Verschillen van stroomverdeler?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Verschillen van stroomverdeler?

Bericht: # 145115Bericht harbourseal »

Ik zit te denken over een 123 ontsteking.

Maar bij het lezen op de site van de Fransoze staat dat hij niet ter vervanging is van een SEV distributeur.

Alleen voor de decullier.

Kan iemand mij het verschil in aandrijving eens duidelijk maken?
Ik neem aan dat de aandrijfnokjes op de het nokkenas anders zijn, Of misschien de ankerplaat waarmee je hem vast zet.

Grote ????????????
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: verschillen van distributeur?

Bericht: # 145125Bericht Okido »

Dat is inderdaad heel vreemd. Ik meen niet dat er verschil zit in het wormwieltje op de nokkenas.

Ik zou even een e-mailtje doen naar Leen APK (info?leenapk.nl) die kunnen je het gegarandeerd vertellen.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
kneul0
Berichten: 150
Lid geworden op: zo jul 04, 2010 12:01 pm
Locatie: spijkenisse

Re: verschillen van distributeur?

Bericht: # 145130Bericht kneul0 »

ik had een femsa en ook een 123 ignition gemonteerd zonder problemen.
het is wel een gtl ik weet niet of dat nog wat uit maakt.
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: verschillen van distributeur?

Bericht: # 145131Bericht harbourseal »

Ik ga eens navragen bij Leen APK
Lijkt mij ook erg sterk dat er zulke grote verschillen zijn.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: verschillen van distributeur?

Bericht: # 145133Bericht jeffr4 »

Je kunt het ook direct aan de leverancier/uitvinder van de 123Ignition vragen en wel via
sales@albertronic.com
en gewoon in het Nederlands en gericht aan Albert :D
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: verschillen van distributeur?

Bericht: # 145167Bericht jeffr4 »

Mijn advies in deze met het inbouwen van een 956cc uit 1978 voor wat meer vermogen,

....( Solex 32 carb goed afstellen, andere distributeur, nieuwe condensator, juiste puntjes, bobine, SEV cassette ontsteking nieuwe brandstofpomp, krukaskeering niet goed , 123 ontsteking en Velleman )...,

om beter gelijk een modernere 1400 injectiemotor motor in te bouwen met al de gemakken van de sensoren, lambda, Bendix electr.ontstekingsmodule, ECU, die alles regelt binnen de ingestelde parameters en anders effe aan de diagnosetester....goedkoper in aanschaf, minder problemen, zuiniger, continue geregelde betere afstelling, zuinig rijden met de R4 boven de 1 op 20,een hoop vermogen dus lekker vlot weg met die gtl bak en stuur goed vasthouden bij 150 km/u en .... lowpressure turbo erop...... :D

Je hoeft dan niet meer op zoek naar een 123 tje :P
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: verschillen van distributeur?

Bericht: # 145188Bericht harbourseal »

Je blijft natuurlijk van die gekken houden die liever downsizen met meer vermogen en zich een hoop ellende op de hals halen.
De SEV cassette ontsteking zat al op het motortje.
Die krukas keerring was mijn eigen schuld en idd het een en ander aan randverschijnselen die zich toch weer opgelost hebben.
Tot nu toe blijft mijn verbruik hangen op 1:19.8 met 1x een uitschieter naar 1:22.9

Al met al niet slecht voor een baksteen op wielen.
Nu heeft een echte baksteen waarschijnlijk een betere aërodynamica dan een R4F6.

Terug on topic.
Ik heb gemaild naar de jongens van 123 en kreeg de volgende dag direct antwoord. Nu is het nog steeds niet duidelijk hoe mijn probleem op te lossen.

die 956 heeft het zelfde onderblok als de 1100 de 1300 en de 1400. Daar kan dus wel een 123 op als er een decullier distributeur op heet gezeten.

Ik heb in de haynes gekeken en kan daar niet direct een verschil ontdekken in de gaffel aandrijving van de decullier tov de SEV of de Femsa.

zit er misschien een pasbus in oid ik kom er niet achter.

Weet Fons (RVIER) of een van de andere technici hier misschien een antwoord op?
Ik ben een verpleegkundige met hele goede bedoelingen. En ondertussen een hoop hands on ervaringen.

Groet, Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: verschillen van distributeur?

Bericht: # 145189Bericht Rudolf2 »

Toen ik een 123 besteld heb, was er geen sprake van een vraag wat er op zat, met andere woorden: de aansluitingen konden best wel eens allemaal hetzelfde zijn.

Rudolf
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: verschillen van distributeur?

Bericht: # 145195Bericht R4F6GTX Automaat »

Ik heb ze ook wel eens onderling verwisseld, Femsa, Ducelier, Magneti Mirelli, past allemaal, zou niet weten of er ergens verschil in zit... (op een 1108 motortje)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: verschillen van distributeur?

Bericht: # 145201Bericht RVIER »

de vervroegingscurven zullen wel (een beetje) verschillen

vr gr fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: verschillen van distributeur?

Bericht: # 145206Bericht Okido »

Er zijn 3 mogelijke verschillen:
1. Onderblok, kan mij niet voorstellen dat het anders is. Je kunt echter de afmetingen precies nameten. je kan ook aan iemand vragen een duceliertje te passen.
2. Cilinderkop, dat zie je bij de Alpine motor, daar is minder ruimte en daarom de verdeler veel langer. Is bij jou niet het geval. Inlaat zit aan de juiste kant.
3. Vervroegingscurven, hierin moet en wil ik Rvier gelijk geven. Je kunt ook de tunebare 123-ignition nemen.

Ik heb gisteren de mijne binnengekregen. Ik heb gekozen voor de tunebare omdat mijn configuratie niet helemaal standaard is. Het gaat om een TX-motor. Installatie was een eitje. Ik heb voorlopig de standaard-curven erin geprogrammeerd via de PC. Ook dat ging einbahnfrei.
De auto liep meteen merkbaar beter, meer trekkracht onderin, beter oppakken van het gas en veel minder naverbranden bij het gas terugnemen. Ik zal op de sleuteldag (24-8-2013) m'n PC meenemen voor eventuele belangstellenden.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: verschillen van distributeur?

Bericht: # 145219Bericht jeffr4 »

Straks nog een snelle sticker nodig voor op je motorblok met veel pk's , Robert? :D
Afbeelding
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: verschillen van distributeur?

Bericht: # 145224Bericht harbourseal »

Lijkt me leuk Jeffrey.

Staat goed op het kleppendeksel
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Plaats reactie