Lpg-tank meter op dashbord benzine meter

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Lpg-tank meter op dashbord benzine meter

Bericht: # 166555Bericht Tweety »

Toen er laatst weer een Topic was over een benzine meter, vroeg Paul of ook de LPG-tank meter op het dashbord kon, dat kan natuurlijk, maarhoe het nu precies moet lijkt mij het duidelijkst aan de hand van een voorbeeld; Mijn eigen 4 !! Ik had er zelf ook al over nagedacht, maar niet met een hoge prioriteit :D Aangezien er een vorige keer een lange discussie was over hoe een 6v Voltter op een 12v dashbord aan te sluiten en ik toen niet in nederland was om zelf testjes uit te voeren op m'n auto (en ik bovendien niet al m'n electronica spullen ter plekke had) en ik bovendien binnenkort weer voor een aantal maanden naar Australie ga, leek het me beter om dat voor die tijd helemaal tot in detail door te spitten en uit te leggen. Allereerst ben ik begonnen met het identificeren van de draden die naar de vlotter/drukmeter lopen, en kwam daar een groene en een zwarte tegen die naar wat er uitziet als een drukmeter lopen. Op de control-unit kwam ik dezelfde kleuren tegen en de eerste verrassing was dat bij lege tank de weerstand vrijwel 0 ohm was en ik bij een volle tank rond de 90 ohm uit kwam. Dat is de omgekeerde richting van de benzine meter, maar dat maakt 't niet moeilijker of ingewikkelder, maar wel een tikkie anders 8) Een ander ding wat gecontroleerd moet worden is wat de spanning is die voor de meting gebruikt wordt, want de mogelijkheid bestaat dat deze geen 12v is en met gas kan je eigenlijk niet voorzichtig genoeg zijn !! na het volgen van de draad die van de tank naar het dashbord loopt en deze ten dele van zijn buiten isolatie te hebben ontdaan vond ik echter alleen een rode en een zwarte draad :o waarna ik toch weer terug moest naar de tank om het geheel nogmaals te bekijken. Ik kan er redelijk bij maar er moesten toch even wat dingen uit de weg en daar kwam ik het volgende tegen:
Ik probeerde hier een foto te plaatsen via Tinypic maar dat lukt niet meer als iemand weet wat nog wel werkt hoor ik het graag.
De rode komt van de gasklep, de groene komt van de drukmeter, en beide hebben een zwarte die dus naar de massa gaat, Terug naar onder het dashbord daar de zwarte doorgeknipt en weer verbonden via een schuif contact zodat ik er makkelijk metingen op uit kan voeren.
De metingen waren als volgt, met mijn tank ongeveer 2/3 vol was de weerstand tussen de massa en de meter 50 ohm (zoals verwacht) de spanning die op de drukmeter staat is 5v !! Ik vermoedde dat al en dat is wel van belang en maakt het geheel enigzins ingewikkelder. Bovendien heb ik ook de stroomsterkte gemeten bij de huidige vulling van de tank en kwam rond de 25mA uit, dan volgt uit berekening dat bij 5v de totale weerstand 200 ohm is ( V = I x R dus R = V / I en 5 / 0.025 = 200 ) en de interne weerstand dus 200 - 50 = 150 ohm en ook dit is erg van belang de interne weerstand is namelijk de beperking van de stroomsterkte en voorkomt vonken !
De metingen moeten nogmaals herhaald worden bij minder gevulde en volledig gevulde tank zodat ik daar echt helemaal zeker van ben dus wordt vervolgt (blunt)
Laatst gewijzigd door Tweety op di aug 22, 2017 3:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Lpg-tank meter op dashbord benzine meter

Bericht: # 166556Bericht R4F6GTX Automaat »

helaas snap ik er geen bal van, van ohms en tanthes heb ik geen verstand maar ik hou het wel met spanning in de gaten...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Lpg-tank meter op dashbord benzine meter

Bericht: # 166557Bericht Tweety »

Als ik er wel gewoon foto's bij kan plaatsen kan ik het iets duidelijker maken, enig idee waarom Tynipic niet (meer) werkt ?
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Lpg-tank meter op dashbord benzine meter

Bericht: # 166558Bericht R4F6GTX Automaat »

Daar hebben er al meer over geklaagd. Photobucket of zoiets werkt ook al niet meer; er is al wel iets anders gevonden welke wel werkt, staat ergens hier op het forum ...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Lpg-tank meter op dashbord benzine meter

Bericht: # 166559Bericht Tweety »

