123 ignition

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
haaksbergen
Berichten: 1
Lid geworden op: ma apr 08, 2013 2:36 pm

123 ignition

Bericht: # 143159Bericht haaksbergen »

om de afstellign beter te laten lopen zou de 123 ignition een goede oplossing zijn. heeft iemand er ervaring mee? waar heb je die besteld? direct ook bobine vervangen?

graag hulp en mening
groet jeroen uit haaksbergen
kneul0
Berichten: 150
Lid geworden op: zo jul 04, 2010 12:01 pm
Locatie: spijkenisse

Re: 123 ignition

Bericht: # 143170Bericht kneul0 »

de mijne is niet beter gaan rijden en ook niet zuiniger.
maar heb er in ieder geval geen omkijken meer naar ,want die contactpunten braken steeds bij mij.
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: 123 ignition

Bericht: # 143175Bericht Rudi »

Ik heb de vertrouwde contactpunten erin zitten, overwogen om over te stappen op Velleman, maar om die elk jaar te vervangen a 20 euro vind ik ook mats.
Ik rijd nu ruim 3 jaar nagenoeg probleemloos met een matig aantal kilometers van zo'n 7000 km per jaar.
In de zomer gemiddeld 1:14 en in de winter tussen 1:10/12
Ik heb een 956 cc 34 PK, rijd op euro loodvrij en heb een F4 met ladder en zwaailicht (niet echt heel co-vriendelijk)
Ik vind een 123 ignition relatief duur voor datgene waarvoor ze gebouwd zijn.
Een 123 stop je in een wagen die moet presteren, beulen, een oude Ferarri of Lambo, maar toch geen 4.
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: 123 ignition

Bericht: # 143177Bericht harbourseal »

Ik heb ook geen 123. Heb 3 jaar gedaan met mijn Velleman kitje en 1x de puntjes vervangen. Nu aan mijn 2e Velleman à €13,95 en een uurtje solderen. De kapotte inmiddels gerepareerd à €5,-
Tel uit je winst.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Pepijn4f4
Berichten: 56
Lid geworden op: wo jan 05, 2011 6:13 pm
Locatie: Groningen

Re: 123 ignition

Bericht: # 143178Bericht Pepijn4f4 »

Ik heb een 123 in mijn f4 met GTL motor en GTL bak, 123 gekocht bij Leen APK.
Ook een nieuwe bosch bobine erin gedaan (blauw etiket), nieuwe bougies en kabels.
Afgelopen zomer heb ik er zo'n 7000 km mee gereden in drie week tijd, met volle laadbak (2 tenten, tafel, stoelen, garage krik en gereedschap etc.) en 2 personen van Groningen, via omwegen en compleet zonder tolwegen, naar Barcelona en van daar naar Kopenhagen en dan weer terug naar Groningen. (Gekke route, maar ben niet zo'n planner ;-p) Omdat ik zelf benieuwd was naar het verbruik heb ik steeds het aantal liters en km stand bijgehouden. Verbruik was 1:15,9 over de hele afstand. Dat vind ik best heel zuinig voor een beladen f4. De lange afstanden zouden het kunnen verklaren, maar er zaten ook meer dan 2000 meter hoge colletjes een haarspeldbochten waar je 2 keer voor moet steken bij... en dit soort weggetjes:
Afbeelding
Uiteraard heb ik dezelfde "test" nooit gedaan met contactpuntjes, maar het zou me niet verbazen dat de 123 er wat mee te maken heeft.
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: 123 ignition

Bericht: # 143191Bericht Tweety »

Dat weet ik niet of de 123 er wat mee te maken heeft, maar ik heb ook een keer in de zomer met m'n oude F6 motor door frankrijk gereden en toen haalde ik juist op die 80km wegen ongeveer 1 op 18...Op benzine dat wel, nu haal ik op gas tussen de 1:12 en 1:14 met een GTL motor + bak in een F6, wel met vrij hoge bandenspanning maar ik rij af en toe wel boven de 100 kmh maar.. op Gas ! en das alleen met een velleman, die zit er nu ruim 3 jaar in met een relais blok voor eenvoudige bypass.
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: 123 ignition

Bericht: # 143219Bericht Rudolf2 »

Ik heb ook 123 in mijn GTL liggen, ook via Leen APK...
Als de verdeler versleten is (speling op het asje bv) is een 123 bijna een koopje/ nauwelijks duurder.
Loopt prima, en volgens mij een fraktie zuiniger: tussen de 1:17 en 1:21,5 is alles mogelijk...

Rudolf
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: 123 ignition

Bericht: # 143285Bericht Bertje »

Eigenlijk hebben we nu nog steeds geen antwoord op de vraag of een 123 ontsteking beter is voor je verbruik. Met een 123 heb je in principe een ontstekingscurve uit het boekje, bij een originele ontsteking moet je maar hopen dat de curve een beetje klopt (veroudering van de centrifugaal- en vacuumvervroeging en daardoor verlopen karakteristieken). In praktijk denk ik echter dat dit wel meevalt, er zijn mensen hier op het forum die een heel mooi verbruik halen met een volledig originele motor, dit geeft denk ik aan dat zolang de afstelling goed is (timing en mengsel) een R4 motor al redelijk optimaal loopt. Naast een optimale ontstekingscurve zou een 123 echter ook (in combinatie met de juiste bobine) een betere vonk moeten geven, wat in een efficientere verbranding zou resulteren. Ik vraag me echter af of de orginele vonk niet al ruim voldoende is voor de 1100 motoren die de meesten van ons rijden.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Pepijn4f4
Berichten: 56
Lid geworden op: wo jan 05, 2011 6:13 pm
Locatie: Groningen

Re: 123 ignition

Bericht: # 143300Bericht Pepijn4f4 »

Dat van die betere vonk kan ik beamen, dat was zelfs op het blote oog zichtbaar (bougie tegen blok gehouden).
Stationair loopt mijn auto nu ook mooier. Choke komt ook minder precies. Als ik de choke per ongeluk te lang gebruik , en dus een te rijk mensel heb, slaat de motor minder snel af dan daarvoor, ook met de oude bobine.
Maar misschien was dat met nieuwe puntjes en condensator ook zo geweest... Blijft lastig te bepalen zonder een echte gecontroleerde test. Ik ben er in ieder geval blij mee en heb er geen omkijken meer naar (behalve dan de rotor en de kap, er zitten nog steeds slijtdelen aan).
Plaats reactie