Merkteken ontsteking GTL

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Merkteken ontsteking GTL

Bericht: # 164433Bericht JelleP »

Mijn R4 reed van de ene op de andere dag belabberd, alleen met de choke tot halverwege uitgetrokken wilde de motor nog net blijven draaien. Avond daarvoor nog niets aan de hand. Ik verdacht eerst doorgebrande contactpuntjes en/of bobine (mijn vader had het contactslot niet helemaal teruggedraaid de avond daarvoor, inmiddels weet ik dat dat het niet kan zijn) en toen ben ik de contactpuntjes gaan vervangen zonder te bedenken dat de timing daarna anders zou zijn.

Lang verhaal kort: ik probeer de situatie zoals die was op het moment van de eerste klachten weer terug te krijgen zodat ik verder kan speuren naar het probleem (vacuumlek? sproeier verstopt?) maar ik weet niet zeker of ik het juiste merkteken gebruik. De slecht gestencilde plaatjes uit de Kluwer maken het niet duidelijker.

Hoe ik het nu heb gedaan: vliegwiel 12 mm rechts van het linker merkteken (van voren gezien) en in die stand het contactpuntje nét aan het begin van het openen zetten. Motor start wel maar klinkt zwaar en pruttelend en valt ook direct uit bij gasgeven. Gebruik ik de juiste instellingen?

Afbeelding
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Merkteken ontsteking GTL

Bericht: # 164445Bericht RVIER »

@ yelle

kijk eerst eens haar het slangetje dat van de carburateur naar het spruitstuk gaat.
en zit het slangetje van de vacuumvervroeger er nog op ?

dit lijkt een valse lucht probleem. Je moet de choke immers uittrekken (om minder lucht toe te laten) om het mengsel te verrijken.
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Merkteken ontsteking GTL

Bericht: # 164449Bericht Bertje »

Vacuumvervroeging was idd stuk meen ik. Slangetje afdoppen zodat deze geen valse lucht toelaat? Dit verklaart overigens niet waarom de wagen aanvankelijk wel nog reed (toen was de vacuumvervroeging ook al stuk), zelf verdenk ik de condensator aangezien je appte dat je contactpunten vonkten.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Merkteken ontsteking GTL

Bericht: # 164457Bericht JelleP »

Vacuumvervroeger zit er inderdaad niet meer op maar het slangetje zit nog net zo stevig afgedopt als voorheen. Een acuut probleem nu is dat ik die contactpuntjes heb zitten vervangen en eerst een enigszins rijdbaar ontstekingstijdstip nodig heb voordat ik kan uitvinden waar het eigenlijke probleem ligt, vandaar mijn vraag welk streepje de juiste voorontsteking aangeeft! Op het Britse r4 forum zeggen ze weer dat het halverwege de twee grote streepjes moet zitten.

Mijn nieuwe theorie is dat de garage aan de mengselschroef heeft gezeten om de CO-meting goed te krijgen, aangezien de problemen begonnen na de APK-keuring. Ik zal het eens navragen bij ze. Condensator moet ik nog testen door de vonkjes te bekijken als ik hem los heb gedaan, ik kan hem sowieso preventief vervangen natuurlijk.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
lordje
Berichten: 668
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: Merkteken ontsteking GTL

Bericht: # 164459Bericht lordje »

Ontsteking loszetten zodat deze met de hand te verdraaien is. Dan auto starten en verdraaien. Geeft direct resultaat, of hij slaat af of hij gaat beter lopen. Suc 6 Lordje
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Merkteken ontsteking GTL

Bericht: # 164460Bericht JelleP »

Dank voor de tip, ik overwoog dit al maar ik was bang dat de verdeleras de hele toren rond zou gaan slingeren en ik een salvo aan bougiekabels in m'n tetter gezweept zou krijgen :D dat valt dus wel mee?
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Merkteken ontsteking GTL

Bericht: # 164463Bericht R4F6GTX Automaat »

als het ding goed is draait dat helemaal niet met de motor rond; zou kunnen als een lager van binnen vast zit maar het hele onstekingshuis staat vrij vast en gaat dus echt niet meedraaien. voor de fijnafstelling kan het enkele millimeters verdraaien...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Merkteken ontsteking GTL

Bericht: # 164468Bericht JelleP »

Ik heb hem nog niet verder verdraaid dan die paar mm dus geen idee of hij in staat is pirouetjes te maken, ik ga er vanuit dat het goed is :P
Ik heb net wel de garage gebeld en zij hebben niets aan de carburateur veranderd, überhaupt de kap niet open gehad (APK is verspreid over een week uitgevoerd omdat er e.e.a. vervangen moest worden, tussentijds liep hij gewoon perfect) dus mijn nieuwe theorie gaat ook niet op. Hij dacht zelf aan een vuiltje of vocht in de carburateur, ik heb die al eens eerder schoongemaakt met goed resultaat dus dat ga ik nu weer doen.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Merkteken ontsteking GTL

