snelheidsmeter/kilometerteller werkt niet

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

plakjes
Berichten: 496
Lid geworden op: do aug 09, 2007 2:43 pm

Re: snelheidsmeter/kilometerteller werkt niet

Bericht: # 120238Bericht plakjes »

ff een vraagje, klopt het dat die pakkingring de ring is die in de inkeping van het snelheidsmeterkabel huis gaat?
Dacht namelijk eerst dat dat een ring was die tussen de snelheidmeteraandrijfas en die kunstof bus (huis snelheidsmeter kabel op tekening) ging.
Omdat toen ik dat uit de bak gehaald had en uit elkaar haalde er een soort weggedraaide kunstof ring tussen leek te zitten.
Maar dat kan mischien ook van de onderkant van die kunstof bus (huis snelheidsmeter kabel op tekening) afkomen want die is wel wat ingelopen.
Afbeelding

Hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel.
groeten plakjes
Laatst gewijzigd door plakjes op za aug 07, 2010 12:01 am, 1 keer totaal gewijzigd.
plakjes
Berichten: 496
Lid geworden op: do aug 09, 2007 2:43 pm

Re: snelheidsmeter/kilometerteller werkt niet

Bericht: # 120258Bericht plakjes »

Niemand?
Dan ga ik er maar vanuit dat die pakking ring de ring is die om het huis van de snelheids meter kabel gaat.
ik had namelijk die onderste 3 onderdelen bij renault besteld en kreeg toen de ring die om het huis gaat.
Dus neem ik dan maar aan (hopelijk is het dan wel goed besteld) dat er verder geen ring tussen moet.
plakjes
Berichten: 496
Lid geworden op: do aug 09, 2007 2:43 pm

Re: snelheidsmeter/kilometerteller werkt niet

Bericht: # 120301Bericht plakjes »

ik kan weer zien hoe hard ik rij :D
De bovenkant van de snelheidsmeteraandrijfas waar het vierkante staafje van de tellerkabel in moet was bijna helemaal afgebroken.
(er waren geen tandjes afgebroken maar ze waren wel behoorlijk afgesleten)

Voor iemand die dit nog ooit moet doen.
Baksteun er tussenuit halen ging erg makelijk.
voorste deksel van de bak ging er ook makelijk af.
Het er uit tikken van de kunstof bus waar de snelheidsmeteraandrijfas in zit is ff prullen, zeker als je hem heel wilt houden.
en bij het terugzetten van het voordeksel moet je zorgen dat de tandjes van de snelheidsmeteraandrijfas en het wormwiel in de bak gelijk vallen.

Maar alles bij elkaar viel het wel mee.
plakjes
Berichten: 496
Lid geworden op: do aug 09, 2007 2:43 pm

Re: snelheidsmeter/kilometerteller werkt niet

Bericht: # 120302Bericht plakjes »

Foto:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Quatro lata
Berichten: 285
Lid geworden op: vr feb 19, 2010 10:54 pm

Re: snelheidsmeter/kilometerteller werkt niet

Bericht: # 148224Bericht Quatro lata »

Hallo,
Weet iemand inmiddels toevallig of dit plastic tandwieltje ergens te koop is? Of kun je alleen repareren of, zoals ik heb gedaan, de voorkant van een andere versnellingsbak overzetten?

Groet,
Maarten
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1017
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Re: snelheidsmeter/kilometerteller werkt niet

Bericht: # 148226Bericht Voormalig Steunpunt NO »

Het is niet 1 plastic tandwieltje.
Er zijn diverse varianten, afhankelijk van het type versnellingsbak.
Verschil zit hem in het aantal tanden op het wieltje
Enkele varianten zijn nog via de dealer leverbaar, maar je moet wel zeker weten welke je nodig hebt.
Anders geeft je teller plots heel andere waardes aan

Groet
Harry
Gebruikersavatar
froufroum
Berichten: 98
Lid geworden op: vr mar 30, 2012 7:09 pm
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: snelheidsmeter/kilometerteller werkt niet

Bericht: # 148305Bericht froufroum »

Mocht iemand interesse hebben, ik heb nog een compleet nieuw setje van bovenstaande schematische afbeelding. Snelheidsmeteraandrijfas, ringen en huis. Zal hem binnenkort ook bij te koop zetten.
Was van mijn oude 845cc HAO-166 versnellingsbak die in elkaar is gedraad voordat ik uberhaupt de verpakkingen van het setje kon openen :-? , maar het asje past op meerdere bakken zei de dealer, 16 tands zo uit het hoofd.
Plaats reactie