Hulp gevraagd bij afstellen ontsteking !!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
dux
Berichten: 19
Lid geworden op: do sep 20, 2012 8:59 pm
Locatie: Bunschoten

Hulp gevraagd bij afstellen ontsteking !!

Bericht: # 152716Bericht dux »

Help !!! :o :o kom er niet meer uit !!!

Ben de trotste bezitter van een renault 4f4 en heb alle rotte stukken vervangen waarna hij weer zo door de apk heen kwam.
Echter nu ik hem een beurtje wou geven en de bougies wou vervangen heb ik omdat ik met mn bougiesleutel niet goed bij de 2 bougie kwam vanuit het vliegwiel gezien de complete ontsteking verwijderd !!! stom stom stom :( :( dacht dat zet ik zo weer terug en klaar..... inmiddels wel een nieuwe bougie sleutel waarmee ik wel normaal de bougies kan uitdraaien, maar daar heb ik nu weinig aan.
Starten doet hij nu niet meer omdat het hele ontstekingsmoment niet meer klopt.
Wie uit omgeving Amersfoort (Bunschoten/Spakenburg) heeft hier kennis van en is bereid mij te helpen met het juist krijgen van het ontstekings moment ??
Heb hier op het forum alle informatie ingewonnen over dit thema maar het gaat mij mn pet te boven (uhh)

Groetjes Ronald Kardux
06 18499299
Sleutelen is nodig maar vind rijden leuker :-)
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd bij afstellen ontsteking !!

Bericht: # 152717Bericht Hanz »

Ik zou zeggen, scoor op Marktplaats een Kluwer handboek (aka Haynes, de engelse versie: http://link.marktplaats.nl/m848513911" onclick="window.open(this.href);return false; inc vertaal boekje), dat is het makkelijkste. Momenteel staat er net even geen op maar http://link.marktplaats.nl/m848272020" onclick="window.open(this.href);return false; zou ook kunnen.
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Hulp gevraagd bij afstellen ontsteking !!

Bericht: # 152720Bericht Tweety »

"t makkelijkst is volgens mij met 2 man, waarbij 1 de motor start en de ander aan de ontsteking draait tot ie aanslaat, en dan met de strooboscoop perfect op tijd zetten... jammer dat je geen merkteken hebt gemaakt, dan kon je 't alleen ook af...
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Hulp gevraagd bij afstellen ontsteking !!

Bericht: # 152724Bericht Bertje »

Simpele methode:

Merkteken op vliegwiel in lijn zetten met merkteken op versnellingsbak, dan verdeler (zonder kap) linksom draaien totdat het contactpunt nét opent. Dan kap erop en proberen te starten. Vervolgens fijnafstelling met de stroboscoop of op gehoor, en anders ermee naar een garage waar men nog weet hoe zoiets af te stellen.

Uiteraard zorgen dat je de kap niet 90 (of 180, 270) graden te ver draait, dan gaat de vonk naar de verkeerde bougie. Er staan zat plaatjes op internet waarop je kunt zien hoe de verdeler ongeveer moet staan:

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
dux
Berichten: 19
Lid geworden op: do sep 20, 2012 8:59 pm
Locatie: Bunschoten

Re: Hulp gevraagd bij afstellen ontsteking !!

Bericht: # 152777Bericht dux »

Dank voor jullie reacties, het heeft me er toe gezet om weer verder te gaan met dit probleem :D
Gisteren samen met een vriend opnieuw geprobeerd zonder resultaat (sip) nou had hij maar weinig tijd en ik had er ook geen zin meer in.
Vandaag weer aan de gang geweest, maar wat bleek die vriend van gister had het contact aan laten staan :-? lege accu !!
Nou heb ik wel een strathulp maar die lag bij weer een andere vriend in zn auto, opgehaald en geprobeerd, natuurlijk ook zo goed als leeg.... MAAR hij sloeg ff aan !!!
Morgen weer verder proberen.
Zit in de nachtdienst en ben weinig productief overdag, maar na vannacht paar daagjes vrij en dan moet het probleem toch wel opgelost zijn.
Ik hou jullie op de hoogte :roll:
Laatst gewijzigd door dux op zo okt 05, 2014 2:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Sleutelen is nodig maar vind rijden leuker :-)
Gebruikersavatar
dux
Berichten: 19
Lid geworden op: do sep 20, 2012 8:59 pm
Locatie: Bunschoten

Re: Hulp gevraagd bij afstellen ontsteking !!

Bericht: # 152789Bericht dux »

En hij doet het weer !! Loopt weer als een zonnetje :D :D
Olie is ververst en bougies vervangen en een nieuw luchtfilter nu nog de koelvloeistof verversen, maar voor dat laatste ga ik me hier nog even inlezen :wink:
Nu eerst ff stukje rijden (baai)
Sleutelen is nodig maar vind rijden leuker :-)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Hulp gevraagd bij afstellen ontsteking !!

