Mengselschroef Zenith

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Mengselschroef Zenith

Bericht: # 174092Bericht JelleP »

Hoe hoort de naald van de mengselschroef van een Zenith 28IF eruit te zien? Ik las dat ze kunnen breken. Ik heb er twee naast elkaar gelegd en ze zagen er hetzelfde uit: een vlak stomp puntje ipv een scherpe naald.

Hoort de motor uit te vallen bij volledig indraaien van de schroef? Want de mijne blijft gewoon lopen, met moeite weliswaar
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Mengselschroef Zenith

Bericht: # 174105Bericht harbourseal »

Afbeelding

Dit is hem
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Mengselschroef Zenith

Bericht: # 174214Bericht JelleP »

Helemaal vergeten te reageren maar bedankt Robert. Die van mij lijkt normaal te zijn.
Ik heb voor het modelbouwen een airbrushpistool en daar zit een vlijmscherpe naald in die je in een nozzle naar achteren trekt. Ik had altijd verwacht dat de mengselschroef ook zoiets zou zijn, zeker omdat overal gewaarschuwd wordt voor het afbreken van het puntje.

Nu ik toch bezig ben: wat is nu de manier om de mengselschroef optimaal af te stellen? Wat ik nu gedaan heb na rondzoeken op het forum: mengselschroef helemaal ingedraaid en 2 slagen uit. toerental op ca. 1100 rpm gezet met de gasklepschroef. Motor liep beroerd (hikken). Mengselschroef kwartslagje voor kwartslagje uitgedraaid totdat het hikken vrij abrupt ophield en het toerental opliep. Nog een halve slag verder: toerental zakt en motor begint rauwer te klinken. Terug naar de hogere toeren: motor loopt netjes.
Gasklepschroef terugdraaien totdat het laagste mooie toerental wordt bereikt. Toen was ik tevreden.
Maar:
het duurt nu vrij lang voor ik de choke terug kan duwen zonder af te slaan bij het stoplicht. Toch wel een minuut of 5. Dit was een koude ochtend, hoor.
Hoe check ik nu of ik de mengverhouding echt goed heb? Bougiebeeld? Gasmeting laten doen? Colortune bougie lenen?
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Hengel
Berichten: 107
Lid geworden op: zo nov 18, 2007 4:35 pm

Re: Mengselschroef Zenith

Bericht: # 174216Bericht Hengel »

Heb je een wat oudere garagist in de buurt met een co-meter? Dan zou ik daar ff vragen of je eind van de dag mag komen om te meten.
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Mengselschroef Zenith

Bericht: # 174223Bericht jandoe1000 »

Je hebt precies gedaan wat nodig is om goed af te stellen. Wat wil je nog meer? 5 minuten op choke lijkt me niet lang maar normaal.
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Mengselschroef Zenith

Bericht: # 174224Bericht JelleP »

Tsja ik ben van de generatie die rijles heeft gehad in een Aygo op diesel :D de R4 is lang de enige auto met carburateur geweest waar ik in heb gereden dus ik heb gewoon geen goed beeld van wat normaal is bij dit soort dingen. Ik deel ook een Fiat 500 uit 1969 met een vriend van mij en daar kan de choke na 100 meter al uit, maar dat ding is luchtgekoeld en wordt dus veel sneller warm.

Ik ga eens kijken, er zitten hier wel wat ouderwetse garages in de buurt die misschien willen meten voor me.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
walterg
Berichten: 154
Lid geworden op: vr sep 27, 2013 12:52 pm
Locatie: Essen

Re: Mengselschroef Zenith

Bericht: # 174225Bericht walterg »

jandoe1000 schreef: ma nov 11, 2019 12:18 pm Je hebt precies gedaan wat nodig is om goed af te stellen. Wat wil je nog meer? 5 minuten op choke lijkt me niet lang maar normaal.
Is inderdaad niets mis mee. Ik heb een 4, 5 en een 12, en die hebben allemaal zeker hun vijf minuten choke nodig ( en afhankelijk van omstandigheden soms zelfs meer ).
A310/4 VG - R12 TL - R5 EBS cabrio - R4 TL - R4 F6
Plaats reactie