Wiebelende ontsteking

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Rob4tl
Berichten: 132
Lid geworden op: di nov 16, 2010 5:38 pm
Locatie: Eindhoven

Wiebelende ontsteking

Bericht: # 141187Bericht Rob4tl »

De F4 staat stil, ontsteking naar de mallemoer. :cry:
Het betreft geloof ik een FEMSA 2 waarbij de contactpuntjes onder een plaat gemonteerd zijn.
Ik had geprobeerd tijdelijk de ontsteking van een andere F4 te monteren maar op de een of andere manier paste dat niet. Hij startte meteen maar ik had de behuizing nog niet vastgedraaid. Toen ik dat vervolgens had gedaan draaide de motor zeer moeizaam rond en startte de auto niet. Nadat ik de originele ontsteking weer had gemonteerd wiebelde deze alsof de aandrijving er onder krom is geraakt. De eerste keer op de snelweg was het na een kilometer of 10 gedaan en mochten m'n ANWB vrienden me weer thuis brengen. De nieuwe rotor was van binnen gesmolten en de nieuwe contactpunten zitten vast. Er is dus enorme hitte ontstaan door die 'wiebel'.
Kluwer er bij gepakt maar daar staat weinig in over de aandrijving van de ontsteking. Heeft iemand ervaring/kennis hoe de aandrijving van de ontsteking te vervangen (het gedeelte onder de ontstekingunit zelf dus)?
R4 F4 Fourganette 1984
R4 F4 Air France 1983 (project)
R4 F4 Belgisch leger 1988 (project)
R4 TL 1984 Twingo dak
R15 TL 1979 Cabriolet
BMW R 90 S 1974 / BMW R 80 1987)
Tomos 4Tl 1977
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Wiebelende ontsteking

Bericht: # 141189Bericht Willem de Zwijger »

Het ontstekingshuis past er op 2 manieren op: goed en wiebelend. In het wiebelende geval zit de rotor 180 graden verdraaid tov de goede stand.
Eerst maar eens voorzichtig proberen met een ander onstekingshuis, en hopen dat de aandrijving die in het blok zit niet krom is, want dan heb je een leuk klusje voor in de kerstvakantie.
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Wiebelende ontsteking

Bericht: # 141192Bericht deutz »

Eerder het ontstekingsasje krom als het nokkenas tandwiel!
Je moet een goed werkende complete ontsteking monteren en eerst op tijd zetten
met goede punten en kijk eens aan de onderkant van de ontsteking dan zie je hoe het in
het blok moet zitten.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Wiebelende ontsteking

Bericht: # 141193Bericht Rutger-peer »

Willem de Zwijger zijn advies is hetzelfde advies wat ik jou ook zou geven; heb dat zelf ook ooit ontdekt.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Wiebelende ontsteking

Bericht: # 141194Bericht Okido »

Hoi Rob,
Het meest voor de hand liggende is inderdaad de ontsteking 180 graden verkeerd om erop gezet te hebben. Als deze dan goed vastgezet wordt, dan klemt de boel en ontstaat er een behoorlijke hitte. Het zou ook nog kunnen dat er iets tussen geraakt is of erin gevallen. maar dat is niet voor de hand liggend.

De ontsteking/verdeler wordt aangedreven door een tandwiel met schuine vertanding midden op de nokkenas. Dit tandwiel drijft een ander tandwiel aan dat haaks op as staat. De verdeler heeft een voetje dat precies valt in het laatste tandwiel en maar op 1 manier erop gezet kan worden. De verdeleras staat dus in het verlengde op dat laatste tandwiel. Als je met een zaklamp in het gat schijnt dat ontstaat als je de verdeler/ontsteking uit het blok haalt, dan zie deze zitten. Een gleuf met een gat in het midden. In het gat zit schroefdraad, ik dacht zelf M10. Probeer de stand van de gleuf te bepalen en schroef vervolgens een lange bout in het schroefdraad. Daarmee kan je het tandwiel omhoog trekken en eruit halen. Dit moet makkelijk gaan, anders is er iets beschadigd. Waarschijnlijk valt het mee en is het vooral de verdeler die is versleten.Als het tandwiel makkelijk omhoog komt en je ziet er geen afwijkingen aan, dan op precies dezelfde manier terugzetten en vervolgens de ontstekeing goed nakijken.

