Pagina 2 van 4

Geplaatst: zo feb 22, 2009 8:32 pm
door roberto
Er van uit gaan dat een R4 rijder 5000 km per jaar rijd met een verbruik van 1:14 dan verstookt de auto 357 liter per jaar met een prijs van 1.23 euro per liter maakt het 439 euro stookkosten per jaar voor de vier.

Om de auto optimaal te maken met 123 onsteking ex. wordt het verbruik misschien minder zeg maar 1:16 de stookosten van de vier komt dan uit op 384 euro, dit maakt een verschil van 55 euro op jaar bassis dat is 15 eurocent per dag

Velen R4 enthousiasten zoeken een R4 van 300 euro (het word wel wat minder) met de ingreep van 123 onsteking is dat een verbouwing die net zo groot zou zijn als de aanschaf van de auto.

Met de electronische onsteking van velleman gaan we er maar vanuit dat de stookkosten gelijk blijft (maar een aantal reparaties minder waaronder puntjes vernieuwen), als we de aanschaf prijs van de velleman eenmalig op jaarbassis afschrijven kom je op 15 euro dat is 4 eurocent per dag, kijk dit houd het grappig misschien is dit waar de R4 rijders van houden een grappig autootje.

Geplaatst: zo feb 22, 2009 8:37 pm
door Rudolf2
En mij is het eigenlijk vanaf het begin al duidelijk dat je met zo'n 123-setje met daarin de optimale kromme voor hedendaagse benzine een resultaat bereikt dat met de mechanica van 30 jaar geleden niet mogelijk is. Gaat dus in ieder geval in theorie iedere motor beter ( en onder de streep zuiniger) van draaien. Je bent wel even bezig om het aanschafbedrag terug te verdienen via minder verstookte benzine. Maar als de oorspronkelijke verdeler versleten is, kost vervanging ook tegen de 100 Euro...
Blijft als mijn persoonlijke vraag nog over: is het 123-verhaal ook bruikbaar in combinatie met LPG? Gezien het al van invloed zijnde verschil tussen oude en nieuwe benzine zal LPG misschien wel weer andere waarden opleveren.

Rudolf

Geplaatst: zo feb 22, 2009 9:36 pm
door schoapke
5000 kilometer per jaar :lol:

dat is dan iets meer dan 96 kilometer per week en ongeveer 13 kilometer per dag

Als ik jou berekening moet geloven kom ik dus wel op mijn werk, maar niet meer thuis. :lol:

misschien makkelijker om ieder voor zich te rekenen bij een benzine prijs van € 1.25 heb je als je 240 liter hebt bespaard de onsteker er weer uit.

Er is een groeiende groep R4 rijders die een auto van € 1000,= of meer kopen en deze ook als gebruiks auto zien en er graag in investeren

Geplaatst: zo feb 22, 2009 11:06 pm
door Erik
beste mensen,

Val Hans niet zo aan. 123 is een prima product in citroen wereld erg gebruikelijk en betrouwbaar. Ik zou het zo doen in een vier die je veel gebruikt en vooral in winters weer!

Gr Erik

Ps Hans ik hoop dat je blijft en je niet laat afpoeieren door een paar knakenschijters. :wink:

Geplaatst: ma feb 23, 2009 12:29 am
door brecht
Goed nieuws dit!

Ik ken veel goede verhalen over 123 ontstekingen (vooral in citroens) en vond het altijd jammer dat ze er niet voor de 4 waren.

Welke rol Hans heeft gespeeld in het vrij komen van een 123 voor de 4 maakt mij niet zo veel uit eigenlijk. Als hij er al wat aan zou verdienen ook niet. Ik vind het mooi werk!

Geplaatst: ma feb 23, 2009 10:14 am
door Roen
Hallo,

De ontsteking voor de Renault is met vacuüm vervroeging standaard.
Prijs 287 euro incl. btw.
Verzending indien nodig is 7 euro TNT.

