Kilometerteller werkt niet Wie weet raad?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
rome
Berichten: 15
Lid geworden op: do dec 23, 2004 12:22 pm
Locatie: Apeldoorn

Kilometerteller werkt niet Wie weet raad?

Bericht: # 114635Bericht rome »

Mijn kilometerteller werkt niet meer . De kabel is wel goed maar volgens mij draait het pinnetje in de versnellingsbak niet meer.
Kan ik eenvoudig iets vervangen, of moet nu de hele versnellingsbak eruit.? Zou jammer zijn want de GTL uit 1991 rijdt verder prima
R 4GTL 1991+Morris Minor1967
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Kilometerteller werkt niet Wie weet raad?

Bericht: # 114636Bericht schoapke »

aan de andere kant zit hij nog wel goed? anders moet de bak toch een stukje open om het busje te vervangen
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
rome
Berichten: 15
Lid geworden op: do dec 23, 2004 12:22 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: Kilometerteller werkt niet Wie weet raad?

Bericht: # 114654Bericht rome »

.Bedankt voor je snelle reactie. Eh ik begrijp niet goed met wat je bedoeld met aan de andere kant. De kabel is goed en de teller werkt als ik aan de versnellingsbak kant de kabel ronddraai.
De bak iets losmaken voor een nieuw busje: Kan dat met de bak in de auto en wat maak ik dan los?
R 4GTL 1991+Morris Minor1967
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Kilometerteller werkt niet Wie weet raad?

Bericht: # 114658Bericht schoapke »

de andere kant bedoelde ik bij de teller, maar die draait, dus dat zal wel goed zijn.

Bij de bak zit de kabel in een kunstof busje dat onderaan angedreven wordt. Om dat te vervangen moet de bak uit elkaar. Geloof dat Bart uit breda dat ooit gedaan heeft
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Kilometerteller werkt niet Wie weet raad?

Bericht: # 114662Bericht Tweety »

Staat me bij dat de aandrijving van de kilometerteller bevestigt zit in de voorste plaat van de bak (bij mij lekte die dus moest eraf)... is geen punt... aftappen, voorste motorsteun verwijderen en de (6 of 8) bouten aan de voorzijde verwijderen, en dan zien wat je aantreft... het deel is volgens mij van plastic, en dat kan kapot.... wel na afloop goed afkitten en niet te strak aandraaien (officieel 40nm) dus de bak hoeft niet gesplitst te worden iig... (beer)
rome
Berichten: 15
Lid geworden op: do dec 23, 2004 12:22 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: Kilometerteller werkt niet Wie weet raad?

Bericht: # 114691Bericht rome »

Morgen ga ik kijken hoe die voorkant er precies aan zit en het mischien ook al proberen los te krijgen. Jullie lezen het vervolg,z.s.m.
R 4GTL 1991+Morris Minor1967
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: Kilometerteller werkt niet Wie weet raad?

Bericht: # 114692Bericht Rudi »

Mijn km teller was ook los op de bak.
De garage heeft daar een iets nieuws op geplaatst en nu doet ie het weer nieuw,
daarvoor is de bak nooit losgeweest.

Ik heb wel een tachograaf vebinding.
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Kilometerteller werkt niet Wie weet raad?

Bericht: # 114894Bericht Okido »

Beste Rome,

Als je de auto rolt in de versnelling o.i.d. moet je het pinnetje zien, of wel voelen, draaien (bijvoorbeeld uiteinde van de kabel). Het pinnetje in de versnellingsbak dat zich verbindt met de kabel zit in een plastic huls/bus gelagerd. Deze kan zijn vastgelopen. Eronder zit een soort wormwiel. Ook deze kan stuk zijn. Dit tandwiel met plastic bus en daarin het pinnetje is zonder bakmontage te vervangen. Ik heb dat zelf een keer gedaan, door er een moer in te tappen van een verwarmingsbuis. Mijn herinnering zegt 1/2 inch. Door de verwarmingsbuismoer een bout met de kop naar beneden en aan het andere uiteinde een een moer. Dit geeft je een trekker om de bus eruit te werken. Zelf heb ik daar een hefboompje voor gebruikt.
Vergeet niet het boutje aan de zijkant waar de kabel mee wordt vastgezet er helemaal uit te halen. Bij het monteren van de nieuwe bus met tandwiel erop letten, dat het gaatje, voor het hiervoor beschreven boutje, op de goede plek komt te zitten. Ook de rubber keerring om de bus niet vergeten te plaatsen.

Let op in een enkel geval kan de kilometerkabel net te kort zijn. Deze past dan wel, maar bij montage rekt de buitenmantel iets uit waardoor de binnenkabel net geen verbinding meer heeft. Een (nieuwe) kabel moet dus ruim passen.

Succes, Ido
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
froufroum
Berichten: 98
Lid geworden op: vr mar 30, 2012 7:09 pm
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Kilometerteller werkt niet Wie weet raad?

Bericht: # 137133Bericht froufroum »

Ido bedankt.
Zodra de auto terug is moet ik ook met dit klusje aan de gang.
Ik wist dat iemand het tandwiel voor de kilometertellerkabel had vervangen zonder de bak te demonteren, hoop dat het lukt met jouw manier.
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: Kilometerteller werkt niet Wie weet raad?

Bericht: # 137135Bericht dick holtrop »

mijn kilometerteller deed het ook niet, ik met een accuboor de kabel aandrijven aan de kant van de versnellingsbak, en de kilimeterteller in de auto begon aan tegeven, dus ik dacht het ligt dus niet aan de kabel!

ik het tandwiel uit de bak prutsen, deze bleek ook niet kapot te zijn?

wat was de oorzaak?

toen ik in de kabel keek aan de kant van de bak, bleek boven in de huls de kabel rond gesleten te zijn!
precies op het punt waar deze in het vierkantje van de versnellingsbak zit!!

zo zie je maar weer
groet dick
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: Kilometerteller werkt niet Wie weet raad?

Bericht: # 137136Bericht dick holtrop »

je kunt met een stukje cv buis het tandwiel gemakkelijk uit de bak halen, je doet de buis in het kunststof gedeelte van het tandwiel.

waar het boutje zat waar dekabel mee vast zat teken je deze op de buis of je meet deze op.

een gat van 5 mm boren in de cv buis.

een pennetje maken die in de buis past, die iets uit steekt!

je doet nu de buis in het tandwiel, drukt het pennetje via het boutgaatje naar binnen toe.

het buisje zit nu vast aan het kunststof gedeelte van de tandwielhuls.

met een grote tang de buis omhoog tikken!

Let op het pennetje moet niet te lang zijn!! anders blijft deze in het versnellingsbakgedeelte steken.
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
atak
Berichten: 33
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 9:11 am

Re: Kilometerteller werkt niet Wie weet raad?

Bericht: # 137811Bericht atak »

Bij mij doet de afstandteller het wel maar de snelheid aangever niet.

Oplossing, nieuwe teller of openmaken. Is dit al eens door iemand gedaan?

Bedankt, Ad
Plaats reactie