Succes, Ido
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rob4tl
Berichten: 132
Lid geworden op: di nov 16, 2010 5:38 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Wiebelende ontsteking

Bericht: # 141197Bericht Rob4tl »

Bedankt voor jullie reacties. Dat de zaak 180 graden gedraaid kan zitten weet ik maar dat was niet het geval. De auto startte prima en liep uitstekend, bij 180 graden gedraaid krijg ik 'm niet aan de gang.

De tip met M10 draad van (Ok)Ido ga ik zaterdag uitproberen, anders leg ik er voorlopig een andere motor in zodat ik rustig de boel kan nakijken en in orde maken. De Air France F4 moet dan nog maar even wachten op z'n motor...

Bedankt,
Rob
R4 F4 Fourganette 1984
R4 F4 Air France 1983 (project)
R4 F4 Belgisch leger 1988 (project)
R4 TL 1984 Twingo dak
R15 TL 1979 Cabriolet
BMW R 90 S 1974 / BMW R 80 1987)
Tomos 4Tl 1977
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Wiebelende ontsteking

Bericht: # 141204Bericht RVIER »

@rob

waar zat bij jou r4/wiebelende onsteking dan de draad naar cilinder no 1
bij het schutbord of bij de bakaansluiting?

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Rob4tl
Berichten: 132
Lid geworden op: di nov 16, 2010 5:38 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Wiebelende ontsteking

Bericht: # 141206Bericht Rob4tl »

Ha Fons,

Aan de versnellingsbakzijde (vliegwielzijde), zoals ik hem 1860 km uit Spanje naar NL heb gereden :D.
Ik heb het vermoeden dat toen ik de andere ontsteking heb gemonteerd en deze te los zat, de nokjes uit de aandrijving zijn geschoten. Ik heb de boel toen aangedraaid en denk dat de as er onder dus krom is geraakt. Zoals Ido aan gaf kijk ik dit morgen even na, anders probeer ik een nieuw rekord motor wisselen te realiseren.

Groet, Rob

PS zag je lichtblauwe een tijdje terug bij de Gamma aan het kanaal, had echter geen tijd om even hoi te zeggen.
R4 F4 Fourganette 1984
R4 F4 Air France 1983 (project)
R4 F4 Belgisch leger 1988 (project)
R4 TL 1984 Twingo dak
R15 TL 1979 Cabriolet
BMW R 90 S 1974 / BMW R 80 1987)
Tomos 4Tl 1977
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Wiebelende ontsteking

Bericht: # 141212Bericht RVIER »

@Rob

De vraag naar de 1-e cilinder was natuurlijk om even te kijken of je hem inderdaad had omgedraaid, niet dus.
In haynes pag 245 en 247 figuur 12-16 staat hoe je de aandrijving van de onsteking moet justeren.
Als je geen haynes hebt kom je maar even lang.
Overigens kan ik me bijna niet voorstellen dat je de aandrijving losgetrokken hebt. Hij wordt trouwens aangedreven door de nokkenas, de as daaronder is de aandrijving van de oliepomp.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Rob4tl
Berichten: 132
Lid geworden op: di nov 16, 2010 5:38 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Wiebelende ontsteking

Bericht: # 141220Bericht Rob4tl »

(beer)
Hij doet het weer!!!
De as onder het ontstekingshuis was omhoog gekomen en zat niet goed. Als je de ontsteking dan wel juist met de off center nokjes monteert past de boel toch niet zoals het hoort...
Ik heb de ontsteking gebruikt van de motor die klaat stond en met z'n 3en hebben we de boel weer naar behoren aan het lopen gekregen. Bedankt voor alle tips!

Groet,
Rob
R4 F4 Fourganette 1984
R4 F4 Air France 1983 (project)
R4 F4 Belgisch leger 1988 (project)
R4 TL 1984 Twingo dak
R15 TL 1979 Cabriolet
BMW R 90 S 1974 / BMW R 80 1987)
Tomos 4Tl 1977
Plaats reactie