Net een R4, Probleem met koeling

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 89863Bericht GijSsie »

condensatie? weet je zeker dat het water is geen benzine ofzo?
Savane 1993 =D
broederbik
Berichten: 17
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 7:58 pm
Locatie: Utrecht

Bericht: # 89993Bericht broederbik »

Het is toch niets bijzonders.

Hartelijk dank voor alle tips en aanwijzingen. Probleeem is verholpen door bovenstaande methode.

Groet Otto-Jan
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

finale

Bericht: # 90012Bericht RVIER »

@broederbik

Wat was nu de oorzaak van de malheur?

thermostaat of thermocontact?

vr gr fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
broederbik
Berichten: 17
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 7:58 pm
Locatie: Utrecht

Bericht: # 90043Bericht broederbik »

Voor alsnog niet duidelijk. Heb sensor buiten gesloten en thermostaat voor de zekerheid verwijderd.

Als echte beginner weet ik nog niet hoe ik de thermostaat kan testen.

Ga er een nieuwe radiateur binnenkort inbouwen.

Groet Otto-Jan
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 90045Bericht jbeekmann »

Thermostaat kan je testen door hem uit de slang te halen en te kijken of hij open gaat in een pannetje met water dat je aan de kook brengt. Als je een thermometer hebt: laat de thermostaat er in hangen, maar niet de zijkant of de bodem raken, dan kan je netjes meten.
Let er bij het terugplaatsen in de slang op dat het ontluchtingsgaatje naar boven gericht is.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
Jan1962
Berichten: 457
Lid geworden op: zo sep 16, 2012 10:04 am
Locatie: Leveroy

Re: Net een R4, Probleem met koeling

Bericht: # 144920Bericht Jan1962 »

Hallo R4 sleutelaars,

Ik wil even een beroep doen op jullie parate kennis wat het GTL koelsysteem betreft.
Mijn R4 GTL uit 86 loopt nl nog steeds heet als ik er wat harder mee rijd. Ik bedoel meer dan 10 minuten op 120 tot 130 km p u (op de teller) gaat niet, want dan loopt hij al warm.
Als ik in de file terecht kom gaat al snel de ventilator aan en ook weer uit na een minuut of 2.
Wat heb ik tot nu al gedaan?
1. glazen expansiefles vervangen door het orginele expansievat wat druk opbouwt, dit werkt, de slangen kun je bijna niet meer indrukken als de motor warm is.
2. koelsysteem gespoeld met reinigingsmiddel en met nieuwe koelvloeistof gevuld en ontlucht.
(kachel werkt, dus goed ontlucht lijkt me)
3. thermoschakelaar gecontroleerd, deze schakelt de ventilator aan bij ongeveer 100 graden (te laat?).
4. nieuwe Vsnaar gemonteerd voor aandrijving waterpomp.
5. een controlelampje ingebouwd zodat ik kan zien wanneer de ventilator draait, dit werkt perfect.

Maar voor de snelweg gaat de ventilator nu te laat aan lijkt het. Want als de ventilator aanslaat op de snelweg is bijna meteen het controlelampje voor oververhitting ook aan.

Wat wil ik nog gaan doen?
A.Thermostaat controleren op werking en eventueel eens proberen hoe het gaat zonder.
B. Ventilator handbediend aanzetten als de snelweg op ga. Zo hebben we laatst met maximaal 95 km per uur een heel stuk kunnen rijden (toen nog met het verkeerde expansievat).

Mijn vraag:
Waarmee zou ik het beste kunnen beginnen, A of B? Of heeft iemand een suggestie C? (nw)
Het moet toch mogelijk zijn om met 4 personen in een R4 120 km p u te rijden (ook al is het 25 graden), of wil ik nou teveel?
Voor mijn plezier rijd ik liever in een 4!
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Net een R4, Probleem met koeling

Bericht: # 144922Bericht Tweety »

Ok, ik wacht even op de nieuwe radiateur, want die kan het veschil maken ! maar even een aantal dingen voor de duidelijkheid, dat de ventilator aanslaat terwijl je boven de 100 kmh rijdt is leuk, maar niet nuttig.. de ventilator draagt dan niet bij aan de koeling immers de rijwind is dan ongeveer gelijk aan wat de ventilator produceerd. Het koel;systeem heb je gespoelt... Super ! kan zeker veel helpen, d'r zit namelijk een conische buis in de kop met allemaal kleine gaatjes (verdeelbuis..) en deze werkt het best als die goed schoon is.. mocht je bij maximaal vermogen toch oververhitting willen voorkomen, zet dan de verwarming vol aan ! met de blower erbij... helpt dat (bijna altijd..) dan weet je dat je koelend vermogen te kort komt. Blijft ook nog een ding waar hier op het forum wat onenigheid over bestaat ... (ehh) zijnde de dikte van de olie... ik ben 1 van de weinige mensen (misschien zelfs wel de enige...) die van mening zijn dat moderne (semi-) synthetische olie beter is dan minerale (of in ieder geval koeler), en dat het vervangen van de olie zeker grote verschillen op kan leveren (zeker als je het 1 keer bij warme en 1 keer bij koude motor doet :D )
als laatste wil ik ook nog melden dat de mogelijkheid bestaat dat er in de hoek van de kop waar de 'rood-lampje' sensor zit een klein stukje van het een of ander klem zit, waardoor juist daar de koeling niet goed functioneerd, maar dat is ook iets wat ineens weer weg kan zijn en waar je weinig aan kan doen....
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Net een R4, Probleem met koeling

