CO te hoog

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Solexdavid
Berichten: 99
Lid geworden op: di aug 18, 2009 10:25 am
Locatie: De Lier

CO te hoog

Bericht: # 179202Bericht Solexdavid »

Goedenavond!

Vandaag heeft mijn R4 GTL uit '78 een bezoekje gebracht aan de garage, want de APK vervaldatum komt weer in zicht. Helaas kreeg ik de mededeling dat ze (o.a.) mijn CO niet goed afgesteld kregen, en dat ze daardoor de APK niet hebben kunnen doorzetten.
Daarbij hadden ze geen tijd om te gaan zoeken naar de oorzaak, want ze hebben het druk... Ok prima... Verder altijd erg goed contact met deze garage en kom er al jaren, dus neem het maar voor lief.
Maar goed, ik ben dus zelf aan de slag gegaan, want als werktuigbouwer ben ik redelijk handig en vind dit wel leuk om te doen. Ook heb ik mijn jeugd gesleten als monteur bij een solexverhuur, en laat mijn carb nou net een Solex 32 SEIA zijn :)

Even ietsje terug in de tijd:
Een paar maanden geleden begon de auto flink te sputteren in lage toeren, waarbij hij leek te verzuipen (oa midden op een drukke rotonde, vlak voor een vol terras). Dit bleek te komen doordat de acceleratiepomp steeds bleef haken. Omdat de carb aan de buitenkant onherkenbaar was geworden door een dikke laag smek, heb ik besloten hem te reviseren. Dit bleek een goede beslissing, want ook aan de binnenkant zat een dikke laag smek.
Ik heb er geen foto's van, maar het was verbazingwekkend dat dit zo lang is blijven werken. Een paar jaar geleden ben ik er nog probleemloos mee naar Lyon gereden en terug :lol:
Anyway, na de demontage heb ik alles zorgvuldig schoongekrabd en doorgeblazen. Diverse onderdelen zijn vervangen (oa vlotterklep, acceleratiepomp membraan en alle afdichtingen). Na alles geassembleerd te hebben zonder onderdelen over te houden, kreeg ik de auto gevoelsmatig ook best aardig afgesteld, en heb er ook gewoon mee gereden (heb een stuk of 4 landmarks afgevinkt in deze conditie).

Even leek het dus eind goed al goed, tot dus het vreselijke nieuws van vandaag. Heb ik dan toch iets fout gedaan?

Bij de garage benoemden ze dat de schroef van nummertje 25 (de mengselschroef) geen enkel effect heeft, terwijl de auto hier normaal gesproken door zou moeten kunnen afslaan:
Afbeelding

Omdat dit maar bleef malen in mijn hoofd, heb ik de boel thuis meteen uit elkaar gehaald, met hierbij speciale attentie aan het schroefje in het gasklephuis. Aan het uiteinde van dit schroefje zit een naaldje, en dit naaldje steekt in een relatief groot kanaal, zie hieronder:

Spruitstukzijde (= onderkant)
Afbeelding

Carb zijde (=bovenkant):
Afbeelding

Mist hier misschien een onderdeel, iets dat door de naald in het kanaal geduwd moet worden o.i.d.? Als ik dit zo bekijk, vind ik het niet raar dat dit schroefje zo geen invloed heeft. Echter, in de vraagbaak staat niets extra's weergegeven.
Als dit antwoord overigens "ja" is, dan ga ik me heel erg zorgen maken dat dit in de inlaat verdwenen is. Maargoed ik hoor geen gekke geluiden...

In dit topic wordt er volgens mij ook over deze schroef gesproken (of was het toch die andere, grotere stelschroef?), maar kom er in ieder geval nog niet helemaal uit. Hoe werkt deze schroef, wat zou het moeten doen?
Of moet ik het hier niet zoeken en hebben jullie andere suggesties om de CO weer onder de 6% te krijgen? :o

Andere checks die ik trouwens heb gedaan:
- Vacuumvervroeger vervangen en werkt
- Carterventilatie T-stuk vervangen
- Benzinefilter is schoon
- gasklep heeft ietsje speling, maar voor de revisie nooit last van gehad
Solex 3800 - 1966
Kreidler Florett - 1975
Renault 4 GTL - 1978
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: CO te hoog

Bericht: # 179209Bericht Bertje »

Hoi David, dat kanaaltje met mengselschroef ziet er op de foto's normaal uit. Vertikaal boven die mengselschroef zit de stationairsproeier; die is bij een Solex 32 van buitenaf bereikbaar. De (gecalibreerde) axiale boring is de brandstofdoorvoer, de radiële boringen mengen hier lucht bij. De stand van de (tabs toelopende) mengelschroef bepaalt hoeveel van die mengsel langs de gasklep om naar de motor wordt gevoerd, via de doorgang rechts van jouw rode pijl. Draai je de mengselschroef verder in, dat wordt het mengsel armer; verder uit komt neer op rijker. Daarnaast heb je aan de andere kant vd carburateur nog de luchtschroef. Die bepaalt hoeveel mengsel er uberhaupt gemaakt wordt en bepaalt dus (mede) het stationair toerental.

