CO te hoog

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Solexdavid
Berichten: 99
Lid geworden op: di aug 18, 2009 10:25 am
Locatie: De Lier

Re: CO te hoog

Bericht: # 179430Bericht Solexdavid »

Het is ondertussen alweer even geleden, en ik heb goed nieuws en slecht nieuws te melden.

Het goede nieuws is dat de auto door de APK is, en dat mijn vriendin en ik gaan trouwen. We hebben nu een trouwauto die weer de weg op mag (oioi)

De manier waarop de auto door de apk is, is wat twijfelachtig...
Eerst de remmerij; de truc om ff flink te remmen op een achterafweggetje is gelukt want het remverschil was weg :) bedankt voor alle tips!

Dan de carburateur. Deze zorgt nog steeds voor problemen. Motorisch liep de auto heel mooi toen ik hem weg bracht, maar de CO bleek nog altijd te hoog. De garage gaf aan dat het CO binnen de marge kwam wanneer ze het T-stukje uit de carb trokken. Echter kwamen er wat spettertjes uit het T-stuk. Apk-technisch mag dit niet, dus hadden ze -- op de Franse slag -- er een stukje kurk in gestopt.
Zo, goedgekeurd...
Toen ik 'm op ging halen had ik er nooit aan gedacht dat ze dus eigenlijk gewoon de carterontluchting hadden afgedopt. Dit had als gevolg dat op de weg terug een soort oliefontijntje uit het gat van de peilstok kwam :o de motorruimte is nu wel goed geconserveerd zegmaar...

De garage raadt aan om een nieuwe carburateur te zoeken.
Mijn eigen theorie is dat het niet perse de carburateur is, maar dat de druk in de motor te hoog wordt, wat de dampen via de slangetjes in de carburateur geforceerd worden ipv dat het opgezogen wordt. Het T-stukje wordt er tijdens het rijden soms ook vanzelf uitgeblazen.

Ik weet ff niet hoe nu verder. Een nieuwe carburateur kost al gauw rond de 350 euro (een gebruikte wel voor minder, maarja, wat haal je dan in huis). En druk in de motor zonder grondige revisie niet te verhelpen... Toch?
Op de bruiloft moet ie het natuurlijk wel goed doen :)
Solex 3800 - 1966
Kreidler Florett - 1975
Renault 4 GTL - 1978
Gebruikersavatar
Sam
Berichten: 11
Lid geworden op: wo nov 27, 2019 12:54 pm

Re: CO te hoog

Bericht: # 179431Bericht Sam »

wanneer heb je voor het laatst je motorolie vervangen? klinkt bijna alsof er te veel in zit waardoor het er bij de ontluchting te veel olie dampen opgezogen (of zelfs spetters) worden; kan de afzetting en te hoge CO verklaren.
HAN4L - 4L Trophy 2020
R4 AT
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5172
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: CO te hoog

Bericht: # 179435Bericht Bertje »

Gefeliciteerd met jullie verloving!

Dat het door het oliepijl komt lijkt me sterk, maar is natuurlijk makkelijk te checken door je peiltstok eens uit je blok te trekken.

Ander idee: draai de olievuldop eens los als de motor stationair loopt en voel hoe hard deze blaast. Geef dan eens een dot gas: de motor zou dan minder moeten blazen aangezien de carburateur dan meer flow heeft, dus harder afzuigt. Zo niet, dan is er iets mis met de ontluchting; check dan eens of de aansluiting op het spruitstuk verstopt is. En zo wel, maar blaast de motor in beide gevallen vrij hard*, dan is je carterdruk verhoogd en heb je mogelijk een versleten of verkleefde zuigerveer, of een cilinder met een kras. Meet in dat geval de compressie vd 4 cilinders eens na.

*lastig te beoordelen als je geen vergelijk hebt
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Solexdavid
Berichten: 99
Lid geworden op: di aug 18, 2009 10:25 am
Locatie: De Lier

Re: CO te hoog

Bericht: # 179530Bericht Solexdavid »

Bedankt voor de felicitaties Bertje!

Na een korte radiostilte (letterlijk, want in de tussentijd heb ik de radio a.k.a. aardappel van m'n clio vervangen in wat beters) ben ik weer aan de slag gegaan met jullie tips! En ik heb denk ik weer wat nieuwe aanwijzigingen gevonden :)

De olie heb ik voorafgaand aan de keuring nog vervangen. Vanwege de overstromende vlotterkamer was het nogal dunnetjes geworden en rook ook naar benzine. Verse erin gedaan en het staat nog netjes op peil. Zelfs nu nog, na het debacle tijdens de terugweg van de keuring (zie vorige update). Misschien leek het toen erger dan dat het was...