Bericht: # 144923Bericht R4F6GTX Automaat »

Tweety schreef: ik ben 1 van de weinige mensen (misschien zelfs wel de enige...) .. .

houwen zo, want je info klopt niet. typisch weer een Tweety-reactie... :roll:
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Net een R4, Probleem met koeling

Bericht: # 144924Bericht Tweety »

R4F6GTX Automaat schreef:
Tweety schreef: ik ben 1 van de weinige mensen (misschien zelfs wel de enige...) .. .

houwen zo, want je info klopt niet. typisch weer een Tweety-reactie... :roll:
Info is proefondervindelijk vast gesteld en bovendien wetenschappelijk onderbouwd, 2 belangerijkste functies van Olie zijn smering en koeling ! (in die volgorde dat wel...) maar prettig dat er op z'n Pauls op gereageerd wordt.... je stelt me niet teleur grote vriend !.. :D
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Net een R4, Probleem met koeling

Bericht: # 144931Bericht R4F6GTX Automaat »

Ai luv joe toe...

Afbeelding
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Jan1962
Berichten: 457
Lid geworden op: zo sep 16, 2012 10:04 am
Locatie: Leveroy

Re: Net een R4, Probleem met koeling

Bericht: # 144932Bericht Jan1962 »

@Tweety,
Bedankt voor je reactie. De ventilator handbediend aanzetten helpt dus niet voor warmlopen bij hoge snelheid. Dus ik ga nu eerst maar eens de thermostaat checken. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat die niet werkt, want bij stationair draaien merk je dat eerst de bovenste radiatorslang en daarna de radiator warm wordt. Er is dus wel circulatie denk ik.
Wat ik nog niet vermeld heb is het volgende. Ik heb het koelsysteem afgetapt door de onderste radiatorslang los te maken. Ik dacht dat ik hem helemaal leeg had, maar kon er maar een kleine 4 liter koelvloeistof in, terwijl de inhoud 6 liter moet zijn. Moet ik ergens anders ook nog aftappen?
Voor mijn plezier rijd ik liever in een 4!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Net een R4, Probleem met koeling

Bericht: # 144933Bericht Bertje »

Jan1962 schreef: de slangen kun je bijna niet meer indrukken als de motor warm is.
Klinkt voor mij toch naar lucht in het systeem, of een verstopping. Wat is de voorlaatste keer dat je koelvloeistof hebt vervangen?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Net een R4, Probleem met koeling

Bericht: # 144934Bericht R4F6GTX Automaat »

Aftappen aan de achterkant van het blok, bij het schutbord. Moeilijke plaats, maar dan heb je wel het hele koelsysteem leeg.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Net een R4, Probleem met koeling

Bericht: # 144935Bericht Tweety »

Dat de thermostaat wel open gaat, betekent niet dat deze helemaal goed functioneert, 't kan zijn dat ie maar ten dele open gaat en dus de circulatie wel belemmert, echter als de radiator zo warm wordt dat de ventilator aanslaat zal dat ook wel mee vallen... ik ben het wel met Bertje eens dat er ergens iets verstopt moet zitten als de slangen heel hard worden (deksel van het drukvat misschien) en toen dacht ik zou je misschien een klein lekje in je koppakking hebben.. (ehh) dat is te controleren door bij warme motor het drukvat te openen en goed gas te geven... als het dan in het drukvat begint te borrelen dan is dat het probleem...
Gebruikersavatar
Jan1962
Berichten: 457
Lid geworden op: zo sep 16, 2012 10:04 am
Locatie: Leveroy

Re: Net een R4, Probleem met koeling

Bericht: # 144936Bericht Jan1962 »

@Bertje,
De voorlaatste keer dat de koelvloeistof vervangen is weet ik niet. Ik denk dat dit al jaren geleden was voor ik de auto kocht. Het was nl een roestbruine massa met onderin de expansiefles (die er toen opzat) een laag bruine smurrie. Vandaar ook mijn actie om het koelsysteem te spoelen met een reinigingsmiddel. Ik had trouwens verwacht dat er meer troep uit zou komen. Maar de troep kan ik allang kwijt zijn door diverse keren overkoken. Om thuis te komen heb ik nl telkens water bijgevuld na diverse keren overkoken (vanwege verkeerd expansievat). Totaal is er zeker 10 tot 12 liter water bijgevuld geweest. Zowel de motor als de motorkap waren behoorlijk bruin geworden van het overkoken. Ik ben wel telkens direct gestopt om te voorkomen dat er motorschade zou optreden.
@Tweety: de test om het lekje in de koppakking op te sporen ga ik wel doen, maar hier verwacht ik niets van. Als er een lekje zit hoe kan mijn 4tje dan ruim 130 km p u op de teller halen met 4 personen erin?

Verstopping lijkt mij een redelijke verklaring. Als er onderin het motorblok nog van die roesttroep zit zou daar de boel wel eens verstopt kunnen zijn. Vandaar dat er ook geen 6 liter koelvloeistof in kon.
Aftappen via de plug aan de kant van het schutbord kan ik eens proberen. Komt er niets uit, dan zit de boel inderdaad verstopt. Maar hoe los ik dat dan op?
Iedereen alvast bedankt voor het meedenken tot nu toe. (nw)
Voor mijn plezier rijd ik liever in een 4!
Plaats reactie