Net een R4, Probleem met koeling

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Net een R4, Probleem met koeling

Bericht: # 144938Bericht R4F6GTX Automaat »

Troep in het koelsysteem oplossen/verwijderen op de ouderwetse manier... alle vloeistof wat kan eruit halen, (zowel plug bij schutbord als radiatorslang los), daarna alles weer monteren en de thermostaat eruit halen, water erin doen met een flinke schep soda. Voor de nieuwere manier hebben ze daar allerlei chemische troep voor of zeep voor de vaatwasser maar soda werkt nog steeds het beste. Dit goed rond circuleren door bv een stuk te gaan rijden. Flink stuk, dus niet effe naar de bakker om de hoek. Thermostaat eruit laten voor goede doorstroming. Kachel openzetten. Dan, als alles lekker rondgestroomd is 1 slang van de kachel losmaken en daar de tuinslang in frotten en 't water aanzetten. (even wachten tot de boel wat afgekoeld is en niet vergeten om de kachel open te laten). Laat zo maar een minuut of 10 lekker doorstromen. Mocht het alles niet genoeg geweest zijn kun je het nog eens doen. Kunt ook van kachelslang verwisselen daar het dan de andere kant op stroomt. Op het tuitje aan de waterpomp, waar het water dan weer uit komt kun je provisoriesj een stuk slang op steken om niet alles onder de motorkap vol water te krijgen...
Niet alleen voor Renaultjes, zo doen we het ook bij legervoertuigen of bussen....
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Net een R4, Probleem met koeling

Bericht: # 144939Bericht Bertje »

Jan1962 schreef:@Bertje,
De voorlaatste keer dat de koelvloeistof vervangen is weet ik niet. Ik denk dat dit al jaren geleden was voor ik de auto kocht. Het was nl een roestbruine massa met onderin de expansiefles (die er toen opzat) een laag bruine smurrie.
Jep, dat koelsysteem zit dichtgekoekt. Inderdaad methode Paul maar eens volgen, kan geen kwaad dit na een paar weken nog eens te doen. Vervangen van koelvloeitstof is een periodieke klus die vaak vergeten wordt (idem remvloeistof).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Jan1962
Berichten: 457
Lid geworden op: zo sep 16, 2012 10:04 am
Locatie: Leveroy

Re: Net een R4, Probleem met koeling

Bericht: # 144943Bericht Jan1962 »

Beste Paul en Bertje,

Bedankt voor jullie reactie. Het bevestigt wat ik al een beetje begon te denken. Ik had eigenlijk ook verwacht dat er een flinke partij troep uit de radiator zou komen de eerste keer, maar dat is waarschijnlijk wel weggespoeld door dat overkoken. In de motor is de troep dus nog blijven zitten.
Dus komend weekend ga ik maar eens met soda aan de slag.
Dat spoelwater is dan ook niet zo agressief en kan ik wel op het riool lozen.
Wat dat betreft is het een betere suggestie als dat chemisch spul wat ik vorige keer gebruikt heb.
Hoe het lukt zal ik hier weer vermelden.
@ Paul : van naar de bakker rijden wordt de motor vast niet heet, die zit nl 3 huizen verderop.
Nogmaals bedankt!
Voor mijn plezier rijd ik liever in een 4!
Gebruikersavatar
Jan1962
Berichten: 457
Lid geworden op: zo sep 16, 2012 10:04 am
Locatie: Leveroy

Re: Net een R4, Probleem met koeling

Bericht: # 144961Bericht Jan1962 »

Vandaag leek het mij een mooie dag (verwachte temperatuur 33 graden) om de koeling te spoelen en uit te testen. Dus een vrije dag genomen en om 7 uur had ik de R4 op de oprit staan voor de spoelaktie. Ik heb het volgende gedaan:
Het koelsysteem gespoeld door op verschillende plaatsen water erin te laten lopen. Er kwam al snel "schoon water" uit. Vervolgens het systeem gevuld met sodawater, ontlucht en een ritje gemaakt van 40 km. Onderweg met goed warme motor stilstaand met de hand flink gas gegeven om de koppakking te testen.
Binnen enkele seconden volgde flink geborrel in het expansievat en het niveau steeg snel. Tevens een duidelijke benzinelucht uit dit vat. Oeps, koppakking kapot, dacht ik. Even de boel wat laten afkoelen, en rustig terug naar huis.
Thuis heb ik opnieuw het koelsysteem flink gespoeld. Daarbij even wat roestwater gezien, maar al snel was het spoelwater gewoon schoon. Daarna weer de koelvloeistof erop gedaan, die trouwens ook een beetje naar benzine rook. Bij dit spoelen heb ik gezien dat het water vlot door de radiator gaat en ik heb ook getest of de waterpomp het doet, en die doet het. De thermostaat heb ik ook nog getest in een kookpannetje. Even voor het kookpunt gaat de thermostaat open, maar of hij genoeg open gaat weet ik niet. Ik laat hem er even uit, ik rijd in de winter toch niet.
Aan de motorolie is niets te zien en ook de olievuldop is gewoon zwart van de olie. Er komt dus geen koelvloeistof bij de olie wat je eigenlijk wel zou verwachten bij een kapotte koppakking. Er drupt wel eens water uit de uitlaat, maar volgens mij is dit condens die in het uitlaatsysteem zit. Ik heb ook geen witte rooksignalen uit de uitlaat. Het vervangen van de koppakking is geen kleinigheidje dus voor ik hieraan begin wil ik zeker weten dat de koppakking ook echt kapot is. Wat kan ik nog doen om het zeker te weten? :-?
Voor mijn plezier rijd ik liever in een 4!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Net een R4, Probleem met koeling