Misschien is het wijsheid achteraf, maar het is handig de stand van dit soort stelschroeven te bepalen alvorens je gaat demonteren en schoonmaken, zodat je ze na afloop weer in dezelfde stand kunt terugzetten. De geijkte manier hiervoor is de schroeven voor demontage in te draaien tot hun eindstop en het aantal slagen te tellen (tot een kwartslag nauwkeurig). Daarna losdraaien, schoonmaken etc. Bij aandraaien trouwens oppassen dat je dat niet te hard doet, want dan beschadig je de conische punt.

Wat ik zou doen is: stationairsproeier eruit draaien en axiaal doorblazen. Huidige stand van mengselschroef en luchtschroef bepalen. Beiden schroeven eens eruit draaien om de zuiverheid van de punten en de gaten te beoordelen. Daarna weer in zelfde stand terugplaatsen. Als de stand vd mengselschroef (veel) meer dan 3 slagen naar buiten is, dan zou ik die eens wat verder naar binnen draaien. Een goede beginstand voor het afstellen van mengselschroef en luchtschroef is overigens 3 slagen uit en 1.5 slag uit. Eén en ander staat ook in Kluwer handboek beschreven, hoofdstuk 12 (Aanvulling). Afstellen moet je doen met warme motor en mag niet te lang duren (als de motor lang stationair draait "vervet" deze).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: CO te hoog

Bericht: # 179231Bericht Tweety »

Ik zou ook zoieso een paar andere onderdelen er even nieuw op zetten voor de APK, zijnde :
- Bougies
- Puntjes & Condensator
- Luchtfilter
De kleppen stellen en daarna de ontsteking afstellen met een stroboscoop.
Dat wil soms nogal wat invloed uitoefenen op de te meten CO (vooral de puntjes !!)
Gebruikersavatar
Solexdavid
Berichten: 99
Lid geworden op: di aug 18, 2009 10:25 am
Locatie: De Lier

Re: CO te hoog

Bericht: # 179235Bericht Solexdavid »

@Bertje, erg bedankt voor de uitleg! Ik begin steeds meer te snappen hoe de schroeven hun werk doen. Inderdaad stom dat ik niet even heb gecheckt hoe deze gepositioneerd stonden voordat ik aan de klus begon. Ben nu absoluut een ervaring rijker :wink:
Ik ga de carburateur nogmaals demonteren en eens kijken of de radiële boringen en stationairsproeier die je benoemde niet verstopt zitten...

@Tweety, goede suggestie! Gevoelsmatig waren deze onderdelen niet zo oud, maar toen ik even terugbladerde in de historie zag ik dat het toch alweer 2017 was dat de kleppen zijn gesteld en bougies zijn vervangen. Heb sindsdien hoogstens 3000 km gereden, maar toch
Het ontstekingsgedeelte is volgens mij zelfs nog 'dans son jus' :oops:

Hiernaast komt er komende week ook iemand meekijken die naar eigen zeggen de R4 kan dromen vanwege zijn vroegere werk in een garage. Dus ben er vrijwel zeker van dat het goed gaat komen!

Alle break throughs (of stappen terug) zal ik uiteraard hier melden :)
Solex 3800 - 1966
Kreidler Florett - 1975
Renault 4 GTL - 1978
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: CO te hoog

Bericht: # 179236Bericht Bertje »

Solexdavid schreef: za sep 11, 2021 11:45 am
Alle break throughs (of stappen terug) zal ik uiteraard hier melden :)
Goedzo, graag!

