Vlotterhoogte afstellen Zenith 28IF

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

R1126 Beige Sahara
Berichten: 168
Lid geworden op: ma mei 28, 2018 10:01 am

Vlotterhoogte afstellen Zenith 28IF

Bericht: # 173254Bericht R1126 Beige Sahara »

Afstellen door vlotternaald strakker of minder strak aan te draaien...

Klopt het dat de afstand tussen de buitenrand en onderkant naald 12,4 mm moet zijn? Is dat voor alle typen gelijk?

Hoe meet je dat nauwkeurig? Neem je als uitgangspunt de onderkant van het kogeltje dat in de naald zit?

Is het misschien de bedoeling af te stellen door iets dikkere of minder dikke koperen sluitringen te gebruiken?
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Vlotterhoogte afstellen Zenith 28IF

Bericht: # 173260Bericht Bertje »

R1126 Beige Sahara schreef: do jul 04, 2019 11:54 am
Is het misschien de bedoeling af te stellen door iets dikkere of minder dikke koperen sluitringen te gebruiken?
Dat ja. Er hoort ik meen een aluminium ringetje tussen vlotternaald en carburateurdeksel te zitten, van ongeveer 1 mm dik. Check deze site eens, hier staat hoe je bepaalt of de naaldhoogte goed is, incl foto's:

https://www.la4ldesylvie.fr/index.php?o ... Itemid=242
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Vlotterhoogte afstellen Zenith 28IF

Bericht: # 173293Bericht JelleP »

Ik vind het ook met de Franse site best lastig, hoor. Ze geven een hoogte van 8,9 mm aan (met een tolerantie van 0,1), maar ze laten niet duidelijk zien of dat meten inclusief pakkingring gebeurt. Daarbij, als ik mijn nieuwe vlotternaald meet, kom ik al uit op een hoogte van ca. 11 mm (met naald én kogeltje ingedrukt, en zonder pakking!). Hoe moet dat dan ooit afgesteld worden op 8,9?

Ik heb de boel nu gewoon zo gemonteerd zoals de oude naald erin zat, dus ook op een ruime 12 mm inclusief ring. De motor loopt hier naar mijn idee perfect op. Is er dan nog reden om er alsnog aan te zitten?
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Vlotterhoogte afstellen Zenith 28IF

Bericht: # 173308Bericht Bertje »

Als jouw maat A groter is dan op de site staat, dan is je benzineniveau lager, dit kan alleen maar gunstig zijn voor je verbruik. En als de auto verder goed rijdt, dan is t in orde.

Het lijkt mij dat je moet meten incl ring, anders zegt je meting niks over de dikte vd ring (en is het dus geen afstelmeting). Heb je gemeten zoals de schuifmaat op de foto staat? Of zoals de lijntjes aangeven? Ik zie nu dat die twee zaken niet consistent zijn.

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Vlotterhoogte afstellen Zenith 28IF

Bericht: # 173312Bericht JelleP »

De schuifmaat op de foto rust zo te zien op de pakkingring, zo heb ik het dus niet gedaan. Ik heb gemeten inclusief ring. Mijn punt is vooral: ook al draai je de boel zo hard aan dat je de ring de vergetelheid in perst, dan zit je nog altijd op een mm of 11 omdat dat nou eenmaal de grootte is van de vlotternaald in ingedrukte toestand.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
geart
Berichten: 8
Lid geworden op: di jun 07, 2016 9:39 pm

Re: Vlotterhoogte afstellen Zenith 28IF

Bericht: # 173314Bericht geart »

Afbeelding
geart
Berichten: 8
Lid geworden op: di jun 07, 2016 9:39 pm

Re: Vlotterhoogte afstellen Zenith 28IF

Bericht: # 173317Bericht geart »

Instellen vlotterventiel
Meet de afstand tussen het dekselpasvlak (zonder pakking) en de vlotternaald (kogeltje niet ingedrukt)
Afstand te groot: schroef het vlotterventiel verder aan om de pakking(rondsel) in te drukken, tot de afstand juist is.
Afstand te klein: vervang de pakking (rondsel) en draai het ventiel aan tot de afstand bereikt is
geart
Berichten: 8
Lid geworden op: di jun 07, 2016 9:39 pm

