Velleman kapot

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Velleman kapot

Bericht: # 140901Bericht harbourseal »

@ Fons De schakelaar die ik heb kan in de ene stand de stroomkring van de condensator verbreken en daarmee de stroomkring van de Velleman maken en anders om.

Ik moet nog even kijken of dat ook echt gaat.

Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Velleman kapot

Bericht: # 140941Bericht harbourseal »

Net in een lekker warme werkplaats mijn nieuwe Velleman in elkaar gezet.

Voor het monteren van de omschakel schakelaar heb ik een vraag?
Aan de velleman zit de NR4 aansluiting aan massa gemonteerd op de onderbreker.
Hier zit normaal de condensator op aan massa.

Volstaat het door de massa van de velleman te onderbreken met mijn tuimelschakelaar en de massa weer te maken voor de condensator als omschakeling of denk ik te simpel. Of staat er veel stroom op de condensator.

Ik begrijp niet hoe een condensator precies werk.

Kan iemand mij dit uitleggen?

Groet, Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Velleman kapot

Bericht: # 140945Bericht Tweety »

Een condensator is een soort energie opslag die zichzelf oplaad en ontlaad (als ie vol is geloof ik..) zoals ik al eerder zei is het raadzaam om de massa van de condensator niet te onderbreken, maar de spanning van de onderbreker te onderbreken (massa zou in principe ook moeten kunnen natuurlijk..) maw laat de condensator zitten op het onderbrekerhuis, sluit de + pool van de condensator op de schakelaar aan op de doorverbonden zijde (ik neem aan dat je een standaard dubbelpolig dubbelzijdige schakelaar hebt waar je dus aan 1 kant de polen doorverbindt en aan de andere zijde beide polen naar de velleman leidt.) en sluit de massa van de Velleman ook op het onderbrekerhuis aan. De condesator zit erop om te voorkomen dat de onderbreker een vonk overslaat op het onderbrekerhuis dus dat er toch best wat spanning op komt moge duidelijk zijn, zorg dus dat alles goed gesoldeerd en geisoleerd is.
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Velleman kapot

Bericht: # 141096Bericht harbourseal »

Velleman zit er weer in.

Heb alleen de onderbreking naar de condensator er nog niet in zitten. De Velleman kan wel uitgeschakeld worden.

Nog even op studeren hoe alles wel goed werkend te krijgen. Het is nu te koud om in weer en wind aan het klussen te gaan.

Groet, Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
peterretro
Berichten: 6
Lid geworden op: wo jun 27, 2012 10:06 am

Re: Velleman kapot

Bericht: # 142304Bericht peterretro »

Ik gebruik al vier jaar zonder problemen dezelfde Velleman kit voor mijn 6 Volt 4L. Die zit met klembandjes tegen de voorkant van de accu aan. Ik heb zelfs geen koellichaam gemonteerd; het metalen doosje heeft een groter oppervlak dan de met de kit meegeleverde koellichaam. Wel heb ik de soldeerkant van de print na het solderen met transparante lak ingespoten tegen eventuele corrosie en op de rubber afdichtingsring van het metalen doosje heb ik wat extra kit gedaan. MVG. Peter.
Plaats reactie