukgroep ook op het tweede type R4? Zo ja, dan heb ik daar wel belang bij.
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: versnellingsbak losmaken van motor
kweenie; als je 'm los hebt kunnen we ze naast elkaar leggen en vergelijken....
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-
- Berichten: 258
- Lid geworden op: ma okt 17, 2011 1:57 pm
- Locatie: Brugge, België
Re: versnellingsbak losmaken van motor
Bak is eraf geraakt en opgekuist.
Er is nog heel wat olie uitgevloeid.
Nu hangt de bak, met nieuwe koppeling terug aan de motor. Alles mooi droog.
Transport via de giraf naar chassis was alles ook nog mooi droog.
Na het inbouwen op het chassis is er weer olie uit de bak aan het lekken, aan de achterzijde van de bak.
Dus de gaten waar de aandrijfassen moeten komen is droog.
Waar komt dat spul vandaan? Ergens een dichting die kapot ging bij montage?
Lekt dus tussen motor en bak, in het midden. Is zeker versnelllingsbakolie.
Heb ik iets over het hoofd gezien?
Iemand een idee?
Voor ik er nieuwe olie inkap en ontlucht zou ik graag meer weten over dit lek.
Er is nog heel wat olie uitgevloeid.
Nu hangt de bak, met nieuwe koppeling terug aan de motor. Alles mooi droog.
Transport via de giraf naar chassis was alles ook nog mooi droog.
Na het inbouwen op het chassis is er weer olie uit de bak aan het lekken, aan de achterzijde van de bak.
Dus de gaten waar de aandrijfassen moeten komen is droog.
Waar komt dat spul vandaan? Ergens een dichting die kapot ging bij montage?
Lekt dus tussen motor en bak, in het midden. Is zeker versnelllingsbakolie.
Heb ik iets over het hoofd gezien?
Iemand een idee?
Voor ik er nieuwe olie inkap en ontlucht zou ik graag meer weten over dit lek.
Un âne, deux chevaux, trois suisses, quattrelle...
Re: versnellingsbak losmaken van motor
Weet je zeker dat het bakolie is? Dacht ikzelf namelijk ook inlangs, maar bleek dus niet te kloppen, zie betreffende topic. Als je aandrijfassen nog niet op hun plek zitten lijkt het me eigenlijk vreemd dat je al olie in de bak hebt gegooid; de meeste mensen doen dat nl als laatste...
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
-
- Berichten: 258
- Lid geworden op: ma okt 17, 2011 1:57 pm
- Locatie: Brugge, België
Re: versnellingsbak losmaken van motor
ik nog geen OLIE in de bak gekapt.
Waarschijnlijk een restje die zijn weg heeft gezocht na het slingeren met de combinatie motor-bak tot aan het chassis.
Natuurlijk vul ik de bak maar pas als de cardanassen weer zijn gemonteerd....
Intussen iemand al een referentienummer gevonden voor die keerring op de prise-as?
In een renault-onderdelenboek?
Waarschijnlijk een restje die zijn weg heeft gezocht na het slingeren met de combinatie motor-bak tot aan het chassis.
Natuurlijk vul ik de bak maar pas als de cardanassen weer zijn gemonteerd....
Intussen iemand al een referentienummer gevonden voor die keerring op de prise-as?
In een renault-onderdelenboek?
Un âne, deux chevaux, trois suisses, quattrelle...
Re: versnellingsbak losmaken van motor
Heb er 1 liggen omdat ik dacht dat-ie bij mij stuk was, Renault nr 77 03 087 085
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd