Carburateurvraag voor gevorderden

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Carburateurvraag voor gevorderden

Bericht: # 168260Bericht Bertje »

Hoi, ik heb een wat geavanceerdere vraag over carburateurafstelling.

Ik heb een Zenith 32 IF7 op een 1.4 blok zitten (onderblok R5, cilinderkop en nokkenas R4 GTL) en ik heb al eens eerder hier aangegeven dat deze motor begint te sputteren vanaf een bepaald toerental en dan niet meer trekt. Daarmee bedoel ik dat hij bij optrekken niet meer doortrekt vanaf een bepaald toerental (bijv 70 in z'n 3) waar een standaard R4 GTL motor dat nog wel doet. De specifieke Zenith 32IF 7 die ik erop heb zitten is de V10410. Wat ik na kan gaan heeft deze op de R1227 en de R1397 gezeten; beiden 1.1 R5jes.

Nu ben ik er sinds kort achter dat de motor vanaf bepaalde (hogere) toeren juist weer begint te trekken. Als ik de wagen in z'n 2 zet begint hij vanaf 50 km/h wat te horten en te sputteren, maar versnelt nog wel iets, en als je dan stug volthoudt, dan pakt hij uiteindelijk weer op, en trekt door tot 80 km/h. Nu denk ik dus dat het probleem niet vanaf een bepaald toerental speelt, maar ergens in de middenrange (en bij de écht hoge toeren weer goed komt).

Ik heb een theorie over dat het aan de luchtcorrectiesproeier kan liggen, maar voordat ik die hier deel ben ik benieuwd of mensen nog andere ideeën hebben.

En nee, het ligt niet aan de hoofdsproeier. Die heb ik al eens vergroot tot 120 (is origineel 110) en dat gaf marginale verbetering, maar de auto ging er wel van naar benzine stinken en ging onevenredig veel gebruiken (ging van 1 op 17 naar 1 op 13). Inmiddels zit er weer een 110 hoofdspoeier in.

Wie heeft ideeën wat er hier aan de hand kan zijn (en wat dan)?

Afbeelding

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Carburateurvraag voor gevorderden

Bericht: # 168261Bericht harbourseal »

Wild guess Bertje,
Zou het kunnen dat de motor toch wat grotere inlaatkleppen nodig heeft?
Misschien zit het probleem wel niet in de carburateur.

Je hebt een dikkere motor met de kop en nokkenas van een kleinere.
Misschien is die combinatie niet helemaal fijn.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Carburateurvraag voor gevorderden

Bericht: # 168262Bericht Bertje »

Hoi Robert, goede suggestie, maar dan zou het probleem vooral in de hoge toeren moeten spelen. Bovendien heb ik nog een andere 1.4 motor in de vloot met even grote kleppen (namelijk f6 kop) en daarbij speelt dit probleem niet. Denk dus niet dat het aan de kleppen ligt.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Carburateurvraag voor gevorderden

Bericht: # 168269Bericht deutz »

Stationair sproeier plus de kanalen die er bij horen allemaal goed reinigen!
F6 kop grotere kleppen als van een gewone gtl?
Ik rij met een 1400 blok waarvan de grote carburateur fabriek eraf is en heb er een soortgelijke carb, met spruitstuk als jij opzitten.
Is dus met de org. cilinderkop, wel eens last gehad van slecht doortrekken, stationair sproeier goed schoongemaakt, eventueel doorprikken met een staalborstel draadje, loopt weer als een zonnetje!
Is je acceleratie pompje goed afgesteld?
gr. Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Carburateurvraag voor gevorderden

Bericht: # 168271Bericht Bertje »

Kleppen van 1.4 en 1.1 zijn even groot, zie ook mijn post van 26 aug 2014 in viewtopic.php?f=18&t=15340&start=120" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier nogmaals de betreffende foto's:

1.1 kop (bovenaan) en 1.4 kop:

Afbeelding

Foto van de kleppen met schuifmaat erbij; kleppen hebben zelfde diameter:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dan hier nog een foto uit Kluwer, pagina met specificaties van de 1.1 blokken. Voor F6 en GTL wordt wel onderscheid gemaakt in compressie, maar niet in klepmaat:

Afbeelding

Mijn conclusie: het verschil zit niet in de kleppen.
deutz schreef: Is je acceleratie pompje goed afgesteld?
gr. Jan.
Jep. Nogmaals: het probleem speelt enkel in het middel toerengebied (dus niet bij acceleratie).

