afgebroken tellerkabel in 4GTL bak

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1013
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

afgebroken tellerkabel in 4GTL bak

Bericht: # 178208Bericht Voormalig Steunpunt NO »

Mensen,

Ik heb een vervelend probleem.
Afgelopen week viel ineens mijn snelheidsmeter in mijn 4 GTL uit.
Veel vaker gehad in mijn lange R4 leven, kwestie van nieuwe kabel monteren.
En ik weet uit ervaring dat de breuk in de tellerkabel bijna altijd voor bij de bakingang zit.
Borgboutje losdraaien en de kabel uit de bak trekken.
In de regel zit er dan nog een reststukje van een paar centimeter binnenkabel in het vierkantje van de meenemer die je er dan vrij simpel uit kunt verwijderen.
Maar in dit geval is de binnenkabel gebroken precies in de overgang met als gevolg dat er een stukje binnenkabel in het vierkantje is blijven zitten, waar je met geen tangetje meer bij komt.
Ik heb het geprobeerd eruit te punniken, maar het restant is alleen nog maar iets dieper weggedrukt.
Wie wet raad?
Is er nog een truukje of moet ik het opbouwdeel voorop de versnellingsbak vervangen door eentje waar de nieuwe tellerkabel weer goed in past? Uiteraard met dezelfde vertanding.
Suggesties welkom, graag zelfs.

Groet
Harry
Boalder1972
Berichten: 69
Lid geworden op: vr mar 05, 2021 7:35 pm
Locatie: Baarlo (L)

Re: afgebroken tellerkabel in 4GTL bak

Bericht: # 178209Bericht Boalder1972 »

Sterk magneetje (neodymium) rond ca. 4mm? of gaatje boren 1,5mm en sateprikker/tandenstoker er in steken?
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1013
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Re: afgebroken tellerkabel in 4GTL bak

Bericht: # 178210Bericht Voormalig Steunpunt NO »

Dank voor je reactie.
Sterke magneet had ik vanmorgen ook nog even geprobeerd, maar die hecht goed aan het vierkantje, maat trekt helaas niks omhoog.
Klein gaatje boren en eventueel met een heel dun schroefje erin ga ik bij beter weer maar eens proberen.
Ik kan in ieder geval rijden en een Tom Tom is tijdelijk ook een prima alternatief.
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: afgebroken tellerkabel in 4GTL bak

Bericht: # 178211Bericht Crelesy »

Als je t goed schoon krijgt en een gaatje boort zou je er misschien ook een koperdraad je in kunnen solderen. Dan kan je daar aan trekken. Ik denk dat met een schroefje de overgebleven draadjes naar buiten gedrukt worden en alleen maar nog meer klem zitten.
Solderen zal ook niet makkelijk hechten denk ik, maar door de rafelige structuur misschien wel grip genoeg hebben om t er uit te trekken.
Anders toch uiteindelijk wat groter boren dan blijft er zo weinig over van de kabel dat je dat er wel uit krijgt denk ik. Een nieuw stuk bak waar je teller rondsel in zit is denk ik echt niet nodig. Met wat geduld en niet te grof geweld win je uiteindelijk wel van dat restje.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Fransoos
Berichten: 595
Lid geworden op: vr dec 16, 2011 7:09 pm

Re: afgebroken tellerkabel in 4GTL bak

Bericht: # 178213Bericht Fransoos »

Ik heb hier nog verschillende voordeksels van de 4 bak met goede tandwieltjes.
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: afgebroken tellerkabel in 4GTL bak

Bericht: # 178215Bericht jandoe1000 »

Probeer het een met zo’n tangetje waarmee men vishaken kan verwijderen. Die zijn dun en lang.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: afgebroken tellerkabel in 4GTL bak

Bericht: # 178217Bericht Bertje »

Hoi Harry, als het niet anders is, dan is de voordeksel van de versnellingsbak prima te verwijderen zonder de motor te lichten. Kwestie van de versnellingsbak ondersteunen en het voorste ophangrubber verwijderen. Je kunt de deksel dan losmaken en er naar voren af schuiven. Je kunt dan op je gemak op de werkbank proberen het afgebroken stukje binnenkabel te verwijderen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1013
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Re: afgebroken tellerkabel in 4GTL bak

Bericht: # 178375Bericht Voormalig Steunpunt NO »

Helaas is het niet gelukt.
Ik ben begonnen te boren met een klein boortje van 1,5 mm
Daarna een 2 mm boortje met het idee om er vervolgens een dun schroefdraadje in te draaien en het geheel eruit te trekken.
Maar helaas, de 2 mm boor liep ineens vast en het puntje brak af en krijg je er ook niet meer uit.
Gelukkig heb ik nog een voordeksel liggen van een 4GTL bak, dus dan zal het op die manier uiteindelijk wel weer goed komen.
Bedankt voor de suggesties en groet
Harry
Plaats reactie