Valse lucht gasklep Zenith 28IF

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

loeka-nl
Berichten: 171
Lid geworden op: za jul 27, 2013 3:40 pm

Re: Valse lucht gasklep Zenith 28IF

Bericht: # 172970Bericht loeka-nl »

Het simptoom is meer een onregelmatig stationaire loop En het niet goed kunnen afstellen Er vanuit gaande dat je nergens anders valse lucht hebt !!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Valse lucht gasklep Zenith 28IF

Bericht: # 172973Bericht Hanz »

jandoe1000 schreef: ma mei 20, 2019 4:14 pm Mijn suggestie voor de spruitstukpakkingreparatie: Zorg dat je een aantal nieuwe koperen moeren op voorraad hebt.
Even denken, zijn dat de moeren waarmee je het ding op het spruitstuk monteert? Moeten die van koper zijn, of zitten ze heel ergens anders?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Valse lucht gasklep Zenith 28IF

Bericht: # 172974Bericht Hanz »

R1126 Beige Sahara schreef: zo mei 26, 2019 9:47 am
jandoe1000 schreef: ma mei 20, 2019 4:14 pm Mijn suggestie voor de spruitstukpakkingreparatie: Zorg dat je een aantal nieuwe koperen moeren op voorraad hebt.
Inderdaad. En nieuwe sluitringen.
En welke zijn dat?
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Valse lucht gasklep Zenith 28IF

Bericht: # 172975Bericht jandoe1000 »

Ja, het spruitstuk zit met koperen moeren vast. Ze zijn zelfborgend en dat kan op die plek natuurlijk niet met plastic.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Valse lucht gasklep Zenith 28IF

Bericht: # 172976Bericht Hanz »

Wat is dan het verschil met een stalen moer i.c.m. en veerring?
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Valse lucht gasklep Zenith 28IF

Bericht: # 172977Bericht JelleP »

Bedankt voor de tips, maar dan moet ik wel even goed kijken wat er nu op zit want ik heb nog niet echt beeld bij wat ik nodig heb. Haal ik dat gewoon bij de bouwmarkt of moet ik het bestellen ergens?
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
R1126 Beige Sahara
Berichten: 168
Lid geworden op: ma mei 28, 2018 10:01 am

Re: Valse lucht gasklep Zenith 28IF

Bericht: # 172983Bericht R1126 Beige Sahara »

Afbeelding

Mijn ervaring: op gevoel aanhalen met kleine ratel. Maar vooral niet tot in het extreme. Na een flinke rit controle en opnieuw gelijkmatig aanhalen.
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Valse lucht gasklep Zenith 28IF

Bericht: # 172987Bericht jandoe1000 »

Wat is dan het verschil met een stalen moer i.c.m. en veerring?
Ik vermoed dat een koperen moer beter in staat is om het effect van de extreme hitte van het spruitstuk op te vangen. Voor mij is het simpel: als er koper vanaf komt, moet er ook weer koper op.
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Valse lucht gasklep Zenith 28IF

Bericht: # 172988Bericht Tweety »

R1126 Beige Sahara schreef: ma mei 27, 2019 1:32 pm Mijn ervaring: op gevoel aanhalen met kleine ratel.
Ik gebruik altijd een ringsleutel, en ook nog 's nahalen bij echt koude motor. Stuurstang zou in de weg kunnen zitten, weet ik eigenlijk niet helemaal zeker meer, ach en die 2 boutjes heb je zo los. Lastigste vind ik altijd de 2 onderste moeren in het midden, krijg daar vaak geen ring of dop op, maar wel een imbussleutel in, die dan wel een beetje uitsteekt. Oh ja, zet even een tie-rippie om het remvoeistof reservoir, dan kan je het er niet per ongeluk af duwen...
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Valse lucht gasklep Zenith 28IF

Bericht: # 173190Bericht JelleP »

In voorbereiding op het vervangen van de spruitstukpakking heb ik er een moertje af gehaald. Het ringetje leek een normaal ringetje te zijn en het moertje een normaal (stalen) moertje, geen koper. Wat voor soort (koperen) moeren moet ik nu hebben? De ringen kan ik gewoon hergebruiken toch?

Verder:

wel of geen kopervet op de draadjes?

aanhalen van moertjes van binnen naar buiten of andersom?
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Valse lucht gasklep Zenith 28IF

Bericht: # 173191Bericht jandoe1000 »

Die (roodkoperen) spruitstukmoeren kun je o.a. bij de firma Vocor krijgen. Even googlen. Gewone stalen ringen lijken mij prima.
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Valse lucht gasklep Zenith 28IF

Bericht: # 173195Bericht JelleP »

Gevonden, thanks! Al hoopte ik eigenlijk dat de Hubo op de hoek ze zou hebben zodat ik vandaag die pakking kon vervangen. Nouja. Mijn badkamerdeur is gisteravond uit z'n scharnieren gescheurd dus de dag vult zich vanzelf wel weer.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Valse lucht gasklep Zenith 28IF

Bericht: # 173222Bericht JelleP »

Mijn bevindingen na het vervangen van de spruitstukpakking:

- de twee imbusmoeren zijn erg lastig te bereiken als je imbussleutel te lang is.
- de twee imbusmoeren hebben geen tussenring, in tegenstelling tot de zes boutjes. Klopt dat?
- de aftermarket spruitstukpakkingen hebben geen duidelijke zijden. Het origineel heeft een metalen kant.
- de nieuwe koperen moertjes draaien nogal stroef rondom het schroefdraad, is dat voor de borging?

maar bovenal:
- het waggelen van de motor lijkt verdwenen!
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Valse lucht gasklep Zenith 28IF

Bericht: # 173224Bericht Tweety »

JelleP schreef: za jun 29, 2019 3:38 pm - de twee imbusmoeren zijn erg lastig te bereiken als je imbussleutel te lang is.
Met een slijptol is zo'n imbussleutel snel wat korter, of zonder bocht past ie mooi op een dopsleutel. Belangerijk is om het remvloeistof reservoir er niet af te stoten.
JelleP schreef: za jun 29, 2019 3:38 pm- de twee imbusmoeren hebben geen tussenring, in tegenstelling tot de zes boutjes. Klopt dat?
Is denk ik eerder echt lastig om om die ringen er tussen te krijgen zonder telescoop magneet.
JelleP schreef: za jun 29, 2019 3:38 pm- de aftermarket spruitstukpakkingen hebben geen duidelijke zijden. Het origineel heeft een metalen kant.
Het origineel is bij Renault waarschijnlijk gewoon verkrijgbaar (was het altijd wel.)
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Valse lucht gasklep Zenith 28IF

Bericht: # 173272Bericht JelleP »

De problemen blijven komen, ook al heb ik afgelopen week heerlijk rondgereden met een motortje dat liep als nooit tevoren. Vandaag sloeg hij middenin het centrum plotseling af bij het stoplicht en wilde stationair niet meer lopen. Ik ben uiteindelijk thuisgekomen door de stationairschroef flink op te schroeven en met de kachel vol aan en continu halfvol gas naar huis te rijden. Er lijkt veel benzine vanuit de gasklepas op het spruitstuk te lekken.

Hoe hebben jullie de pakkingen onder de carburateur zitten? Ik heb nu de dikke kunststof thermopakking gesandwiched tussen twee papieren pakkingen, of is dat er één teveel en moet de thermopakking gewoon bloot op het spruitstuk liggen?
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Plaats reactie