De carb hoeft trouwens niet helemaal uit elkaar om die stelschroeven te controleren/op te zuiveren. Ik zou hem niet verder demonteren dan nodig is, het ding bestaat grotendeels uit aluminium en de schroefdraad is daardoor vrij kwetsbaar.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Solexdavid
Berichten: 99
Lid geworden op: di aug 18, 2009 10:25 am
Locatie: De Lier

Re: CO te hoog

Bericht: # 179265Bericht Solexdavid »

Vanavond samen met de sleutelhulp eens een blik onder de motorkap geworpen. We hebben 'm gevoelsmatig weer erg netjes kunnen laten lopen, en beide stelschroeven reageren weer!!
We hebben hiervoor het volgende gedaan:

1. aan het begin leek de motor wederom erg rijk te lopen. Met het luchtfilter eraf kwamen er hele wolken naar boven. De vlotterbak bleek over te lopen, waarschijnlijk door een verschil in hoogte tussen de oude en nieuwe vlotterklep. Na de arm vd vlotter iets te hebben bijgebogen (volgens instructies van de Olyslager) waren de wolken weg en liep hij een stuk rustiger.

2. de slang naar de vacuumvervroeger was zodanig hard geworden waardoor er valse lucht werd aangezogen --> vervangen

3. voor de carterventilatieslang met restrictie gold hetzelfde. Toen we de restrictie uit het slangetje gepield hadden, kwamen we erachter dat de vorige eigenaar waarschijnlijk in de bouw werkte:
Afbeelding

Licht geïnspireerd door deze oplossing hebben we de plug voorlopig vervangen voor een nieuw exemplaar, maar ben wel bij deze op zoek naar een officiële versie van de restrictie (indien mogelijk met slang) :)
Hiernaast bleek de carterdruk wat hoog, wat waarschijnlijk de dampen de carburateur in forceert. De nieuwe, geïmproviseerde restrictie hebben we tevens een kleinere doorgang gegeven, waardoor er minder dampen naar de carburateur gaan.

Na bovenstaande aanpassingen liep hij mooi, maar wel erg hoog stationair. Dit was gelukkig snel opgelost, want de gaskabel stond te strak (uhh)

Omdat ik thuis in de mancave geen viergastester heb, blijft het natuurlijk gissen, maar nu de stelschroeven weer effect hebben geeft dit me wel goede hoop dat de juiste CO waarde weer binnen het stelbereik ligt.

Op het ontstekingsgedeelte zijn we iets minder diep ingegaan. We hebben de puntjes en diens opening gecheckt. Dit klopte allemaal en de puntjes zagen eigenlijk best goed uit; geen inbranding of corrosie te zien. De verdelerkap, rotor, kabels en bougies wil ik nog wel gaan vervangen.

Ook nog even wat remverschil voor oplossen, en dan durf ik wel weer een nieuwe poging te wagen.
Zodra ik meer updates heb, dan laat ik het weer weten!
Solex 3800 - 1966
Kreidler Florett - 1975
Renault 4 GTL - 1978
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: CO te hoog

Bericht: # 179266Bericht Bertje »

Goed bezig!
Bij de Solex 32 SEIA komt de restrictie in de slang naar het spruitstuk niet zo nauw. Zo ver ik het begrijp is dit puur een slangetje dat de sludge moet afzuigen uit de grotere slang die van kleppendeksel naar carburateur gaat, om te voorkomen dat die op den duur dichtslibt.
Je moet de restrictie maken van materiaal dat benzine- en oliebestendig is; een plug zal op den duur aangetast worden. Wat goed werkt is een borstbout van de juiste maat nemen en kop en schroefdraad eraf zagen zodat je een busje van zo'n cm lang over houdt. Daar dan een gaatje van 1 a 1.5 mm doorheen boren. De diameter van dit busje moet zodanig zijn dat deze stevig in de slang klemt. Busje vervolgens een paar cm de slang in drukken en de slang weer monteren.
Ontsteking: klinkt inderdaad alsof die onderdelen niet versleten zijn. Het is eigenlijk wel handig als je het ontstekingstijdstip even controleert, desnoods statisch, door de motor via een wiel rond te trekken en te meten wanneer de contactpunten open gaan met een multimeter.
Reverschil vooraan: dat verbaast me, met schijfremmen heb je eigenlijk bijna nooit remverschil; trommelremmen is een ander verhaal. Maar houd ons maar op de hoogte, daar leren we met z'n allen van!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Solexdavid
Berichten: 99
Lid geworden op: di aug 18, 2009 10:25 am
Locatie: De Lier

Re: CO te hoog

Bericht: # 179267Bericht Solexdavid »

Die oude plug zag er niet gedegradeerd uit door de olie en moet er minstens 12 jaar in gezeten hebben (want toen heb ik de auto gekocht). Misschien was het plastic toen van beter kwaliteit :lol:
Metaal is toch wel wat duurzamer in dit geval. Dit busje kan ik mooi even op de zaak fabriceren met de kolomboormachine. Bedankt voor de info!