Bericht: # 164484Bericht JelleP »

De vlotterkamer en sproeiers bleken behoorlijk vervuild doordat de pakking tussen de onder- en bovenhelft van de carb deels was vergaan op het dwarsstukje (tussen de kamer en de buis in). Op zich vreemd want hij zat er nog net geen jaar in en is tussentijds ook niet open geweest ofzo. Nadat ik dit had schoongemaakt liep de motor gelijk weer een stuk beter stationair, en toen heb ik met draaiende motor nog wat aan de verdeeltoren gedraaid totdat hij op het oor netjes liep en goed oppakte bij het openen van de gasklep. Zal nog wel wat te laat staan nu denk ik.. Hopelijk kan ik binnenkort de boel weer helemaal netjes afstellen met iemand die een stroboscoop en contacthoekmeter e.d. heeft (sleuteldag Hillegom? :oops: ).
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Merkteken ontsteking GTL

Bericht: # 164487Bericht Okido »

Je wordt al aardig een motorfluisteraar, Jelle. Top (beer)
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Merkteken ontsteking GTL

Bericht: # 164495Bericht JelleP »

Haha, ja, goed he? :P Nog een paar jaar en ik lepel ook turboblokken in net iets te kleine autootjes (moon)

Vandaag de hele middag besteed aan het verder finetunen van het ontstekingstijdstip, nog steeds zonder stroob e.d. Eerst de verdeler zo vroeg mogelijk gezet met draaiende motor, bleek tijdens een testritje nogal snel te gaan pingelen (heb ik ook eens gehoord hoe dat klinkt) en hem steeds een stukje teruggezet totdat het niet meer gebeurde, ook niet als ik plotseling een flinke stoot gas gaf in een net iets te hoge versnelling. Hij rijdt erg lekker nu, ik ben er blij mee.

Ook een nieuwe pakking ontvangen voor in de carburateur, want daar zit nu dus nog een gaatje in. Hopelijk valt deze niet zo snel uit elkaar. Hoe hard mag je die boutjes voor het carb.deksel eigenlijk aanzetten? (Zenith 28IF)
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Merkteken ontsteking GTL

Bericht: # 164501Bericht Bertje »

JelleP schreef:Hoe hard mag je die boutjes voor het carb.deksel eigenlijk aanzetten? (Zenith 28IF)
Niet veel strakker dan handvast; het is maar aluminium, en echt veel krachten komen er toch niet op zo'n deksel.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Merkteken ontsteking GTL

Bericht: # 166935Bericht JelleP »

Oké, weer een lading vragen voor jullie :D Inmiddels heb ik zo'n stroboscoop met ingebouwde dwellmeter, en heb ik mijn gammele incomplete Femsa ontstekingsmodule vervangen door een gloednieuwe Ducellier replica (COGEFA made in France).
Het inbouwen van de nieuwe verdeeltoren ging best makkelijk en na 'analoog' met een testlampje het ding ruwweg op tijd zetten startte de motor direct en in een redelijk nette stationaire loop. Dat was alvast een kleine overwinning.

Nu wat ik lastig vind:

-als ik de toerenteller van de stroboscoop mag geloven fluctueert deze stationair steeds tussen 1200 en 1600 toeren. Buiten dat ik dat te hoog vind is het schommelen ook raar, op het oor hoor je dit niet echt gebeuren. Ik verdenk een uitgesleten gasklepje, daar ga ik binnenkort eens naar kijken.

-het afstellen doe je met de vacuumvervroeger losgehaald (en afgedopt aan carb.zijde!), toch? Als ik nu de ontsteking netjes afstel op deze manier en ik sluit daarna de vervroeger weer aan, dan schieten de toeren weer omhoog doordat hij hem nogal hard vervroegt. Het kerfje in het vliegwiel verdwijnt ook compleet buiten beeld als ik dat doe. Heeft het zin om die vervroeger wat minder enthousiast te maken door aan het interne stelmechanisme te draaien of kan ik daar beter vanaf blijven?

-er zit een draaiknopje op de stroboscoop voor de voorontsteking. Moet ik deze gewoon op 0 laten en de streepjes op het GTL vliegwielhuis gebruiken voor de juiste voorontsteking? (zo vroeg mogelijk, dat het kerfje nog net zichtbaar is, toch..?)
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Merkteken ontsteking GTL

Bericht: # 166937Bericht harbourseal »

Hoi Jelle,
Zet eerst het stationair toerental eens op 775-800rpm
Daarna kan je gaan spelen met de vervroeging.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Merkteken ontsteking GTL

Bericht: # 166938Bericht JelleP »

Ik krijg het stationaire toerental echt niet lager dan 1100, en het stelschroefje voor de gasklep is al helemaal teruggedraaid (de hefboom leunt in dichte stand tegen het vaste gedeelte van de carb, niet tegen het schroefje). Dus daar moet ik eerst eens de oorzaak van zien te vinden.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Plaats reactie