Carburateur is ook schoon, en de sproeiers heb ik nogmaals doorgeblazen.

Heeft niemand nog ideeën over de carburateur?
Andere suggestie: de compressie; die is met een GTL kop natuurlijk hoger dan met een F6 kop. Aan de andere kant, ik heb geen last van pingelen of zo, dus daar lijk ik mee weg te komen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Carburateurvraag voor gevorderden

Bericht: # 168275Bericht Tweety »

Wat voor een ontsteking heb je er op zitten ?
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Carburateurvraag voor gevorderden

Bericht: # 168276Bericht Bertje »

Renix met vliegwielsensor
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Carburateurvraag voor gevorderden

Bericht: # 168280Bericht Tweety »

Bertje schreef:Renix met vliegwielsensor
Zoiets vermoedde ik al, daar kan het dus eigenlijk niet aan liggen, wilde het echter even zeker weten. 't kan natuurljk zijn dat ie rond maximum vermogen toch een tikkie pingelt, alle modificaties zouden invloed op de ontstekingscurve kunnen hebben.
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Carburateurvraag voor gevorderden

Bericht: # 168288Bericht Okido »

Hoi Bert,

Dank je voor het delen van je ervaringen, heel leerzaam. Wat betreft je vraagstuk dacht ik meteen aan je compressie. Een 1400 met GTL-kop heeft een compressie van 12 op 1. Dat is heel hoog voor die tijd. Ik zou dat zelf niet gedurfd hebben. Een hoge compressie is namelijk moeilijker af te stellen.

Inmiddels heb ik in de afgelopen jaren 2 mensen ontmoet die goede ervaringen hadden. Dat was overigens wel met de tweetraps register Weber carburateur. Verder iemand op een forum die ook geen problemen had. In hoeverre ik de resultaten moet geloven kan ik natuurlijk slecht beoordelen.

Nu ik lees dat je de Renix erop heb zitten, lijkt mij dat dat wel een probleem kan geven. Renault kent grofweg 3 nokkenassen in de Cleon. Zuinig, soepel en snel. Jouw 1400 Renix is afgesteld op een compressie van circa 9 op 1 en nokkenas soepel. Jij hebt echter compressie 12 op 1 en nokkenas zuinig.

Misschien een idee om een GTL ontsteking te nemen en deze iets minder vroeg te zetten en er een beetje mee te spelen. Zo kan je helder krijgen of dit een bepalende invloed heeft op het middengebied.

Verder valt me op dat je de ene keer zegt, het gaat niet om accelaratie, maar het wel hebt over doortrekken. De afstelling onder vollast is een hele andere als onder deellast net zoals dat is bij verschillende toerentallen.

Succes Ido
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Carburateurvraag voor gevorderden

Bericht: # 168296Bericht Bertje »

Hoi Ido, je hebt gelijk, ik heb het onzorgvuldig verwoord. Met acceleratie bedoelde ik eigenlijk: tijdens het indrukken van het gaspedaal. Diezelfde neergaande beweging bedient immers de acceleratiepomp, die het mengsel tijdelijk rijker maakt, zodat die acceleratie ook goed uit de verf komt. En tijdens die neergaande slag is er dus geen probleem.

Het probleem begint later, dus als er al plankgas is, maar de auto nog niet zijn maximale snelheid bereikt heeft. Feitelijk is er dan dus ook nog sprake van acceleratie, maar zo bedoelde ik het niet. Om in jouw termen te blijven: het probleem van inhouden speelt in de middentoeren bij vollast.

Interessant wat je schrijft over compressie en nokkenassen. Dat de compressie in mijn blok vrij hoog is realiseer ik me. Bij mijn eerste motorblokombouw (voor mijn TL) heb ik dan ook een F6 kop gebruikt. Dat blok pingelt totaal niet, en later las ik op het forum dat er ook mensen zijn die gewoon een GTL kop gebruiken (o.a. Hans Vooijs meen ik). Dat zijn eigenlijk de redenen dat ik voor dit blok maar eens een GTL kop heb gebruikt.

