Merkteken ontsteking GTL

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Merkteken ontsteking GTL

Bericht: # 166941Bericht Bertje »

JelleP schreef: het afstellen doe je met de vacuumvervroeger losgehaald (en afgedopt aan carb.zijde!), toch?
Wat dop je precies af, het vacuumdoosje op de verdeler of het slangetje? Het vacuumdoosje hoef je niet af te doppen, hier zit een gesloten membraan in dat nu simpelweg niet meer door het vacuum van het slangetje naar buiten wordt getrokken. Het slangetje moet je wél afdoppen omdat je anders via dit slangetje valse lucht je spruitstuk in gaat trekken.
JelleP schreef: (zo vroeg mogelijk, dat het kerfje nog net zichtbaar is, toch..?)
Nope. Het ene kerfje is BDP, het andere is het afstelstreepje. Check Haynes, daarin staat het goed beschreven.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Merkteken ontsteking GTL

Bericht: # 166948Bericht JelleP »

Bertje schreef: Wat dop je precies af
Ik dop hem aan carburateurzijde af, zodat deze inderdaad geen valse lucht gaat trekken.
Bertje schreef: Nope. Het ene kerfje is BDP, het andere is het afstelstreepje. Check Haynes, daarin staat het goed beschreven.
De Haynes is op veel punten super handig maar qua afstelling van de GTL kan ik er geen chocola van maken. Ik heb denk ik een gekopieerde versie ofzo, maar het bijbehorende plaatje is erg onduidelijk.
Kan jij a.d.v. mijn foto op pagina 1 vertellen welk van de streepjes de afstelstreep is? Tnx :D
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
JdeW
Berichten: 123
Lid geworden op: vr jun 19, 2015 3:54 pm
Locatie: Laarbeek

Re: Merkteken ontsteking GTL

Bericht: # 166949Bericht JdeW »

JelleP schreef:Ik heb denk ik een gekopieerde versie ofzo,
De gekopieerde versie is idd onduidelijk en veel duurder dan een originele eerste druk in de NLD-taal die je nog kunt vinden.
Grtz, Joop
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Merkteken ontsteking GTL

Bericht: # 166952Bericht Bertje »

JelleP schreef:
Ik dop hem aan carburateurzijde af, zodat deze inderdaad geen valse lucht gaat trekken.
Is er dan aan de spruitstukzijde wel of niet een openstaande vacuumpijpje?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Merkteken ontsteking GTL

Bericht: # 166953Bericht Bertje »

JelleP schreef:
De Haynes is op veel punten super handig maar qua afstelling van de GTL kan ik er geen chocola van maken. Ik heb denk ik een gekopieerde versie ofzo, maar het bijbehorende plaatje is erg onduidelijk.
Kan jij a.d.v. mijn foto op pagina 1 vertellen welk van de streepjes de afstelstreep is? Tnx :D
Op jouw foto draait het vliegwiel tegen de wijzers van de klok in. De vonk moet iets vóór het BDP gegeven worden, dus een stukje met de klok mee vanuit BDP gezien. Volgens mij zit je op de foto ongeveer goed, zie Fig 12.46 van het sleutelboek. Dit is een duidelijke tekening, ook bij een gekopieerd boek.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Merkteken ontsteking GTL

Bericht: # 166959Bericht JelleP »

12.46 is inderdaad een duidelijk plaatje, bedankt!
Ik trek het vacuumslangetje aan de kant van de verdeler los, en stop de slang daar dicht, zodat er dus geen lucht doorheen kan worden aangezogen vanuit de carburateur/spruitstuk.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Merkteken ontsteking GTL

Bericht: # 166961Bericht Bertje »

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Merkteken ontsteking GTL

Bericht: # 166964Bericht JelleP »

