CO te hoog
Geplaatst: wo sep 08, 2021 10:33 pm
Goedenavond!
Vandaag heeft mijn R4 GTL uit '78 een bezoekje gebracht aan de garage, want de APK vervaldatum komt weer in zicht. Helaas kreeg ik de mededeling dat ze (o.a.) mijn CO niet goed afgesteld kregen, en dat ze daardoor de APK niet hebben kunnen doorzetten.
Daarbij hadden ze geen tijd om te gaan zoeken naar de oorzaak, want ze hebben het druk... Ok prima... Verder altijd erg goed contact met deze garage en kom er al jaren, dus neem het maar voor lief.
Maar goed, ik ben dus zelf aan de slag gegaan, want als werktuigbouwer ben ik redelijk handig en vind dit wel leuk om te doen. Ook heb ik mijn jeugd gesleten als monteur bij een solexverhuur, en laat mijn carb nou net een Solex 32 SEIA zijn
Even ietsje terug in de tijd:
Een paar maanden geleden begon de auto flink te sputteren in lage toeren, waarbij hij leek te verzuipen (oa midden op een drukke rotonde, vlak voor een vol terras). Dit bleek te komen doordat de acceleratiepomp steeds bleef haken. Omdat de carb aan de buitenkant onherkenbaar was geworden door een dikke laag smek, heb ik besloten hem te reviseren. Dit bleek een goede beslissing, want ook aan de binnenkant zat een dikke laag smek.
Ik heb er geen foto's van, maar het was verbazingwekkend dat dit zo lang is blijven werken. Een paar jaar geleden ben ik er nog probleemloos mee naar Lyon gereden en terug
Anyway, na de demontage heb ik alles zorgvuldig schoongekrabd en doorgeblazen. Diverse onderdelen zijn vervangen (oa vlotterklep, acceleratiepomp membraan en alle afdichtingen). Na alles geassembleerd te hebben zonder onderdelen over te houden, kreeg ik de auto gevoelsmatig ook best aardig afgesteld, en heb er ook gewoon mee gereden (heb een stuk of 4 landmarks afgevinkt in deze conditie).
Even leek het dus eind goed al goed, tot dus het vreselijke nieuws van vandaag. Heb ik dan toch iets fout gedaan?
Bij de garage benoemden ze dat de schroef van nummertje 25 (de mengselschroef) geen enkel effect heeft, terwijl de auto hier normaal gesproken door zou moeten kunnen afslaan:
Omdat dit maar bleef malen in mijn hoofd, heb ik de boel thuis meteen uit elkaar gehaald, met hierbij speciale attentie aan het schroefje in het gasklephuis. Aan het uiteinde van dit schroefje zit een naaldje, en dit naaldje steekt in een relatief groot kanaal, zie hieronder:
Spruitstukzijde (= onderkant)
Carb zijde (=bovenkant):
Mist hier misschien een onderdeel, iets dat door de naald in het kanaal geduwd moet worden o.i.d.? Als ik dit zo bekijk, vind ik het niet raar dat dit schroefje zo geen invloed heeft. Echter, in de vraagbaak staat niets extra's weergegeven.
Als dit antwoord overigens "ja" is, dan ga ik me heel erg zorgen maken dat dit in de inlaat verdwenen is. Maargoed ik hoor geen gekke geluiden...
In dit topic wordt er volgens mij ook over deze schroef gesproken (of was het toch die andere, grotere stelschroef?), maar kom er in ieder geval nog niet helemaal uit. Hoe werkt deze schroef, wat zou het moeten doen?
Of moet ik het hier niet zoeken en hebben jullie andere suggesties om de CO weer onder de 6% te krijgen?
Andere checks die ik trouwens heb gedaan:
- Vacuumvervroeger vervangen en werkt
- Carterventilatie T-stuk vervangen
- Benzinefilter is schoon
- gasklep heeft ietsje speling, maar voor de revisie nooit last van gehad
Vandaag heeft mijn R4 GTL uit '78 een bezoekje gebracht aan de garage, want de APK vervaldatum komt weer in zicht. Helaas kreeg ik de mededeling dat ze (o.a.) mijn CO niet goed afgesteld kregen, en dat ze daardoor de APK niet hebben kunnen doorzetten.
Daarbij hadden ze geen tijd om te gaan zoeken naar de oorzaak, want ze hebben het druk... Ok prima... Verder altijd erg goed contact met deze garage en kom er al jaren, dus neem het maar voor lief.
Maar goed, ik ben dus zelf aan de slag gegaan, want als werktuigbouwer ben ik redelijk handig en vind dit wel leuk om te doen. Ook heb ik mijn jeugd gesleten als monteur bij een solexverhuur, en laat mijn carb nou net een Solex 32 SEIA zijn
Even ietsje terug in de tijd:
Een paar maanden geleden begon de auto flink te sputteren in lage toeren, waarbij hij leek te verzuipen (oa midden op een drukke rotonde, vlak voor een vol terras). Dit bleek te komen doordat de acceleratiepomp steeds bleef haken. Omdat de carb aan de buitenkant onherkenbaar was geworden door een dikke laag smek, heb ik besloten hem te reviseren. Dit bleek een goede beslissing, want ook aan de binnenkant zat een dikke laag smek.
Ik heb er geen foto's van, maar het was verbazingwekkend dat dit zo lang is blijven werken. Een paar jaar geleden ben ik er nog probleemloos mee naar Lyon gereden en terug
Anyway, na de demontage heb ik alles zorgvuldig schoongekrabd en doorgeblazen. Diverse onderdelen zijn vervangen (oa vlotterklep, acceleratiepomp membraan en alle afdichtingen). Na alles geassembleerd te hebben zonder onderdelen over te houden, kreeg ik de auto gevoelsmatig ook best aardig afgesteld, en heb er ook gewoon mee gereden (heb een stuk of 4 landmarks afgevinkt in deze conditie).
Even leek het dus eind goed al goed, tot dus het vreselijke nieuws van vandaag. Heb ik dan toch iets fout gedaan?
Bij de garage benoemden ze dat de schroef van nummertje 25 (de mengselschroef) geen enkel effect heeft, terwijl de auto hier normaal gesproken door zou moeten kunnen afslaan:
Omdat dit maar bleef malen in mijn hoofd, heb ik de boel thuis meteen uit elkaar gehaald, met hierbij speciale attentie aan het schroefje in het gasklephuis. Aan het uiteinde van dit schroefje zit een naaldje, en dit naaldje steekt in een relatief groot kanaal, zie hieronder:
Spruitstukzijde (= onderkant)
Carb zijde (=bovenkant):
Mist hier misschien een onderdeel, iets dat door de naald in het kanaal geduwd moet worden o.i.d.? Als ik dit zo bekijk, vind ik het niet raar dat dit schroefje zo geen invloed heeft. Echter, in de vraagbaak staat niets extra's weergegeven.
Als dit antwoord overigens "ja" is, dan ga ik me heel erg zorgen maken dat dit in de inlaat verdwenen is. Maargoed ik hoor geen gekke geluiden...
In dit topic wordt er volgens mij ook over deze schroef gesproken (of was het toch die andere, grotere stelschroef?), maar kom er in ieder geval nog niet helemaal uit. Hoe werkt deze schroef, wat zou het moeten doen?
Of moet ik het hier niet zoeken en hebben jullie andere suggesties om de CO weer onder de 6% te krijgen?
Andere checks die ik trouwens heb gedaan:
- Vacuumvervroeger vervangen en werkt
- Carterventilatie T-stuk vervangen
- Benzinefilter is schoon
- gasklep heeft ietsje speling, maar voor de revisie nooit last van gehad