Groeten

Dirk Goris
AMTdyno

www.amtdyno.be

123 ontsteking

Geplaatst: ma feb 23, 2009 1:42 pm
door hans vooijs
Even voor de goede orde 123 bouwt ontstekingen voor vele auto's en met succes ze zijn goed. ja mensen komen bij mij met de ontsteking al reeds op hun auto.
Nu willen ze de puntjes op de i zetten op de rollenbank en dan stel ik soms deze ontsteking wat anders in want meten is weten.
Als ik naar de bakker ga neem ik ook niet mijn eigen meel mee en vraag hem een fijn brood te bakken.
Zo kun je het bekijken maar dat doe ik niet, wens iedereen zijn deel en hoef daar niets (0) aan mee te krijgen.

mvrgr hans

Geplaatst: ma feb 23, 2009 5:32 pm
door G12
kennis delen is ook gedaan door Hans: hij deelt 123 mee hoe ze een optimale ontsteking kunnen programeren zodat wij die kunnen gebruiken.
Mijn voorstel, koop er een en ga naar Hans toe, zet de r4 eerst met de oude op de rollenbank en daarna met de 123 erop. Ervaar dit en praat dan verder....
Ofwel spreek met ervaring maar kraak het niet bij voorbaad af of kom zelf met een beter of vergelijkbaar alternatief.
En die prijs... tsja als je nix voor je renault over hebt kun je hem beter wegdoen... en een fiets kopen.

Wees blij dat er een goede electronische ontsteking op de markt komt!!

ontsteking modificeren

Geplaatst: ma feb 23, 2009 6:18 pm
door hans vooijs
De constructeurs van Renault maakte gebruik van de rekenliniaal (is de analoge computer) bij het ontwerpen van de R4, zo'n apparaat gebruikte ik ook nog op school totdat op de HTS, ik mij een texas instruments (rekenmachine) kon veroorloven.
We kunnen natuurlijk proberen die rekenliniaal met hulp van de dorpssmid en een oude mecanodoos te modificeren tot het een moderne pc wordt.
Of proberen met de data die uit het ding komt waar we nu voor zitten de rekenliniaal aan te sturen.

Hier wat data van mijn vriendinnetjes R4
Renault 4 TL
956cc motorcode C1c C7/08 geen wijzigingen
benzine euro 95
ontsteking eigen ontwikkeling (geen 123)

Resultaat:
rpm-gr.
800-10
2000-18 vacuum fase2 12-18 gr.
3000-28 80-520 mbar
4000-32
4400-37
4400+ 37

lambda 2000-5200rpm = 0,9 =4% co

vermogen was 31,7 pk bij 4342 rpm is 39,4 pk bij 4645 rpm
koppel was 62,3 N.m bij 2668 rpm is 77,2 bij 2179 !!!!!!!!! rpm

Voor de doehetzelfer als je de bestaande ontsteking omgebouwd hebt kun je hem met een beetje goede wil en geduld zelf uit testen.
Neem een stopwatch en meet de acceleratietijd over een vast traject of tussen bijvoorbeeld 80 en 100 km/u na elke wijziging, handeling herhalen.
Kost een beetje benzine maar uiteindelijk heb je een snelste tijd en daarmee het beste resultaat.
Veren kun je bemachtigen bij fabory die hebben mooie assortimentsdozen.
De vacuumdoos moet van de sloop komen van verschillende motoren welke weet ik niet kwestie van uitproberen.

mvrgr hans

Geplaatst: ma feb 23, 2009 6:19 pm
door roberto
Ik denk dat je de r4 bezitters in twee groepen kun verdelen de eerste brengt de vier weg met de order hier heb je hem dan en dan kom ik hem halen zorg maar dat hij loopt als een Ferrari, maak hem schoon en zet hem in de was en kijk ook even de bandenspanning na,

De andere houd van de vier ook om de simpele techniek en verdiep zich daar een beetje in voert reparaties zelf uit, was de auto zelf repareerd een roest plekje vernieuwd een bougietje een contactpuntje knutselt een velleman kitje in elkaar ververst misschien ook de olie enz.

