vraag 123 Ignition

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Sunra
Berichten: 60
Lid geworden op: wo mei 08, 2019 7:51 am

vraag 123 Ignition

Bericht: # 173727Bericht Sunra »

Iemand ervaring met het monteren van de 123 Ignition in een R4 tl 1987. Motor 1108 cc type 1128 ,, 688D? Ik heb de "basic" 123 ignition, ( dus zonder bleuthooth of USB) Met de gebruikershandleiding kom ik een heel eind, alleen het verhaal over instellen vervroeging is niet volledig duidelijk. Ik begrijp dat er binnenin de el. ontsteking , achter de dikke inbusbout, nog een afstellingsmogelijkheid zit. Maar waar vind ik de juiste instelling? En hoe dit in te stellen? En heb ik een stroboscoop nodig om de afstelling te doen?
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: vraag 123 Ignition

Bericht: # 173728Bericht harbourseal »

Achter de inbus zit een schakelaartje met cijfertje.
In de handleiding zit een tabelletje met de motornummers en het corresponderende cijfer.
Je kunt het schakelaartje verdraaien met een klein schroevendraaiertje.

Volg de handleiding bij het installeren.
Je moet nog finetunen met een stroboscoop.
Het is echt plug and play.

Succes.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Sunra
Berichten: 60
Lid geworden op: wo mei 08, 2019 7:51 am

Re: vraag 123 Ignition

Bericht: # 173731Bericht Sunra »

Dag harbourseal.

Helaas is niet alles voor mij "Strait foreward" Mechanisch kan ik wel het e.e.a., maar met ontstekingen heb ik helaas weinig ervaring. Zelf mijn motor uit 1980 was al uitgerust met el. ontsteking. En mijn motor uit 1972 heb ik ook direct maar om laten bouwen naar el. ontsteking. Inmiddels woon ik in Spanje, en had het liefste iemand gevonden, die het voor mij inbouwde. Helaas nog niemand gevonden ( zelfs de locale Renault garage weigerde, kende het systeem niet, en doet niets dat niet origineel Renault is!) Omdat meer reacties waren ,dat het redelijk "plug and play."is, wil ik het toch proberen. Ik begrijp het schema echter niet geheel. In het schema worden 3 verschillende instellingen gegeven, allen voor de 688. Welke moet ik dan gebruiken ( ik heb de 1108 cc versie. type 1128 en 688d) Weet jij de betekenis van advace start mmHg ( bovenin het schema?) en wat te doen met degr Crackshaft ( graden krusas?) bedankt zover voor je reactie.Jaap
Afbeelding
loeka-nl
Berichten: 171
Lid geworden op: za jul 27, 2013 3:40 pm

Re: vraag 123 Ignition

Bericht: # 173734Bericht loeka-nl »

Er staat een nr op de oude ontsteking daar refereert het nr van je 123 lijst naar Even op je oude ontsteking kijken !
Bij mij ging vervanging zonder problemen moet jou dus ook lukken !
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: vraag 123 Ignition

Bericht: # 173735Bericht harbourseal »

Begrijp ik het goed en heb je een Spaanse TL? Dan gaan alle referenties in de tabel waarschijnlijk manco.
Ze hebben wat andere verdelers gebruikt dan de beschreven verdelers.
Dan kies je 1 of 2

En dan de handleiding volgen voor de installatie.
Gewoon avant la letre volgen dan kan het echt niet mis gaan.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Sunra
Berichten: 60
Lid geworden op: wo mei 08, 2019 7:51 am

Re: vraag 123 Ignition

Bericht: # 173737Bericht Sunra »

Ja, het is een spaanse R4, Het fabrieksplaatje vd Spaanse fabrikant zit nog binnen op het schutboard.

Nogmaals bedankt voor je reactie. Ik moet dus instelling 1 of 2 gebruiken. Maakt dat nog wat uit, 1 of 2, , of is het een kwestie van uitproberen waar hij het beste op loopt?
Ik zal morgen voor alle zekerheid ook nog eens op de nummers kijken, maar het zou zomaar kunnen dat Spaanse nummers afwijkend zijn vd Franse.
Fijne avond.
Plaats reactie