Re: Vlotterhoogte afstellen Zenith 28IF

Bericht: # 173320Bericht geart »

VLOTTER niveau volgens type Zenith 28 carburator
Afbeelding
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Vlotterhoogte afstellen Zenith 28IF

Bericht: # 173355Bericht JelleP »

Iemand die nog iets te zeggen heeft over hoe deze onmogelijke afstelwaarden bereikt kunnen worden? Of heb ik gewoon niet duidelijk genoeg beschreven waar ik tegenaan loop? Ik wil het graag goed hebben zitten in mijn auto namelijk...
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Vlotterhoogte afstellen Zenith 28IF

Bericht: # 173381Bericht Okido »

Gezien de waardes, lijkt het net of jij het ventiel hebt van de 32IF?
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Vlotterhoogte afstellen Zenith 28IF

Bericht: # 173387Bericht JelleP »

Interessante theorie Ido. Het zal toch niet? Ik heb hier twee andere ventieltjes liggen, eentje uit mijn vorige carburateur (krom deksel) en het ventiel dat ik vorige week vervangen heb. Beiden zijn ze even groot als degene die ik er nu in heb zitten en eentje komt bij Michiel vandaan en van hem weet ik dat hij het verschil wel weet :)

Toch even een foto: bij het opmeten van het ventiel zoals de Franse site aangeeft (naaldje wel ingedrukt, kogeltje niet) kom ik op precies 10 mm uit. Dan moet de pakkingring er dus nog onder. Op die manier kan ik dus nooit uitkomen op 8,9 mm. Is dit ventiel inderdaad te groot of meet ik verkeerd?

Afbeelding
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Vlotterhoogte afstellen Zenith 28IF

Bericht: # 173388Bericht Bertje »

Meet je wel goed, Jelle? Je moet bij gemonteerde vlotternaald meten van het puntje van de naald tot het vlak op de vlotterdeksel waar de pakking hoort. Dus een andere (mogelijk kleinere) afstand dan in jouw foto.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Vlotterhoogte afstellen Zenith 28IF

Bericht: # 173393Bericht JelleP »

Je ziet onder de zeskant een klein richeltje zitten dat ik wel heb meegenomen in de meting, omdat de pakkingring daar niet omheen valt. Althans, niet de ringen die RQuatre met de naald meelevert. Die komen dus nog onder dat richeltje terecht.
Het richeltje is ca. 0,5 mm hoog, dus zelfs als je het wegdenkt is dit ventiel niet op 8,9 mm in te stellen.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Vlotterhoogte afstellen Zenith 28IF

Bericht: # 173399Bericht JelleP »

Na wat telefonisch overleg met René kwamen we tot de conclusie dat de vlotterhoogte 'A' gemeten moet worden vanaf het pasvlak van het deksel. Nu is dat makkelijker gezegd dan gedaan, want er zit nergens een stuk carburateur op pasvlak-niveau in de buurt van de vlotternaald om het nauwkeurig af te meten met een schuifmaat.
Ik heb het nu gemeten door een 0,9 mm voelermaat als 'bruggetje' langs het ventiel te leggen, en vervolgens een hoogte van 8,0 mm (want die 0,9 zit al in het voelermaat-bruggetje) af te meten met de schuifmaat. Op deze manier was het mogelijk om het ventiel af te stellen op 8,9 mm en was ie dus niet te groot.

Of het klopt zo? Geen idee, maar mijn auto lijkt goed te lopen en te rijden nu.

Foto ter verduidelijking van mijn methode, maar de voelermaat is lastig te zien doordat hij taps afloopt richting de camera. Even goed kijken, dan snap je het wel.
Afbeelding
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Vlotterhoogte afstellen Zenith 28IF

Bericht: # 173404Bericht Hanz »

Kan iemand mij uitleggen wat het nut van afstelling op een tiende millimeter nauwkeurig is? Ik neem aan dat de benzine in de vlotterkamer tijdens het rijden flink op een neer deint en de vlotter dus ook.
Plaats reactie