Afbeelding
kijken of deze het doet ! ja dus dat was het fototje wat ik wilde plaatsen, gelukt met Imagetitan :D
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Lpg-tank meter op dashbord benzine meter

Bericht: # 166561Bericht Tweety »

Hmm volgens mij is 't gelukt.. de totale prijs van de onderdelen blijft zeker onder de 5 Euro, Ik heb wel een Op-amp IC opgefikt (de pinout is vreemd en als je de polariteit verwisseld dan gaan ze stuk :( ) ik wil eigenlijk een universele maken die geschikt is voor vlotters in beide richtingen (zowel 0 ohm = vol als 0 ohm is leeg) en volgens mij is ook dat gelukt (oioi)
Afbeelding
Morgen ga ik optimaliseren en documenteren.
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Lpg-tank meter op dashbord benzine meter

Bericht: # 166565Bericht Tweety »

Hier de uitleg van de metingen van gister.

Afbeelding
Standaard benzinemeter systeem van een 12v R4 heeft een variabele weerstand vlotter die loopt van 340 ohm (leeg) tot 0 ohm (vol)

Afbeelding
Gasmeter systeem waarbij de daadwerkelijke indicatie plaats vind door LED's die dmv 4 voltagevergelijkers worden aangestuurd zoals bij mij

Afbeelding
Meet de variabele weerstand van de vlotter/drukmeter door deze los te koppelen bij zowel volle, halfvolle als lege tank. Ik kwam op 90 ohm (vol) & 0 ohm (leeg)


Afbeelding
Meet de spanning die op de vlotter/drukmeter staat zonder dat deze is aangesloten. De interne weerstand veranderd dan niets aan de spanning. Ik kwam op 5v.

Afbeelding
Meet de stroomsterkte die door de vlotter/drukmeter stroomt, door de multimeter tussen de gasmeter en de vlotter/drukmeter te plaatsen, deze zal varieren afhankelijk van de weerstand en daarmee kunnen we de interne weerstand berekenen.
Laatst gewijzigd door Tweety op do aug 24, 2017 8:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Lpg-tank meter op dashbord benzine meter

Bericht: # 166566Bericht R4F6GTX Automaat »

mooi, met al die tekeningetjes maar zoals ik al eerder zei, ik snap er geen bal van. Kun je zoiets ook maken in mijn auto zodat ik kan zien werken? daarbij, de tekeningetjes zijn te klein om te zien wat er nou allemaal staat...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Lpg-tank meter op dashbord benzine meter

Bericht: # 166569Bericht Tweety »

Er zijn natuurlijk meerdere mogelijkheden om deze aanpassing aan te pakken en vanochtend bedacht ik dat hoewel een volledig variabele meter het mooist is, een meter die kleine stapjes maakt ook erg praktisch kan zijn ! Als ik nu naar mijn opgloeiende LED-jes kijk dan weet ik na zoveel km gaat dat lampje uit en als dat laatste lampje uit gaat, kan ik nog ongeveer zoveel km door rijden enzo, en das best handig. een 4 of 8 staps metertje wat wel op het dashbord benzinemetertje zit aangesloten is misschien helemaal zo gek nog niet en bovendien zeker zo simpel te bouwen. Aangezien ik de volledige variabele nu op m'n broodbordje heb staan ga ik eerst die helemaal behandelen, ook omdat deze bij uitstek geschikt is voor de 6v vlotter op een 12v dashbord.
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Lpg-tank meter op dashbord benzine meter

Bericht: # 166571Bericht Tweety »

