hoeveel RPM doet de verdeler?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: hoeveel RPM doet de verdeler?

Bericht: # 148924Bericht Rudolf2 »

Zonder het benodigde rekenwerk zou ik zeggen dat het de zuiger moet zijn.

Rudolf

PS: Als de ventilator erbij aanstaat zou die ook nog wel eens kans maken...
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: hoeveel RPM doet de verdeler?

Bericht: # 148928Bericht RVIER »

Minder triviaal dan je zou denken. Hoek- of voorwaartse snelheid? Ten opzichte waarvan?
de R4 ging 100 km/h lijkt me een duidelijke referentie :-) voor de voorwaartse snelheid

Maar laten we de vraag splitsen:
- 1) welk onderdeel de hoogste hoeksnelheid
Bij de grootste (continue) hoeksnelheid ga ik denk ik voor de dynamo met de spanrol als nummer twee spanrol

- 2) wel onderdeel de hoogste snelheid in een willekeurige richting

@rRdolf: zuigersnelheid is eigenlijk peanuts. Bij de GTL bij 4000 toeren 10 m/sec (Olieslager blz 16) = 36 km/h. (de R4 gaat dan 126 km/h). De slag is natuurlijk ook maar 72mm

@ Tweety elektrische stroom is geen onderdeel (nono)
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: hoeveel RPM doet de verdeler?

Bericht: # 148929Bericht RVIER »

@ Hanz
Minder triviaal dan je zou denken. Hoek- of voorwaartse snelheid? Ten opzichte waarvan?
De R4 ging 100 km/h lijkt me een duidelijke referentie :-) voor de voorwaartse snelheid

Maar laten we de vraag splitsen:
- 1) welk onderdeel heeft de hoogste hoeksnelheid
Bij de grootste (continue) hoeksnelheid ga ik denk ik voor de dynamo met de spanrol als
nummer twee
-
2) wel onderdeel heeft de hoogste snelheid in een willekeurige richting

@rRdolf: zuigersnelheid is eigenlijk peanuts. Bij de GTL bij 4000 toeren 10 m/sec (Olieslager blz 16) = 36 km/h. (de R4 gaat dan 126 km/h). De slag is natuurlijk ook maar 72mm.

@ Tweety elektrische stroom is geen onderdeel (nono)

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: hoeveel RPM doet de verdeler?

Bericht: # 148940Bericht Tweety »

RVIER schreef:@ Tweety elektrische stroom is geen onderdeel (nono)
Sinds wanneer bewegen electronen zich niet met de snelheid van het licht ?
nou ja eh... hoe snel beweegt een uitlaatklep ...? het ruitensproeier pompje, mits electrisch (dus niet origineel...) maakt ook een goeie kans.....
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: hoeveel RPM doet de verdeler?

Bericht: # 148942Bericht Hanz »

RVIER schreef:
Hanz schreef:Minder triviaal dan je zou denken. Hoek- of voorwaartse snelheid? Ten opzichte waarvan?
De R4 ging 100 km/h lijkt me een duidelijke referentie :-) voor de voorwaartse snelheid
[/quote][/quote]

@Fons: het ging mij nog even om jouw interessante vraag wat de snelheid van de bovenkant van het wiel is bij 100 kmu - je kan dan niet voorbij gaan aan de relativiteit van de beweging langs het wiel. Ik denk dat niet zoveel forumlezers zich realiseren dat de onderkant van het wiel stilstaat t.o.v. de weg (zoals Tweety al opmerkte)

Electronen gaan natuurlijk niet met de lichtsnelheid, alleen licht gaat met de lichtsnelheid. Fotonen dus.

Misschien dat ik maar voor de benzinemeter ga als het snelst bewegende onderdeel. Maar, net zoals Groningen verder van Amsterdam ligt dan omgekeerd, alleen in neerwaartse richting (voldoet dus niet aan Fons' eis van willekeurigheid).
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: hoeveel RPM doet de verdeler?

Bericht: # 149028Bericht Willem de Zwijger »

Electronen gaan met minder dan een meter per uur, maar de snelheid waarmee bv startmotor stroom krijgt als je de contactsleutel omdraait ligt wel degelijk in de orde van de lichtsnelheid!

Ik zou intuitief ook denken dat de zuigers de hoogste snelheid zouden hebben, maar Fons heeft me uit die droom verlost.

Het uiteinde van het koelfan blad is dan een goede kandidaat, als ik even snel afschattend reken zou ik denken: ongeveer 30 cm diameter, dus 1 meter lengte voor een omwenteling, en als hij dan 3000 rpm draait (of is dat teveel van het goede?) kom je op 50 omwentelingen per seconde, dus 50 meter per seconde, zijnde 180 km/h. Ook dat is minder dan het bovenoppervlak van de band maar die staat een halve omwenteling later stil, dus gemiddeld ligt de snelheid een stuk hoger :)
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: hoeveel RPM doet de verdeler?

Bericht: # 149041Bericht Tweety »

Ha, !! nou bij een 850 moet dat wel lukken met die 3000 RPM natuurlijk ... bij een Cleon blok zal bij een rijsnelheid van 100km/h de ventilator slechts meedraaien door de rijwind (of er is ergens iets niet helemaal goed of erg warm....
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: hoeveel RPM doet de verdeler?

Bericht: # 149055Bericht Willem de Zwijger »

Die 185 km/h haalt die fanbladtip op zijn sloffen voor het lang rood blijvende stoplicht.
Maarrrrr... als hij draait terwijl de auto 100 km/h rijdt wordt het feest nog groter, want dan maakt het uiteinde van de fan een schroevende beweging naar voren. De resultante van de ronddraaiende beweging en de voorwaartse is dan volgens Piethazegras de wortel uit de som van de kwadraten van 185 en 100, en dat levert de adembenemende snelheid op van ... 210 km/h :D
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: hoeveel RPM doet de verdeler?

Bericht: # 149137Bericht RVIER »

@willem

zit bij jouw de ventilator dwarsgeplaatst? Anders gaat je optellen van de snelheden niet op (oioi)

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: hoeveel RPM doet de verdeler?

Bericht: # 149144Bericht Bertje »

Hij telt niet op, hij doet Pythagoras, de draairichting staat dus dwars op de rijrichting, zoals inderdaad het geval is...
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: hoeveel RPM doet de verdeler?

Bericht: # 149147Bericht Tweety »

Inderdaad, snelheid tov ! maar of je draaisnelheid en lineaire snelheid zo met elkaar op kan tellen is een kwestie van conventie, en dan kan je dat natuurlijk ook met de zuigers gaan doen, en dan blijkt zelfs de helling van de motor tov de weg een factor...
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: hoeveel RPM doet de verdeler?

Bericht: # 149150Bericht RVIER »

@bertje
Hij telt niet op, hij doet Pythagoras, de draairichting staat dus dwars op de rijrichting, zoals inderdaad het geval is...
Klopt hij telt vectorisch op. De resultante wijst schuin naar voren naar voren :-(

Werkje voor morgen al klaar :-)?

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Plaats reactie