Welke nokkenassen zijn er eigenlijk beschikbaar voor de R4 blokken? Zijn de snelle er ook met asstomp voor de waterpomppoulie? Of kom je dan bij schaars oer-5 spul uit? Misschien een idee om voor een eventuele volgende ombouw de originele nokkenas uit een 1400 blok te verlengen. Of misschien valt een GTL nokkenas bij te frezen zodat deze scherper wordt?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Carburateurvraag voor gevorderden

Bericht: # 168306Bericht RVIER »

heren

Ik denk dat de grootte van de kleppen en de compressie er niet zoveel mee te maken hebben.
De motor waar de carb vandaan komt was ook een 1100 cc met een compressie van 9,5

1) staat de positieve gaskelpopening goed afgesteld? (0,9mm met choke)
Ook met een foute afstelling kan hij best goed stationair aan het lopen gebracht worden maar een slechte afstelling heeft gevolgen voor het doortrekken.
Staat de buis van de acceleratiepomp op de juiste hoogte?

2) het probleem lijkt te zijn dat er geen goede verbranding is/lijkt te zijn in hetv middengebied.
dat kan te maken hebben met:
1. het mengsel dat kennelijk in het middengebied te arm/te rijk is (gegeven een goede ontsteking) of
2. weliswaar een goed mengsel maar met een verkeerde vervroeging van de ontsteking (in dat middengebied)

Je moet denk ik eerst met een toerenteller het probleemgebied gaan vaststellen en dat dan opzoeken of je een relatie vindt met de vervroegingscurve.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Carburateurvraag voor gevorderden

Bericht: # 168314Bericht Bertje »

RVIER schreef:
Ik denk dat de grootte van de kleppen en de compressie er niet zoveel mee te maken hebben.
De motor waar de carb vandaan komt was ook een 1100 cc met een compressie van 9,5
Ehm... Hoezo "ook"? Dit is geen 1100 met compressie 9.5, maar een 1400 met compressie 12. Dus carburateur hoort feitelijk niet bij deze set-up...
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Carburateurvraag voor gevorderden

Bericht: # 168315Bericht Bertje »

Probeem opgelost!

N.a.v. de feedback van Tweety en Ido heb ik de Renix module eens vervangen door een andere die ik nog had liggen. Proefritje gemaakt en het blok hield nog steeds wat in bij bijv 50 in de 2 of 70 in de 3. Tijdens het inhouden eens wat met de choke gespeeld: probleem was weg bij choke beetje aantrekken. Conclusie: mengsel te arm. Alles nog eens goed bekeken en het viel me op dat het carterontluchtingsslangetje wel wat losjes op het spruitstuk zat. Tiewrap eromheen om de boel wat strakker te krijgen en nog een proefrit: probleem nagenoeg weg, maar nog niet helemaal. Inmiddels hoofdsproeier nog wat geruimd, van de originele 110 naar 115, en mengselschroef opnieuw ingesteld. Probleem nu volledig weg! Mooie stationairloop, blokt trekt mooi door, 120 km/h over de snelweg geen centje pijn (F6 met GTL bak) (harder niet geprobeerd, want dan begint een onbalans in 1 vd wielen op te spelen).

Ik denk dat het een combinatie van factoren was, maar het hoofdprobleem was denk ik die carterontluchting. Die zal bij middentoeren wat valse lucht hebben gegeven. Bij volle toeren is dat lek relatief kleiner en heeft dus minder invloed. En bij stationairloop was er misschien net te weinig onderdruk om uberhaupt valse lucht te trekken. Daarnaast was de hoofdsproeier (bedoeld voor 1100 motor) waarschijnlijk nét te krap.

Bedankt voor het meedenken allemaal!

@Ido: ben nog steeds wel benieuwd naar de nokkenasinfo!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Carburateurvraag voor gevorderden

Bericht: # 168326Bericht deutz »

Mooi, weer op gelost!
gr. Jan.
niet geschoten is altijd mis!
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Carburateurvraag voor gevorderden

Bericht: # 168369Bericht RVIER »

@ Rene

zet de Renix nog maar eens terug. Weet je direct of het alleen maar de valse lucht was en niet eveneens de vervroegingscurve :-)
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Plaats reactie