Bericht: # 152807Bericht Bertje »

Had je nog iets aan mijn aanwijzingen? Want denk dat je de motor in principe zo wel aan het lopen kunt krijgen, maar heb het zelf nooit zo hoeven proberen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
dux
Berichten: 19
Lid geworden op: do sep 20, 2012 8:59 pm
Locatie: Bunschoten

Re: Hulp gevraagd bij afstellen ontsteking !!

Bericht: # 152833Bericht dux »

Ja had er zeker wat aan, heb het vliegwiel precies goed gezet, alleen het merkteken zit volgens mij bij een 0.8 er heel anders uit als dat van een 1.1 van een gtl, als je kijkt naar het bericht van Silvio op pagina 16 van het bericht Restauratie 4 GTL uit 78 viewtopic.php?f=2&t=14842&hilit=silvio&start=210" onclick="window.open(this.href);return false; zo ziet et er bij mij niet uit is meer een soort van pijl die naar het vliegwiel wijst. zal er wel een fotootje van posten 1 dezer dagen.
Heb dus de markering op het vliegwiel precies goed gezet en daarna de rotor erop gezet waarbij het sleufje waar het asje van de rotor invalt bijna loodrecht op het kleppendeksel staat en en het contact puntje net open staat, toen de verdeelkap erop en toen niks ! (dom)
Alles weer eraf gehaald en het vliegwiel nog een slag gegeven en bovengenoemde weer herhaald, JAAAAAAH (idee) hij startte weer !! de rotor zelf nog iets verdraaid tot het weer goed klonk en rijden maar weer.
Blij dat het gelukt is.
En blij met dit forum met alle gedeelde kennis :roll:
Sleutelen is nodig maar vind rijden leuker :-)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Hulp gevraagd bij afstellen ontsteking !!

Bericht: # 152835Bericht Bertje »

Heel goed!

Bij poging 1 had je de ontsteking zo staan, dat de vonk op het einde van de uitlaatslag kwam ipv de compressieslag. Slim dat je dat doorhad en het vliegwiel toen nog een verder hebt gedraaid, ik had er niet aan gedacht dat in de omschrijving te vermelden.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
dux
Berichten: 19
Lid geworden op: do sep 20, 2012 8:59 pm
Locatie: Bunschoten

Re: Hulp gevraagd bij afstellen ontsteking !!

Bericht: # 152840Bericht dux »

Wist dat je een arbeidsslag hebt en een uitlaatslag, dus of je zit in 1 keer goed of niet kans van 50% :D al met al een hoop stress maar weer wat geleerd over mn 4tje :wink:
Nu moet alleen nog een nieuwe ring (pakking) hebben voor onder de rotor, zit nu niks tussen :roll: bij brezan hadden ze geen passende, ja een rubberen ring maar die geeft speling waardoor de rotor heen en weer gaat met elke slag, is geen optie dus hahaha..
enig idee waar ik zo'n ring (pakking) kan halen ?
Sleutelen is nodig maar vind rijden leuker :-)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Hulp gevraagd bij afstellen ontsteking !!

Bericht: # 152843Bericht Bertje »

Wat bedoel je precies, zo'n groot plastic ding om de contactpunten schoon te houden? Of een afdichting voor waar de verdeler het motorblok in gaat? Die eerste kun je prima missen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
dux
Berichten: 19
Lid geworden op: do sep 20, 2012 8:59 pm
Locatie: Bunschoten

Re: Hulp gevraagd bij afstellen ontsteking !!

Bericht: # 152846Bericht dux »

Bedoel de tweede, de ring die tussen de rotor en het blok zit, nu werkt het volgens mij ook prima zonder maar voor de netheid toch liever een ring ertussen.
De oude was compleet vergaan en lag in stukken.
Sleutelen is nodig maar vind rijden leuker :-)
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Hulp gevraagd bij afstellen ontsteking !!

Bericht: # 152853Bericht Tweety »

ik denk dat ze ze origineel renault nog wel hebben liggen, maar je kan er ook zelf 1-tje knippen uit universeel pakkingspapier...
Gebruikersavatar
dux
Berichten: 19
Lid geworden op: do sep 20, 2012 8:59 pm
Locatie: Bunschoten

Re: Hulp gevraagd bij afstellen ontsteking !!

Bericht: # 152859Bericht dux »

zal is kijken voor universeel pakkingspapier zullen de kosten niet zijn :wink: en denk niet dat die pakking/ring wat te verduren heeft..
Sleutelen is nodig maar vind rijden leuker :-)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Hulp gevraagd bij afstellen ontsteking !!

Bericht: # 152863Bericht Bertje »

Dacht dat daar een rubberen o-ring tussen zat als pakking...
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie