Hulp gevraagd bij 123 ontsteking

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

kneul0
Berichten: 150
Lid geworden op: zo jul 04, 2010 12:01 pm
Locatie: spijkenisse

Re: Hulp gevraagd bij 123 ontsteking

Bericht: # 148430Bericht kneul0 »

En als ik fons zijn bericht lees, zou je 1 wiel op moeten krikken auto in de versnelling zetten en aan het wiel moeten draaien tot cilinder 4 weer op tuimelen staat en dan de onsteking er in plaatsen.
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Hulp gevraagd bij 123 ontsteking

Bericht: # 148432Bericht RVIER »

kijk ook nog even naar de ontstekingsvolgorde in de goede draairichting!!!

zet het in de twee en duw de auto vooruit--> bepaal de draairichting van de rotor. In die richting geldt de ontstekingsvolgorde

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Sjon1991
Berichten: 40
Lid geworden op: ma jun 03, 2013 4:57 pm
Locatie: Nijkerk

Re: Hulp gevraagd bij 123 ontsteking

Bericht: # 148438Bericht Sjon1991 »

Hij start! :D ..maar blijft nog niet lopen.

Bedankt weer voor de reacties! Vandaag alles nogmaals losgehaald en met het wiel los de tuimelstand van cilinder 4 opgezocht. Alles weer in elkaar gezet en m'n vader de auto laten starten. Daarbij zelf aan het ontstekingshuis gedraaid, en eindelijk startte hij! Helaas alleen met choke vol open of als het gaspedaal regelmatig ingetrapt wordt. Maar voor nu ben ik tevreden. De Cléon heeft weer even een, loeiend, geluid laten horen.

Hoe kan dit verder afgesteld worden? Of moet vanaf dit punt de stroboscoop al te pas komen?
Nogmaals dank voor de hulp tot nu toe! :D
renald kwartel
Berichten: 122
Lid geworden op: do dec 29, 2011 10:36 pm

Re: Hulp gevraagd bij 123 ontsteking

Bericht: # 148439Bericht renald kwartel »

Hallo Sjon,

leuk dat hij het weer doet.
als je het doet volgens de beschrijving, dat het lampje in de ontsteking huis net zichtbaar gaat branden,
zou het al redelijk goed moeten zijn.
met een stroboscoop lamp is het natuurlijk het beste , meten is weten.

Groeten van Ronald
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Hulp gevraagd bij 123 ontsteking

Bericht: # 148451Bericht Rudolf2 »

Hallo Sjon,

En dat loeien komt me bekend voor; was toen een probleem aan de drie slangetjes die vanaf de carb naar kleppendeksel en carb-voet lopen. Luchtlekkage, en/of het ontbreken van de restricties in de slangetjes T-stuk-klepdeksel en T-stuk-carbvoet (beide een stukje slangvullend plastic met een gaatje erin van 1,7 mm.

Succes, Rudolf
Gebruikersavatar
Sjon1991
Berichten: 40
Lid geworden op: ma jun 03, 2013 4:57 pm
Locatie: Nijkerk

Re: Hulp gevraagd bij 123 ontsteking

Bericht: # 148499Bericht Sjon1991 »

Ze leeft weer! :D
Er zat inderdaad onder andere een slangetje niet goed vast aan de voet van de carb. De vorige eigenaar had hier al wat plakband omheen gewikkeld. Werkt natuurlijk niet. Dus die eerst maar eens vast gezet.

Gisteren bij een buurtgenoot langs geweest die al jaren met oude auto's bezig is, voornamelijk Eendjes. Veel geprutst en bekeken, maar veel beter werd het niet. Uiteindelijk liep die wat regelmatiger op de choke en zijn we een stukje wezen rijden. Zonder choke was het vooral stotteren en weinig vermogen. Een paar straten verderop bleek een andere autotechnicus thuis te zijn, dus daar even gestopt. Hij snapte er ook niet veel van en was aan het kijken hoe zo'n 123 ontsteking hoort te werken. Plots zat hij aan het ontstekingshuis met blijkbaar magische handen en ineens liep die zoals het hoort. Heel apart, aangezien ik dat thuis, en die ochtend nogmaals, al regelmatig op dezelfde manier had geprobeerd.

Thuis bij de andere buurtgenoot het geheel nog afgesteld met de stroboscoop, en nu loopt hij beter als ooit tevoren! :D Helemaal blij, ik kan weer op pad met mijn Viertje!

Bedankt allemaal voor de reacties in dit topic! Zonder jullie was ik niet veel verder gekomen :)
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Hulp gevraagd bij 123 ontsteking

Bericht: # 148506Bericht RVIER »

@Sjon
Plots zat hij aan het ontstekingshuis met blijkbaar magische handen en ineens liep die zoals het hoort.
Weet je nog welke woorden Hij toen sprak?
Heel apart, aangezien ik dat thuis, en die ochtend nogmaals, al regelmatig op dezelfde manier had geprobeerd.
Heb je Hem ook gevraagd wat Hij dan gedaan heeft? Deze vorm van autogenese door handoplegging van een magische Derde(-n) leidt vaak tot oplossingen van problemen maar zelden tot het vergroten van de kennis op het forum :D

Succes verder

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Sjon1991
Berichten: 40
Lid geworden op: ma jun 03, 2013 4:57 pm
Locatie: Nijkerk

Re: Hulp gevraagd bij 123 ontsteking

Bericht: # 148509Bericht Sjon1991 »

Haha, dat heb ik hem zeker gevraagd! Maar van het antwoord werd ik ook niet veel wijzer: ''Gewoon, iets gedraaid, maar hoe werkt dit ding nou eigenlijk? Ik zie geeneens een lampje.''

Ik kan het me haast niet voorstellen, aangezien we die hele ochtend al met 2 man aan het starten en voorzichtig draaien zijn geweest. Ik zat in de auto en heb niet duidelijk gezien wat hij deed. Ik was allang blij dat ik ineens de vertrouwde rustige loop van de Cléon weer hoorde. :D
De volgende keer zal ik het beter in de gaten houden als er wat aan de auto gebeurd :wink:
Plaats reactie