Blazen doet ie wel uit de vuldop opening, en wordt ook wel iets minder bij gasgeven. Het lijkt allemaal wel te werken, maar het is een beetje uit proportie...

Verder heb ik een compressietester bij de HBM gehaald (15 euro, echt geen geld) en zojuist de test uitgevoerd. Voordat ik de resultaten vertel wil ik eerst even dit laten zien:

Afbeelding
Van boven naar beneden cil. 1 - 4

Afbeelding
Detailfoto bougie 3 en 4

Ik maar denken dat alleen Solexen ontkoold hoefden te worden :o

De compressiewaarden waren als volgt:
Cil. 1 = 7,5 bar
Cil. 2 = 7,5 bar
Cil. 3 = 6 bar (net aan)
Cil. 4 = 7,5 bar

Toen ik de bougies zag dacht ik meteen aan de koppakking, maar cilinder 4 doet klaarblijkelijk gewoon nog mee.

De volgende stap die ik in m'n hoofd heb is de kleppen controleren op werking en evt ook stellen. Deze zullen vermoedelijk ook onder de aanslag zitten binnenin.
Nog tips voor het controleren en zijn deze eventueel schoon te krijgen zonder al te rigoureuze ingrepen?
Solex 3800 - 1966
Kreidler Florett - 1975
Renault 4 GTL - 1978
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5172
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: CO te hoog

Bericht: # 179531Bericht Bertje »

Die compressie is krap an... Dat zou dus wel eens die hoge carterdruk kunnen verklaren. En als ik die bougies zo zie, dan snap ik wel dat jouw CO te hoog is.
Hoe heb je de compressie precies getest? Hoeveel slagen heb je de motor laten maken, en was deze warm of koud?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Solexdavid
Berichten: 99
Lid geworden op: di aug 18, 2009 10:25 am
Locatie: De Lier

Re: CO te hoog

Bericht: # 179534Bericht Solexdavid »

Ik heb de test (tegen adviezen in) met koude motor uitgevoerd, was ff een klusje tussendoor en had weinig tijd.
Accuutje is denk ik ook niet perfect vol bedacht ik me net, want hij staat al even stil na de laatste keer (rottig) starten... (gek hé, met die bougies :-?)

De manometer zit aan een lange slang, waardoor ik hem gemakkelijk naar de voorruit kon richten. Ik heb de motor zodanig laten ronddraaien (met de bougies eruit) dat de meter niet verder meer uitsloeg. Zal een seconde of 3 - 4 geweest zijn.

Voor het mooie moet ik de test opnieuw uitvoeren met warme motor en volle accu, maar dit geeft al wel een aardige indicatie dacht ik...
Misschien nog een extra vergelijkingstest doen met een drupje olie in de cilinders?

Overigens wel raar, de auto heeft nog de originele motor en heeft net aan 170k gelopen (met matchende onderhoudshistorie). Dat zou volgens uitspraken hier net op de helft van z'n levensduur moeten zijn :)
Solex 3800 - 1966
Kreidler Florett - 1975
Renault 4 GTL - 1978
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5172
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: CO te hoog

Bericht: # 179535Bericht Bertje »

Hoe vol de accu is maakt niet zo veel uit; zolang de motor maar rond gaat maakt deze compressieslagen, en als je hebt gemeten totdat de wijzer ophield met oplopen heb je de einddruk gemeten. Die is dan aan de lage kant.

Inderdaad kan een R4 motor (flink) wat meer km's aan, maar dan moet deze wél op tijd verse olie krijgen, en als een cilinderwand een kras oploopt verlies je natuurlijk ook compressie (dit is dan niet aan slijtage te wijten).

Misschien is het voor jou interessant om te weten dat ik een gereviseerde GTL motor te koop heb, en trouwens ook een 1400cc motor omgebouwd naar R4 configuratie: https://www.marktplaats.nl/plaats/m1770153242/view?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Solexdavid
Berichten: 99
Lid geworden op: di aug 18, 2009 10:25 am
Locatie: De Lier

Re: CO te hoog

Bericht: # 179540Bericht Solexdavid »

Hmm, heel interessant aanbod Bertje! Ik ga er nog even over nadenken en stuur je wellicht een pb ;)
Solex 3800 - 1966
Kreidler Florett - 1975
Renault 4 GTL - 1978
Plaats reactie