Volgens mij is het nu gelukt. De auto rijdt alweer een stuk beter dan eerst. Blijft mijn vraag of het klopt dat, met de vacuumvervroeging eenmaal weer aangesloten, het vliegwielkerfje buiten beeld verdwijnt in de stationairloop. Is mijn vervroeging te sterk? De toeren blijven wel redelijk binnen de perken nu (tussen 1000 en 1100 stationair), mijn gaskabel stond net niet handig afgesteld.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Merkteken ontsteking GTL

Bericht: # 166971Bericht Bertje »

JelleP schreef: De toeren blijven wel redelijk binnen de perken nu (tussen 1000 en 1100 stationair), mijn gaskabel stond net niet handig afgesteld.
Check even dat de kabel nét niet overspannen raakt als je het pedaal tot de vloer drukt. In dat geval komt die spanning namelijk op je gasklepasje te staan, en dat gaat dan als een gek slijten. Overigens zit er een trekontlasting op de gaskabel (buisje met veertje), maar eigenlijk wil je dat die niks hoeft te doen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Merkteken ontsteking GTL

Bericht: # 166979Bericht Tweety »

Ik vind tussen de 1000 en 1100 stationair niet echt tof, je hebt misschien toch ergens een beetje valse lucht (of een erg arm mengsel), of misschien moet ie toch ietsje vroeger (of later, het blijft gewoon een beetje proberen..)
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Merkteken ontsteking GTL

Bericht: # 166982Bericht RVIER »

ha

als het toerental niet voldoende zakt heeft dat bijna altijd met het mengsel te doen. Hij loopt dan doorgaans te arm, door valse lucht, of door te weinig benzine

zet de ontsteking staties eens goed (met stilstaande motor)
maak de stationaire sproeier nog eens schoon. Je moet een heel dun draadje door het gaatje kunnen zien glijden (bv een draadje dat je krijgt als je tweelingsnoer van de isolatie ontdoet.
Steek als je de kap van de carburateur eraf hebt liggen voorzichtig een draadje door de hoofdsproeier (vanuit de venturie).
Draai de mengselschroef helemaal in en weer drie slagen uit
Zorg dat de gasklep bijna dicht staat, met aan weerzijde een gaatje
Zorg dat de gaskabel altijd een beetje speling heeft! je moet de carb afstellen met de schroeven (mengselschroef en gasklepschroef. NOOIT met de gaskabel!!

Je hebt nu een goede basisafstelling (als er nergens valse lucht binnenkomt) en de motor moet hierop lopen

Start de motor eventueel met de choke
Controleer ook even of alle cilinders gelijk meedoen met de balanstest. Als bv een cilinder niet voldoende meedoet krijg je het ook niet bij een laag toerental goed lopen)
Als hij warm is ga je afstellen zoals ik al vaker beschreven heb


Succes
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Merkteken ontsteking GTL

Bericht: # 166983Bericht JelleP »

Ik ga de carburateur nog eens goed schoonmaken en afstellen (proberen althans), ik had nog niet de link gelegd tussen mengsel en toerental. Ik laat hier wel weten of het gelukt is, heb er alleen voorlopig nog geen tijd voor vrees ik :o
Balanstest sla ik over, de motor loopt namelijk echt wel netjes en zonder schudden, al zijn de toeren dus wat te hoog.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Merkteken ontsteking GTL

Bericht: # 166996Bericht harbourseal »

Hoi Jelle,
Als een motor zo hoog in zijn toeren zit loopt hij vaak wel zonder mankeren of schommelen. Die balanstest kost je 3 minuten. en geeft wel wat info over de staat van je motor.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Merkteken ontsteking GTL

Bericht: # 166999Bericht JelleP »

Doe je dat dan met de motor draaiende? Mijn bougiekabels zijn in goede staat maar ik weet niet of ik ze zomaar durf los te trekken. Of start je steeds de motor opnieuw?
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Merkteken ontsteking GTL

Bericht: # 167000Bericht harbourseal »

Motor starten en een voor een de bougiekabels er af halen met een afwashandschoen aan.
Goed luisteren naar verandering in het toerental.
en de kabel weer terug plaatsen en de volgende doen.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Plaats reactie