Waarschijnlijk is dit het probleem dat de een de ander niet begrijpt, het gaat er om waar ligt je interesse?

Geplaatst: ma feb 23, 2009 8:49 pm
door Rudolf2
Ik zit er een beetje tussenin, soms zelfdoen, soms laten doen, en heb met bewondering de verbeteringen van het motortje zitten bestuderen. Maar liefst 30% vermogenswinst! En heel wat koppelwinst.
Oftewel gaspedaal nooit meer helemaal intrappen, want halverwege geeft al hetzelfde resultaat in vooruitgang.
Prima werk dus; het is dus nu aan de gebruiker van het viertje of h/zij op de korte of op de lange termijn in de goedkoopste auto wil blijven rijden.

Rudolf

Geplaatst: ma feb 23, 2009 9:16 pm
door RVIER
Waarde Hans,

dit is de informatie waar ik eigenlijk naar vroeg. In mijn verwachting was dat de informatie die je hobbymatig aan het verzamelen was met de R4 van je vriendin.
Hier wat data van mijn vriendinnetjes R4
Renault 4 TL
956cc motorcode C1c C7/08 geen wijzigingen
benzine euro 95
ontsteking eigen ontwikkeling (geen 123)

Resultaat:
rpm-gr.
800-10
2000-18 vacuum fase2 12-18 gr.
3000-28 80-520 mbar
4000-32
4400-37
4400+ 37

lambda 2000-5200rpm = 0,9 =4% co
Het gaat mij om het begrijpen van het effect van de veranderende brandstof op de vervroeging.
Ik ben er niet op uit om alles uit de R4 te halen. Het ging mij met name om de drivability die er met de grotere sproeier en nog verder naar voren (hij stond al vroeger omdat ik de ontsteking op net niet pingelen had gezet) schuiven van de ontsteking er op vooruit is gegaan.

Ik heb en zal overigens geen slecht woord zeggen over 123 omdat ze gewoon goed zijn.

met vriendelijke groet

Fons

Geplaatst: ma feb 23, 2009 9:24 pm
door Roen
stel: ik koop me zo'n 1234ontstekingding, wat moet ik dan nog aan mijn sproeier doen om het optimaal te krijgen?
Of is dat overbodig met die 123 dinges?

Geplaatst: ma feb 23, 2009 9:53 pm
door cees en jantine
ik weet zeker dat hans alleen goede bedoelingen heeft met de 123-ontsteking.
ik denk ook dat Hans eigenlijk met 2 dingen bezig was.
123 voorzien van de juiste gegevens
en daarnaast voor zichzelf(hobbymatig) de R4 van zijn vriendin optimaliseren?
of zie ik het verkeerd?
nu zal je denk ik met de 123 ontsteking er niet zijn, wil je er echt profijt van hebben, dan zul je carburateur ook af moeten(laten) stellen(dit heeft Hans al aan ons laten zien)

met alleen de 123-ontsteking heb je een beter/modernere ontsteking die minder storings gevoelig is dan de ouderwetse puntjes.

Dus Hans mooi werk geleverd!

ontsteking+sproeier

Geplaatst: di feb 24, 2009 12:13 am
door hans vooijs
Om je R4 fijn en goedkoop te laten lopen hoef je maar 2 dingen te doen:
ontsteking vroeger maar pas op bij de hogere toerentallen (4000+) kan hij gaan pingelen en dat is soms slecht te horen.
Ten tweede sproeier iets (5 a 6%) groter maken.
Blijft een klein beetje natte vinger werk maar we hoeven met onze R4 ook niet de tulpenrally te winnen neem ik aan.
Zenith gebruikt niet altijd de zelfde sproeier qua maatvoering wel qua draad M6x0,75 maar niet qua vorm.
Moet mij er nog even in verdiepen hoe we dit kunnen oplossen.
Niet al te gauw de boormachine pakken groter boren lukt wel maar helaas kleiner niet!

mvrgr hans