Incontinente carburateur...

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Incontinente carburateur...

Bericht: # 161053Bericht JelleP »

Hoi,

Mijn R4 heeft zolang als ik hem heb (afgelopen zomer) al last van een bovengemiddeld hoog verbruik en benzinewalmen na een stukje rijden. Ik heb twee maanden terug de carburateur (Zenith 28IF op 1108 GTL motor) uit elkaar gehaald en daarbij de sproeiertjes schoongemaakt en de pakkingen vernieuwd. Ik zag toen niks geks, alles zag er mooi schoon uit, en de eerste rit na de montage ging wonderlijk goed, ik herkende de 4 niet meer terug.

Echter,

Sinds een paar dagen kan mijn Zenith 28IF het niet meer ophouden. Na een paar dagen stilstand wilde ik een klein stukje rijden en kreeg de motor moeilijk aan de gang. Eenmaal draaiend moest ik alle moeite doen om hem aan de praat te houden, hij viel ook steeds af als ik de koppeling indrukte om te stoppen bij een stoplicht. Uiteindelijk spelend met de choke en de koppeling toch nog thuis gekomen maar het gaspedaal mocht ik niet aanraken.
Gekeken, luchtfilter eraf: bij stationair draaien druppelt er, onregelmatig, een flinke hoeveelheid benzine vanuit de venturi op de dichte gasklep. Zodra je gas probeert te geven valt de motor dan uiteraard uit, aangezien je dan een hele guts benzine het spruitstuk in giet. De auto is momenteel dus niet rijdbaar.

Net was het zelfs zo erg dat na enkele seconden de benzine onder het koperen ontluchtings-hoedje op het carb.deksel uit kwam gestroomd en op het spruitstuk liep. Gevaarlijk. Tijdens het overstromingsverhaal loopt de motor overigens redelijk netjes stationair.
Wat ik al heb gecontroleerd en waar ik vrij zeker van ben:

-vlotternaald sluit goed af (kan er niet doorheen blazen als ik lichtjes het naaldje omhoog druk);
-plastic vlotter is niet lek en drijft goed;
-vlotter kan vrij bewegen en het asje blijft nergens haken;
-ontluchting in het deksel is open (er kwam dus zelfs benzine uit);
-tankontluchting is oké

Er lijkt zich ergens een grote overdruk te vormen, maar waar? Kan de pomp de oorzaak zijn?
Ik weet het even niet meer..

groeten Jelle
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Incontinente carburateur...

Bericht: # 161054Bericht RVIER »

@ Jelle,

Kluwer, aanvulling pag. 249 figuur 12.18

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Incontinente carburateur...

Bericht: # 161055Bericht JelleP »

Je wilt dat ik een retourleiding aan ga leggen...? :o
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: Incontinente carburateur...

Bericht: # 161060Bericht Mark4GTL »

klinkt toch als je vlotter bij mij. Heeft die klem gezeten of schuin dat die niet omhoog kwam?

neem aan dat je standaard benzine pomp erop zit?
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Incontinente carburateur...

Bericht: # 161063Bericht JelleP »

Pomp is nog tot origineel, en de vlotter is voor zover ik weet niet blijven hangen.. Heeft alle bewegingsruimte
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Incontinente carburateur...

Bericht: # 161066Bericht RVIER »

Je wilt dat ik een retourleiding aan ga leggen...? :o
ja :-) dat is in ieder geval wat Renault destijds adviseerde

mogelijk is toch de vlotternaald niet goed meer.
Je hebt toch niet de ring onder de vlotternaald vergeten?

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: Incontinente carburateur...

Bericht: # 161070Bericht Mark4GTL »

eventueel even testen met een andere carb erop?
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Incontinente carburateur...

Bericht: # 161078Bericht JelleP »

Ringetje bij de vlotternaald zit erin. Tsja, meer dan testen door er doorheen te blazen kan ik niet, ik kan niet in de carb kijken of hij ook daadwerkelijk de benzine tegenhoudt. Ik wil best een nieuwe kopen (12 euro ofzo bij rquatre) maar hoe groot is de kans dat zo'n dingetje stuk gaat?

Ik ga niet klooien met een retourleiding. Het heeft zonder ook gewerkt en ik wil gewoon weten waarom hij nu ineens alles uitkotst van de ene op de andere dag.

Hoe weet de benzinepomp eigenlijk wanneer hij druk moet leveren? Doet hij dat constant of alleen op het moment dat het naaldje zich opent?
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 861
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: Incontinente carburateur...

Bericht: # 161080Bericht dirkoosterhoff »

In ieder geval geen retourleiding aanleggen!!!
Heb ik ook eens gedaan met hetzelfde probleem en was nadien een grote flop.
Het was eerst toch in orde? en af fabriek zat die retour er ook niet op.
Zou het toch in de carb zoeken. Andere erop?
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Incontinente carburateur...

Bericht: # 161081Bericht JelleP »

Ik ben er net achter gekomen dat het ringetje om de vlotternaald niet van koper was maar waarschijnlijk aluminium. Ik dacht hem uit te gloeien in het gasfornuis om hem weer goed af te laten dichten maar toen werd het ringetje een aardappeltje :roll: (ik weet hoe koper eruit ziet, maar oxidelaagjes en vuil enzo..).

Nieuw ringetje vinden in de juiste maat en wie weet gaat het dan beter.
Helaas heb ik niet de luxe van een assortiment carburateurs om het zomaar even om te wisselen.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Incontinente carburateur...

Bericht: # 161087Bericht Tweety »

Ik heb nog 2 van die dingen liggen met andere gebreken eraan, ik moet even kijken, want die van mij stroomde ook over laatst, maar das denk ik meer omdat ik 'm nooit gebruik.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Incontinente carburateur...

Bericht: # 161096Bericht Bertje »

JelleP schreef:
Net was het zelfs zo erg dat na enkele seconden de benzine onder het koperen ontluchtings-hoedje op het carb.deksel uit kwam gestroomd en op het spruitstuk liep.
Zoals we al via de app besproken hebben denk ik aan vlotternaald of vlotter. Retourleiding is toch bedoeld om een warmteprobleem op te lossen, Fons? Dat is hier meen ik niet aan de orde. Jelle, maak eens wat foto's van benzinepomp en leidingen, misschien klopt er daar iets niet en zit het probleem eigenlijk helemaal niet in de carb.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Incontinente carburateur...

Bericht: # 161106Bericht jeffr4 »

EN....is de incontinente carb...nu een happy one? probleem opgelost ?
HAPPY !!!

Afbeelding
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Incontinente carburateur...

Bericht: # 161107Bericht JelleP »

Hahaha, nou, zo blij kijkt de mijne niet.
Ik heb online een nieuw koperen pakkingringetje gevonden in (hopelijk) de juiste diameter en dikte, ik hoop hem vandaag of morgen binnen te krijgen om het te testen. Ook zal ik het asje van de vlotter nog eens goed bekijken en eventueel rondvijlen met een sleutelvijltje. Uiteraard laat ik weten wat de uitkomst is.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Incontinente carburateur...

Bericht: # 161111Bericht Tweety »

Ik heb net de mijne d'r voor de 2de keer afgehaald, Blijkt dat het vlotternaaldje gewoon niet altijd goed afsluit soms wel maar nie altijd). daar had ik nog 2 goeie van, mocht je toch niet gelukkig zijn met de koperen ring heb ik ook nog 1 aluminium over (en nog 1 naaldje wat goed werkt) , kan ik zo voor je in een envelop stoppen....
Plaats reactie