Bericht: # 144963Bericht Bertje »

Jan1962 schreef: Het vervangen van de koppakking is geen kleinigheidje dus voor ik hieraan begin wil ik zeker weten dat de koppakking ook echt kapot is. Wat kan ik nog doen om het zeker te weten? :-?
Jan1962 schreef: Onderweg met goed warme motor stilstaand met de hand flink gas gegeven om de koppakking te testen.
Binnen enkele seconden volgde flink geborrel in het expansievat en het niveau steeg snel.
Je zegt het zelf al. Is zeker kaduuk.

Ik vermoed dat er een paar kanaaltjes dichtzaten, waardoor je motor eens wat te heet is geworden, dat heeft de koppakking beschadigd. Vervolgens begon de auto wat koelvloeistof te verbruiken en als je met te weinig koelvloeitstof rijdt kan de boel weer eens warmlopen, etc.
Zet eens een jerrycan koelvloeistof in de auto zodat je het vloeistofniveau kunt bijhouden. Als het koelvloeistofverbruik meevalt kun je ervoor kiezen gewoon te blijven rijden. Koppakking vervangen is trouwens ook weer niet super moeilijk.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Jan1962
Berichten: 457
Lid geworden op: zo sep 16, 2012 10:04 am
Locatie: Leveroy

Re: Net een R4, Probleem met koeling

Bericht: # 144964Bericht Jan1962 »

@Bertje,
De motor is zeker een keer heetgelopen, nl toen we per ongeluk met een rallybordje voor de grill de snelweg opgingen naar huis. Daarna nog naar Thenay geweest en meerdere malen moeten stoppen met een hete motor. We reden toen nl met een niet orgineel expansievat (een fles), en bij hoge snelheden wordt de GTL motor dan te heet. En dat is dus een paar keer gebeurd. Er zullen inderdaad ook wel wat kanaaltjes in de radiator verstopt hebben gezeten, want daar kwam bij de eerste keer spoelen met reinigingsmiddel al veel troep uit. Toen ik het expansievat had veranderd, had ik gedacht dat het probleem de wereld uit was.
Niet dus, nu zit ik nog met een kapotte koppakking, waar op de snelweg niet mee te rijden is. Ik heb ook geen zin om een keer met totale panne langs de snelweg te komen staan. Snelheden boven de 100 kan de motor niet aan en dus moet de koppakking dan maar vervangen worden.
Koelvloeistof meenemen doe ik al, had ik ook bij me op weg naar Thenay, maar als er liters bij moeten, schakel je vanzelf over op water.
Ik zou het vervangen van de koppakking graag onder begeleiding doen, het is geen standaardklusje wat ik zomaar aandurf. Wil iemand mij hiermee begeleiden? De sleuteldag in Son duurt me net even te lang en naar Franeker vind ik wel een beetje ver. Dus als iemand mee wil kijken of alles goed gaat, heel erg graag.
Voor mijn plezier rijd ik liever in een 4!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Net een R4, Probleem met koeling

Bericht: # 144965Bericht Bertje »

Het verhaal over "verkeerde expansievat" snap ik niet helemaal, ik dacht dat zowel de glazen als de kunststoffen flessen een beluchte dop hadden? En met verstopte kanaaltjes bedoelde ik niet zo zeer de radiateur als wel de cilinderkop...

Maarre: ik wil je anders wel een keer komen helpen, hoor ;-) Wordt wel pas iets voor over een maand, ik ga volgende week op vakantie. Kun je zo lang wachten?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Net een R4, Probleem met koeling

Bericht: # 144966Bericht RVIER »

@Bertje, Jan

Was mijn gedachte ook. zowel op een glazen pot als en plastic expansievat zit een overdruk ventiel waardoor de vloeistof pas boven de 100 graden begint te koken.
Als je de dop van het vat afdraait en bij warme motor gas geeft kan het gebeuren dat het water (dan dus bij 100 graden gaat koken en dat geeft borrels in het expansievat.

