Benzineleiding lekkage

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
jandoe1000
Berichten: 1678
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Benzineleiding lekkage

Bericht: # 180128Bericht jandoe1000 »

De benzineleiding van mijn 1973 R4 blijkt te lekken in de bocht die om de voorkant van het chassis gaat richting mototruimte. Ik moet binnenkort naar de kentekenkeuring en APK. Vraag: mag ik repareren door er een stukje gewapende benzineslang tussen te zetten? Of is een nieuw stukje leiding met twee knelkoppelingen een geldig alternatief? Vervangen van de leiding is een hoop werk waarvoor de tank er ook onderuit moet.
Wie weet raad?
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Benzineleiding lekkage

Bericht: # 180129Bericht Tweety »

Lekkage in dat gebied komt veel voor, de rubber bescherming van de leiding houdt vuil en vocht goed vast, net als dat het doet voor de achterwielen, en ook de leiding langs de kokerbalk gaat vaak lekken. Het beste advies dat ik kan geven is zo veel mogelijk van de leiding te vervangen, zonder de tank lost te halen. Als het goed is zit de huidige leiding aangesloten op de tank dmv een kort stukje flexibele rubber leiding. Mocht je daar niet bijkomen, probeer dan zo dicht mogelijk bij de tank een stukje rubberen leiding te plaatsen.
Sluit daar een koperen remleiding van (uit het hoofd) 6mm op aan en trek deze helemaal door tot aan het slangetje bij de brandstofpomp. Breng daarna nog wat extra bescherming aan rond de leiding, op plekken waar deze eigenlijk in het spatbord zit. Of het gebruik van een stuk rubberen benzine leiding op die plek mag ? ja ik denk het eigenlijk wel, maar als de leiding begint door te roesten, is het gewoon beter om het in 1 keer goed te doen.
Kijk ook heel goed naar de remleiding(en) die aan de linkerkant langs de koker balk lopen. Deze roesten ook vaak door.
Een knelkoppeling mag volgens mij alleen op een koperen leiding (of misschien is dat alleen voor remleidingen) maar ik zou gewoon de paar tientjes voor 5 meter koper aftikken en gaan voor iets wat weer een paar decennia meegaat
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 360
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Benzineleiding lekkage

Bericht: # 180131Bericht Crelesy »

Voor de apk mag je gerust een slang vanaf de lekkage naar de pomp maken.
Een leiding en dan een stuk slang om vervolgens weer over te gaan in leiding is wat minder charmant. Maar is ook nog steeds geen echte afkeur.
Als het er deugdelijk uit ziet is het al gauw oke

Afzagen, knippen of snijden bij de lekkage en vanaf daar met slang naar de pomp. Dat is wat ik zou doen.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5169
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Benzineleiding lekkage

Bericht: # 180135Bericht Bertje »

Het meeste is al gezegd, en ik sluit me erbij aan dat een stuk slang prima is om het slechte stuk mee te vervangen. Bovendien is het een leiding waar geen druk op komt; de pompt zuigt aan motorzijde. Als het een goed passende slang is hoef je die zodoende niet eens te zekeren met slangklemmen: dan ziet het er voor de keuring ook wat netter/origineler uit.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
jandoe1000
Berichten: 1678
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Benzineleiding lekkage

Bericht: # 180140Bericht jandoe1000 »

Dank voor jullie adviezen. Ik heb het opgelost met een stuk benzineslang zonder slangklemmen, zoals ook de verbinding tussen het laatste stuk van de branstofleiding in de motorruimte en de benzinepomp.
Plaats reactie