Afbeelding

Dit is het schema, ik hoop dat de waardes ed van de weerstanden ook een beetje leesbaar blijven. De driehoekige dingen zijn Op-Amps en hoewel er eigenlijk maar 1-tje gebruikt wordt (de andere 2 zijn followers die het voltage niet veranderen maar wel bufferen) maakt 't niet al te veel uit want ze zitten per 4 op een IC (LM324b) en zo kunnen de delen wat beter van elkaar gescheiden worden. Iemand die er voor gestudeerd heeft zal 't misschien veel beter kunnen, maar ik ben gewoon iemand die een keer een boek gelezen heeft, en dit werkt ! via de schakelaar kan de polariteit van de meter worden gedraait en werkt deze bv voor een 6v (70 ohm) vlotter die bij een volle tank 0 ohm als weerstand heeft. Aangezien de stuurspanning en de interne weerstand vrijwel gelijk zijn aan het origineel lopen we geen risico op explosies ! De 3 voudige 270 ohms weerstand bij de transistor vlak bij de benzinemeter is zo gedaan omdat ik geen 2W weerstand van 90 ohm voorradig had. Als de meter vol uitslaat dan is de totale weerstand alleen die 90 Ohm, wat betekent dat de stroom sterkte 12/90= .133 A is nu heeft de transistor zelf nog wel wat weerstand en bij 13,5v wat ik als testopstelling gebruik kwam ik toch tot een meting van 125mA als ik dat met het voltage vermenigvuldig kom ik op 1,7watt zelfs met de drievoudige kom ik nog bijna op 0,7watt per weerstand en ze worden ook wel een tikkie warm, dus misschien is het beter om ook daar een andere oplossing voor te vinden 3x 1watt of zo.. die zijn ook maar 30 cent per stuk.. ik heb toch liever niet dat 't stuk gaat als bv de regelaar van de dynamo het begeeft.
Laatst gewijzigd door Tweety op do aug 24, 2017 8:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Lpg-tank meter op dashbord benzine meter

Bericht: # 166594Bericht Tweety »

Zo vanmiddag even lang de elctronicahandel, meestal bestl ik bij Conrad omdat de prijs dan gehalveert wordt maar ik wilde direct de 3x 270ohm 1 watt weerstandjes hebben, en ook deze worden warm maar hiervan weet ik wel zeker dat ze het vermogen kunnen hebben wat er gevraagt wordt. Toen schoot me het bijna tank leeg lampje weer te binnen. Iemand had daar een keer om gevraagt en nu ik het toch over voltagevergelijkers Op-Amps en transistors heb voeg ik het maar gelijk toe.
Afbeelding

Om een Op-Amp (operational Amplifier) als voltage vergelijker te gebruiken is uiterst eenvoudig, op 1 van de ingangen sluit je aan waar je het voltage wilt meten, op de andere ingang sluit je het referentie voltage aan. Het referentie voltage is meestal een punt tussen 2 weerstandjes, of als je het makkelijk in wil stellen dmv van een klein instelpotmeter. Gebruik een redelijk grote weerstand want dat verbruikt minder stroom ik had er 1-tje van 50K liggen, dat werkt. De Op-Amp die ik het meest gebruik (ik gebruik ze niet echt heel vaak) zijn de LM324 's omdat die het grote voordeel hebben dat ze aan alleen een voedingsspanning en aarde genoeg hebben, terwijl andere IC's vaak zowel een voedingsspanning als een negatieve spanning nodig hebben (zowel 12v+ als 12v- bv) en op zon ding zitten er gelijk 4, meestal gebruik ik er maar 1 of 2 van maar voor de prijs bij conrad hoef je het niet te laten.
https://www.conrad.nl/nl/texas-instrume ... 10741.html
Ik heb in het schema ook de pinnummers er bij gezet, maar welke van de 4 Op=Amps je gebruikt maakt niet echt wat uit. Op-Amps worden al gebruikt zolang als er telefoonnetwerken bestaan, daar zijn ze oorspronkelijk voor uitgevonden. Bij een voltage vergelijking wordt de uitgang -of positief -of negatief (of 0 Volt als de voltages precies gelijk aan elkaar zijn) Als we kijken naar dit schema is het referentie voltage aangesloten op de negatieve ingang, en het te meten voltage op de positieve ingang. Als de tank bijna leeg is en de vlotter richting de maximale weerstand gaat en het te meten voltage dus oploopt (bij volle tank is de weerstand immers 0 ohm !) zal als het te meten voltage boven het referentie voltage komt de uitgang positieve spanning geven. Een Op-Amp is echter niet bedoelt om veel vermogen te leveren, een LEDje gaat prima maar een lampje wordt al wat lastiger dus maken we gebruik van een zeer multifunctionele transistor, de BC547B. Er zijn miljoenen verschillende transistors gebouwt en grofweg zijn ze te verdelen in 2 soorten NPN & PNP. Transistors zijn halfgeleiders net als diodes (en LED, diodes die licht geven :D ) en stroom kan er maar in 1 richting door. De BC547B is een NPN wat betekent dat als de Collector met de aarde verbonden is, en er spanning op de Base wordt gezet, er afhankelijk van de stroomsterkte, de weerstand tussen de Emitter en de Base kleiner wordt en electriciteit van de Emitter naar de base kan stromen.
Afbeelding
Bekijk 't als een soort van kraan van electriciteit (die maar 1 kant op kan) een soort van relais maar variabel, zoals een potmeter en spot goedkoop.
Als we de uitgang van de Op-Amp via een 1K weerstand met de Base van de transistor verbinden is de stroomsterkte ruim voldoende om de transistor helemaal open te zetten zodat 1 kant van het lampje met de aarde verboden wordt en als we de andere kant op de plus zetten gaat 't branden. Transistors kunnen vooral tussen Emitter en Base wel behoorlijk wat vermogen leveren, genoeg bevoorbeeld ook om een relais aan te sturen enzo, de BC547B kan tot een half watt hebben, en zo wel op de Base als op de Emitter to 200mA. Meestal doen we het in een Auto zo dat we spanning versturen en aarde pakken waar we willen, op het dashbord zitten echter 2 lampjes die precies hetzelfde werken, als je een dashbordlampje wil zou ik daar de spanning vandaan ha;en 8) of bij de benzinemeter vandaan dat ligt ook erg voor de hand. Zo dat was wel een erg gedetailleerde uitleg, maar het beste is als je tijdens het bouwen van zoiets goed begrijpt wat je aan het doen bent. Bij Op-Amps moet ik zelf altijd even kijken hoe het ook alweer was, en bij het googlen stuitte ik weer op het eerder genoende boek wat ik gelzen had, en daar staat 't verkeerd om in, dat was toen zo en dat is nu nog zo.. (ehh) maakt niet uit op een broodbordje ben er zo uit hoe je 'm wel aan moet sluiten. (uhm)
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Lpg-tank meter op dashbord benzine meter

