Startproblemen koude motor R4 ...Choke afstelling

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Elleirim
Berichten: 162
Lid geworden op: zo feb 02, 2014 5:14 pm

Startproblemen koude motor R4 ...Choke afstelling

Bericht: # 169100Bericht Elleirim »

Goedemorgen, na 2 jaar veel km’s te hebben gemaakt met ook heel wat reparaties, maar vooral plezier, mag ons R4’the a.s. Maandag naar de APK.

Hij heeft 1 hinderlijk probleem...het starten en dan proberen weg te komen, zodra warm zijn alle problemen weg.

Specs:
1985 R4GTL, een 1100cc
123 ontsteking
Nieuwe bougiekabels, bougies, verdeelkap, koppeling, koppakking.

Het lijkt vooral in de choke te zitten, de vraag is....hoe stel ik deze af, heb helaas nog steeds geen handboek.

Wie o wie kan mij aub helpen?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Startproblemen koude motor R4 ...Choke afstelling

Bericht: # 169101Bericht Hanz »

https://www.marktplaats.nl/a/auto-diver ... r4gtl.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Startproblemen koude motor R4 ...Choke afstelling

Bericht: # 169102Bericht Tweety »

Hangt een beetje van de carb af, maar het principe is bij allemaal hetzelfde, bij het uittrekken van de klep wordt via een staafje (meestal) ook de gasklep geopent (als de chokeklep dus sluit) dit om te zorgen dat de motor voldoende toeren maakt om te starten. Nu hangt de afstelling erg van de motor af en zelfs ten dele van voorkeur. bij mijn V66 gaat bij het uitrekken van de choke eerst de gasklep wat open voordat de chokeklep echt afsluit, dit om te voorkomen dat de motor snel afslaat bij bv. het remmen, zo'n Volvotje heeft allerlei systemen die gebruik maken van het vacuum vd motor zoals een rembekrachtiging en daardoor heeft ie bij koude motor een wat hoger toerental nodig. M'n viertje rijd op gas dus daar gebruik ik de choke eigenlijk nooit (ja die van de verdamper maar die is automatisch) maar ook die staat zo dat ik met de choke het stationair toerental verhoog. Het omgekeerde kan natuurlijk ook, dat je bij koude motor vooral het mengsel aanpast via de choke klep en alleen bij afsluitende chokeklep het stationair toerental verhoogt (wat bij benzine motor ook heel normaal is. Standaard zet ik de verhoging net niet tegen de gasklep in de stationair stand. Maar hij moet wel gewoon starten als het echt koud is.
Elleirim
Berichten: 162
Lid geworden op: zo feb 02, 2014 5:14 pm

Re: Startproblemen koude motor R4 ...Choke afstelling

Bericht: # 169108Bericht Elleirim »

Dank U wel, ik heb Uw tip uitgevoerd en het leek zojuist beter te gaan, morgenvroeg in de frisse ochtend nog eens proberen!
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Startproblemen koude motor R4 ...Choke afstelling

Bericht: # 169123Bericht deutz »

Als de choke klep maximaal afsluit moet de gasklep 0,8 mm open staan, anders komt er geen lucht bij het benzine/lucht mengsel.
gr. Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Plaats reactie