M'n nieuwe stroboscooplamp is toevallig vandaag gearriveerd. Wordt een mooi klusje voor van het weekend!

De vroege GTL's hadden nog rondom trommels met handrem op de voorwielen, dus de mijne is nog niet zo geavanceerd ;) ik kreeg de tip om de remmen 'los' te remmen door aan de handrem te trekken (op een rustig achterafweggetje), om het roest eruit te remmen. Omdat de auto opzich niet langdurig heeft stilgestaan denk ik eerder dat er een cilindertje vastzit. Bij de vorige APK was dit ook al het geval bij de achterwielen (1 remcilinder en de remdrukverdeler vast)...
Ook deze check staat op de planning voor het weekend
Solex 3800 - 1966
Kreidler Florett - 1975
Renault 4 GTL - 1978
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: CO te hoog

Bericht: # 179269Bericht Bertje »

Ah, my bad, ik ging ervan uit dat ook een vroege GTL al schijfremmen had.

Om bij trommels remverschil te verhelpen zou ik beide remmen eerst grondig schoon maken (schuurpapiertje door de trommels en trommels en remschoenen ontvetten), dan de trommel die het minste doet wat strakker stellen. Je krijgt een beeld van hoe goed de remmen "in balans" zijn door de voorwielen op te krikken en de handremhendel tandje voor tandje aan te trekken, beide kanten moeten bij hetzelfde tandje respectievelijk gaan aangrijpen, weerstand gaan bieden en blokkeren (niet meer handmatig rond te trekken zijn).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: CO te hoog

Bericht: # 179272Bericht jandoe1000 »

Pas op met schuurpapier. Als de remvoeringen asbest bevatten is schuren zonder een adequaat masker en opvangen en afvoeren van het stof een slecht idee. Als de remmen ook na het verhelpen van vastzittende cilindertjes nog grote verschillen tussen links en rechts geven, dan is het omwisselen van de remschoenen (links naar rechts en omgekeerd) soms een oplossing.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: CO te hoog

Bericht: # 179273Bericht Hanz »

Of de trommels omwisselen
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: CO te hoog

Bericht: # 179274Bericht jandoe1000 »

Dat kan natuurlijk ook, en is minder werk als je de boel verder niet uitelkaar hebt.
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: CO te hoog

Bericht: # 179278Bericht Tweety »

Solexdavid schreef: do sep 16, 2021 8:01 pm ik kreeg de tip om de remmen 'los' te remmen door aan de handrem te trekken (op een rustig achterafweggetje), om het roest eruit te remmen.
Dat is eigenlijk de laatste stap. Begin met het het reinigen van de trommels, er zit meestal een roestrand net naast waar de schoentjes op de voering komen, deze kan je voorzichtig wegslijpen / schuren.
Als de remvoeringen asbest bevatten is schuren zonder een adequaat masker en opvangen en afvoeren van het stof een slecht idee.
Als de schoentjes zo oud zijn kan je ze het beste vervangen. Asbest is al heel lang verboden. Vervangen is zoieso geen slecht plan. Voor de kosten hoef je het niet te laten, en zo weet je zeker dat de schoentjes niet verglaast zijn. Daarna inderdaad 'inremmen' zodat de schoentjes slijten tot ze perfect in de voering grijpen. Je wil hier niet mee wachten tot je op de remmen testbank staat. Als ik ze vervang doe ik dat een paar weken voor de APK
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: CO te hoog

Bericht: # 179297Bericht Bertje »

Heren, ik had het over de trommels opschuren, niet de remschoenen zelf.
De tip op het stootrandje weg te halen uit de trommel is ook een goede, dan laat de trommel zich beter (de)monteren en is de afstelling ook zuiverder (je weet dan zeker dat je niet afstelt tov dat opstaande randje). Kan prima met een slijptol en een lamellenschijf.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: CO te hoog

Bericht: # 179310Bericht Tweety »

Bertje schreef: zo sep 19, 2021 1:25 pm Heren, ik had het over de trommels opschuren, niet de remschoenen zelf.
De voering moet je eigenlijk polijsten, nu gaat dat natuurlijk prima met een paar remschoentjes, maar als je de trommels moet gaan schuren heeft de auto best heel lang stil gestaan. Dan is er aan het hydraulic ook wel wat werk.
De remschoenen zelf een beetje opschuren is vaak ook niet zo'n gek plan, maar hele nieuwe is helemaal niet zo duur.
Plaats reactie