Ploffen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mfjtenhave
Berichten: 43
Lid geworden op: za jan 15, 2011 5:49 pm
Locatie: Zelhem

Ploffen

Bericht: # 171055Bericht mfjtenhave »

Hallo,
De motor van mijn 4f4 slaat snel af en bij het terug schakelen begint de motor te ploffen. Iemand een idee? Ik vermoed dat het de ontsteking is maar dat is een 1-2-3ontsteking die werkt toch altijd!?
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Ploffen

Bericht: # 171058Bericht harbourseal »

Timing kan niet helemaal lekker staan.
Heb je na montage gekeken hoe de vervroeging staat met een stroboscoop?
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
mfjtenhave
Berichten: 43
Lid geworden op: za jan 15, 2011 5:49 pm
Locatie: Zelhem

Re: Ploffen

Bericht: # 171066Bericht mfjtenhave »

Dat heb ik niet gedaan, ik heb hem destijds door Ruud Wind laten inbouwen. Moet de verdeelkap en rotor ook niet een keer vervangen worden? Hij loopt er nu ruim 3 op.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Ploffen

Bericht: # 171067Bericht Bertje »

Zit er een vacuumdoosje op? Zo is, is dit nog goed en ook aangesloten?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Ploffen

Bericht: # 171070Bericht harbourseal »

Lezen bertje, het is een 123.

Ook een 123 heeft zo af en toe een nieuwe kap rotor en kabels nodig.
En ook een 123 kan verlopen ook al kan hij zelf wel het een en ander opvangen met de ingebouwde software.
Ook het slangetje naar de vacuüm vervroeging kan gaan lekken.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
mfjtenhave
Berichten: 43
Lid geworden op: za jan 15, 2011 5:49 pm
Locatie: Zelhem

Re: Ploffen

Bericht: # 171078Bericht mfjtenhave »

Kijk daar heb ik wat aan! Dankjewel mede Renault 4 klussers. Ik ga het controleren en meteen een boiler cool bobine er in zetten, dat schijnt het beste te zijn.
Nogmaals bedankt, Maarten.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Ploffen

Bericht: # 171079Bericht Bertje »

Bertje schreef: di okt 16, 2018 3:28 pm Zit er een vacuumdoosje op? Zo is, is dit nog goed en ook aangesloten?
harbourseal schreef: di okt 16, 2018 5:45 pm Lezen bertje, het is een 123.
(...)
Ook het slangetje naar de vacuüm vervroeging kan gaan lekken.
Ik héb gelezen, Robert. Je bevestigt zelf dat ook een 123 een vacuumaansluiting heeft (ook een 123 moet weten hoeveel onderdruk er is om het ontstekingstijdstip goed te kunnen bijregelen).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Ploffen

Bericht: # 171092Bericht harbourseal »

Geen vacuüm doosje, maar een sensor.
Kom eens kijken hoe het zit met de 123.
Is echt een prima systeem.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Ploffen

Bericht: # 171096Bericht deutz »

Ploffen en afslaan is een gebrek aan brandstof, carb. te arm stationair afgesteld!
gr. Jan.
niet geschoten is altijd mis!
tox
Berichten: 77
Lid geworden op: za apr 27, 2002 2:00 am
Locatie: Veghel

Re: Ploffen

Bericht: # 171186Bericht tox »

Heb hetzelfde euvel, ook met een 123 ontsteking! Ik ga alle afstellingen even nalopen. Even vraag voor de zekerheid. Als je voor de auto staat en je kijkt op de afstel merktekens op het koppelingshuis, dan is van voren gezien de linker het BDP en de streep iets naar rechts 6 gr. voorontsteking.
Als ik nu afstel met de stroboscoop (vacuümslang los) en deze vooraf instel op 6 gr. voorontsteking, moet dan het merkteken op het vliegwiel in lijn liggen met het BDP merkteken op het koppelingshuis (linker streepje) of juist het merkteken rechts ervan (6 gr.)??
En is het bij jullie ook zo, dat het lastig te zien is omdat het merkteken op het vliegwiel best heen en weer schommelt? Graag hoor ik jullie reactie.

gr. Michiel
Plaats reactie