voorontsteking GTL eerste serie

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
RenaultHarry
Berichten: 22
Lid geworden op: zo okt 02, 2016 6:58 pm

voorontsteking GTL eerste serie

Bericht: # 172077Bericht RenaultHarry »

Dag allemaal,
Ik heb een R4 GTL uit het vroege jaar 1979. Met de 1100 cc met 34 pk. Ontsteking met vacuüm-vervroeging. Ben vanwege onregelmatige stationair loop met de ontsteking bezig. Puntjes op 0.4 mm en vacuüm werkt zoals hoort.

Ik heb twee probleempjes: Als de ontsteking op cilinder 1 wijst( loodrecht t.o.v. het blok) dan is er geen enkel afstellingsstreepje/sleufje te zien op het vliegwiel. Dat zit er wel, maar niet in de buurt van het BDP/ontstekingsmoment van cilinder 1 (grenzend aan de transmissie) Ik vermoed dat het vliegwiel ooit in haar 40 jarige carrière niet correct is terug gemonteerd. Dus hoe bepaal ik nu het juiste ontstekingsmoment? De verdeler staat zoals gezegd ongeveer loodrecht op het blok en de Renault start snel en loopt nu redelijk goed. Heb haar op het gehoor afgesteld maar als je draaiend aan de verdeler het hoogste toerental bereikt staat de ontsteking vaak wat te laat naar ik heb begrepen. Dat brengt mij op de vraag of ik 10 of 6 graden voorontsteking moet aanhouden. En is dat ook ( die 6 graden) de afstand tussen de twee grote afstelstreepjes op het koppelingshuis? (zie foto in onderstaande forumvraag/heb geprobeerd deze afbeelding te kopiëren) Kan ik dat doen door de zuiger van de eerste cilinder in het bovenste dode punt te zetten, de stand van het vliegwiel te markeren en deze dan 6 graden terug te draaien? Blok draait rechtsom als ik het goed heb, dus het nieuwe merkteken op het vliegwiel op 6 graden (de afstand tussen de twee merktekens?) naar links aanbrengen?

http://i.imgur.com/jzraK0D.jpg
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: voorontsteking GTL eerste serie

Bericht: # 172082Bericht Bertje »

RenaultHarry schreef: ma feb 11, 2019 9:17 pm Als de ontsteking op cilinder 1 wijst( loodrecht t.o.v. het blok) dan is er geen enkel afstellingsstreepje/sleufje te zien op het vliegwiel. Dat zit er wel, maar niet in de buurt van het BDP/ontstekingsmoment van cilinder 1 (grenzend aan de transmissie) Ik vermoed dat het vliegwiel ooit in haar 40 jarige carrière niet correct is terug gemonteerd.
Het vliegwiel kan er zo ver ik weet maar op één manier op, dus dat kan het eigenlijk niet zijn. Maar BDP bepalen door naar de rotor te kijken is niet erg nauwkeurig. Beter kun je bougie 1 (of 4) eruit draaien en door het bougiegat naar binnen kijken terwijl je de motor rond trekt (wiel opkrikken en ik 3e versnelling eraan draaien). Je zet dan de zuiger stil op het hoogste punt, merktekens op vliegwiel en bellhouse zouden dan moeten uitlijnen.

Wat de afstelstreepjes betreft: tussen de kleine streepjes zit 1 graad, tussen de grote (dus) 5. Op de foto is dus sprake van zo'n 7 graden voorontsteking.

Het beste stel je af met een stroboscoop bij draaiende motor. Als je het statisch wil doen, dan motor naar 7 graden voorontsteking draaien en verdeler linksom draaien totdat de punten openen (multimeter). Ik weet dat de verdeleras zelf rechtsom draait, maar als je de verdeler linksom draait, dan liggen de spelingen dezelfde kant op.

7 graden voorontsteking lijkt mij prima, de vroege GTLs zijn alleen wat betreft spruitstuk en carburateur anders.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: voorontsteking GTL eerste serie

Bericht: # 172083Bericht Rudolf2 »

Hoi,

De benzine is tegenwoordig ook anders dan vroeger, dus "volgens het boekje" komt het niet helemaal goed uit.

Rudolf
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: voorontsteking GTL eerste serie

Bericht: # 172091Bericht Okido »

Voor de volledigheid, het vliegwiel draait linksom, dus de streepjes naar rechts tellen.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
RenaultHarry
Berichten: 22
Lid geworden op: zo okt 02, 2016 6:58 pm

Re: voorontsteking GTL eerste serie

Bericht: # 172095Bericht RenaultHarry »

Beste allemaal,
Bedankt voor de reacties op het forum en de pb-jes die ik mocht ontvangen. Ik heb vanmiddag eens met een sterkere lamp gezocht naar de markering op het vliegwiel en die bleek toch mooi in de buurt van het BDP van cilinder 1 te zitten. Heb de boel statisch afgesteld op circa 6 graden voorontsteking. Op 7 graden liep ze niet lekker. De luchtstelschroef kon gelijk een stuk ingedraaid worden dus R4 reageert ook weer gewoon op de choke. Geen verzuipen/ afwurgen maar gewoon verhoogd stationair. En geen benzinelucht meer bij stationair draaien wegens onverbrande benzine. Gas los en gas erbij gaat ook weer vloeiend in plaats van schokkerig. Had de hoofdsproeier drie jaar geleden al wel direct opgeruimd naar maat 0,99 mm. Want rijden op een beetje choke vond ik op den duur onpractisch. Er zat een 91 A sproeier in. Ik rijd in de regel op Ron 98 benzine. Denk dat het voorlopig weer gefikst is. :D
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: voorontsteking GTL eerste serie

Bericht: # 172096Bericht Bertje »

Goed bezig, dank voor de terugkoppeling!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
RenaultHarry
Berichten: 22
Lid geworden op: zo okt 02, 2016 6:58 pm

Re: voorontsteking GTL eerste serie

Bericht: # 172111Bericht RenaultHarry »

Iets te vlot met juichen. Renault loop stationair goed en bovenin het gas ook. In het middengebied slaat het blok over. Onregelmatige loop. Als ik het vacuüm slangetje afblok aan beide kanten loop de motor in het hele toerenbereik rustig. Er zit een ontsteking op van het type (KROMME) R 244 met een 6 graden voorontsteking plus of min 1 graad. Iemand ervaring met het verschijnsel? Ontsteking later zetten of juist vroeger? Ik denk zelf de unit net zolang draaien totdat de motor op alle toeren zonder overslaan draait. Of is dat te makkelijk? :o
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: voorontsteking GTL eerste serie

Bericht: # 172112Bericht harbourseal »

Met een stroboscoop afstellen is nu echt het beste.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Plaats reactie