Mogelijk is toch een probleem dat de thermoschakelaar te laat inslaat.

vr gr Fons
1) Ik ga er nog vanuit dat je zeker weet dat je het systeem goed ontlucht hebt (verwarmingskraan open!)

2) je zou de kopbouten bij koude motor eens een kwart slag los kunnen draaien en daarna weer op spanning zetten. Mogelijk is het probleem dan weg
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Net een R4, Probleem met koeling

Bericht: # 144968Bericht R4F6GTX Automaat »

Met een vacuum-meter kun je de koppakking ook nog testen, om zekerder te zijn...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Jan1962
Berichten: 457
Lid geworden op: zo sep 16, 2012 10:04 am
Locatie: Leveroy

Re: Net een R4, Probleem met koeling

Bericht: # 144969Bericht Jan1962 »

Heren, bedankt voor jullie reacties. (nw)
Of dat orgineel is of niet weet ik niet, maar mijn glazen fles had gewoon 4 gaatjes in de deksel en was dus drukloos. Ik meen me van mijn eerste R4 (TL uit 73) hetzelfde te herinneren. Het nieuwe vat bouwt in elk geval wel druk op.
Ontluchten doe ik met de kachelkraan open, en het expansie vat hang ik aan de motorkap, ontluchtingskraantje open tot er vloeistof komt. Dan starten en stationair laten lopen waarbij ik het ontluchtingskraantje nog een paar keer gebruik. Voordat de ventilator aanslaat zie ik dan regelmatig wat bubbeltjes in het expansievat (de dop is er dan af), vooral als ik even in de bovenste radiatorslang knijp.Als de ventilator aanslaat is het volgens mij klaar. Ik denk dat ik het ontluchten zo goed doe.
Ik ga de thermoschakelaar eerst eens vervangen want die slaat vlak voor het kookpunt pas aan. Ik heb ergens gelezen dat dit 90 graden moet zijn. Als de boel dan toch weer open heb, zal ik de sodaspoeling nog eens herhalen met een sterker sopje. Nu heb ik twee eetlepels erin gedaan.
Een vaccuummeter heb ik nou net niet op het schap liggen, jij wel Paul?
Voor mijn plezier rijd ik liever in een 4!
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Net een R4, Probleem met koeling

Bericht: # 144970Bericht R4F6GTX Automaat »

Als het goed is wel... en aangezien ik de hele werkplaats flink aan het opruimen ben kom ik 'm vanzelf wel tegen maar geen idee hoe of wat... (hangt van het weer af)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Jan1962
Berichten: 457
Lid geworden op: zo sep 16, 2012 10:04 am
Locatie: Leveroy

Re: Net een R4, Probleem met koeling

Bericht: # 144996Bericht Jan1962 »

Ik ben gisteren even bij Lordje langs geweest voor advies. Van een afstand via dit forum advies geven is toch wat lastiger als ter plaatse. Na ruim 15 km snelweg en nog eens 10 km 80 km weg was de motor zonder thermostaat wel goed warm maar niet heet. Ook geen rooksignalen of verandering van oliestand te zien. Dus de koppakking lijkt toch nog goed! Lordje is van mening dat je een blok niet open moet maken, als het niet perse hoeft en ik deel die mening.
Het probleem lijkt dus de thermostaat geweest te zijn. Die blijft een beetje open staan en opent nog wel verder, maar misschien niet genoeg of te langzaam. Gisteren een nieuwe erin gezet en vanmiddag een proefrit gemaakt van 100 km, op het einde even met 120 km p u over de snelweg. Alles ging goed :) . Binnenkort doe ik nog eens een echte test met een half uur continu 120 km p uur.
Het ontluchten met een thermostaat die wel helemaal sluit ging wel een stuk lastiger!
Voor mijn plezier rijd ik liever in een 4!
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Net een R4, Probleem met koeling

Bericht: # 145003Bericht Tweety »

Jan1962 schreef:.
Het ontluchten met een thermostaat die wel helemaal sluit ging wel een stuk lastiger!
Daarom boren veel mensen er een klein gaatje in, liefst naar boven gericht. Het vermoedlijke defect van de thermostaat komt veel voor. een slecht ontluchte thermostaat kan soms te warm worden, waarna het beschreven euvel zich soms voordoet naderhand. :)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Net een R4, Probleem met koeling

Bericht: # 145004Bericht Bertje »

Ik sta versteld...! Maar waarom borrelde dat expansievat dan eerst? Was dat dan echt gewoon kokende koelvloeistof? Misschien dan toch maar eens een thermometertje inbouwen in de waterslang ;-)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Net een R4, Probleem met koeling

Bericht: # 145007Bericht RVIER »

Maar Bertje toch,
Als je de dop van het vat afdraait en bij warme motor gas geeft kan het gebeuren dat het water (dan dus bij 100 graden gaat koken en dat geeft borrels in het expansievat.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Plaats reactie