Bericht: # 166599Bericht Tweety »

Soms heb ik weer van die kleine verbeter gedachtes, in dit geval hoe het lampje wat vertraagt te laten reageren, zoals dat in moderne auto's gaat. Een kleine toevoeging aan het schema.
Afbeelding
Ik heb nog 1 van de Op-Amps gebruikt als follower, dat wil zeggen het voltage wat op de positieve ingang staat komt ook op de uitgang te staan als de uitgang en de positieve ingan met elkaar verbonden zijn. tussen de 2 Op-Amps in zit nu een weerstand (dat verandert niets aan het voltage.) en een condensator. Een condensator is een energie opslag eenheid, zeg een soort kleine batterij. In dit geval heb ik electrolitische van 1 micro-Farad genomen, let op de polariteit ! als deze verkeert om wordt aangesloten gaat ie stuk, sterker nog dan explodeert ie een beetje :D . Doordat de weerstand groot is duurt het een tijdje voordat een verrandering van het voltage van de uitgang van de eerste Op-Amp dezelfde verrandering op de tweede Op-Amp bewerkstelligt. Hoe groter de weerstand en hoe groter de condensator, hoe langer de reactie duurt, dit voorkomt een knipperend lampje op een hobbel pad of bij het door de bocht gaan. Bij deze waardes reageert het lampje pas na een seconden of 2 maar dat kan nog te kort zijn, daarvoor moet nog wat geexpirimenteerd worden. Het goedkoopst is om de weerstand nog wat te vergroten, condensatoren worden duurder naarmate de capaciteit groter wordt vandaar. terwijl de 1 pool van de condensator met de aarde verbonden is, is het wel vrij lastig om het lampje in te stellen daarom heb ik daar een schakelaartje tussen gezet, maar een apart draadje wat je pas na het instellen met de aarde verbind kan natuurlijk ook (beer)
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Lpg-tank meter op dashbord benzine meter

Bericht: # 166738Bericht Tweety »

Zo 't duurde even voordat ik er tijd voor had, maar dit is de gesoldeerde versie :
Afbeelding
Klaar om 'm ook in de auto te gaan testen. Ik heb 't bijna leeg lampje er ook op zitten, met een LED en 2.2K weerstand, via de transistor zodat er ook een lampje in het dashbord op kan. Nog wat kleine aanpassingen (de 2 extra Op-Amps die als follower waren gebruikt konden echt weg, en de weerstand bij het bijna leeg lampje tussen de Op-amps en de condensator ietsje groter gemaakt (1M + 470K) en de condensator ook een stapje groter (4.7uF) zodat de het lampje wat stabieler reageert.
Ik vond ook een klein foutje in het schema (de variabele weerstand die het versterkingsniveau regelt hoort 100K te zijn en niet 100R) Ik krijg het schema nu niet geuploadt komt nog.. :lol:
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Lpg-tank meter op dashbord benzine meter

Bericht: # 166741Bericht Tweety »

Afbeelding
Plaats reactie