Net een R4, Probleem met koeling

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

broederbik
Berichten: 17
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 7:58 pm
Locatie: Utrecht

Net een R4, Probleem met koeling

Bericht: # 89749Bericht broederbik »

Beste R4 sleutelaars

Een paar weken terug een leuke tomat rooie R4 gekocht, maar jammergenoeg nu al een probleem met de koeling.
Helaas ben ik nog niet erg handig met de R4, maar hoop het wel aardig snel te worden
Laats reed ik zwaar beladen door de stad bij mooi weer en moest veel voor het stop licht staat. UIteindelijk ging het temp lampje op het dashboard branden.
Ik vond het tijd om het koelsysteem te controleren. Heb de moter laten draaien bij silstand en de moter kookte met tien minuten, spoot langs de radiateur dop. Ventilator draaide niet en lampje was niet gaan branden. Heb de ventilator getest doormiddel van draadjes bij de sensor te verbinden. Deze doet het.
Toen ik de radiateur dop los wilde draaien gebeurde er iets vervelends. Tijdens het losdraaien brak er een stukje van de radiateur af, waardoor ik de dop er niet meer op kan draaien. :(
Ik vermoed dat ik in ieder geval een nieuwe radiateur nodig heb nu, maar maak me zorgen over de kwaliteit van de rest van het koelsysteem.
Thermostaat, waterpomp etc. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit stapsgewijs kan controleren? Ook vroeg ik me af of ik tijdelijk kan rijden met de auto wanneer ik de radiateur bij de dop tijdelijk met iets dicht maak. (ehh)
Toen ik gewoon reed met de auto, voor dat ik er amateuristisch aan ging sleutelen en niet lang stil stond had ik geen problemen met de koeling.
Informatie over R 4 sleutel cursus is ook welkom. :wink:


Groet Otto-Jan uit Utrecht
broederbik
Berichten: 17
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 7:58 pm
Locatie: Utrecht

Bericht: # 89752Bericht broederbik »

PS Het gaat om een R4 GTL uit 1984
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 89753Bericht brecht »

mmm of je die radiatuer kan reparenen weet ik niet, hangt af van hoe het afgebroken is.

Als je ventilator niet automatisch inschakeld is de sensor (waar je de draadjes van heb doorverbonden defect. Die kan je vervangen door een nieuwe of door een tweedehandse die je hier op t forum aan iemand (mij?) vraagt. 2e hands radiatoren zijn ook wel in de omloop (misschien heb ik er nog wel 1 met sensor, maar dat weet ik niet zeker) maar nog beter is een nieuwe, die zijn voor een euri of 80 te koop.

Systematisch je koeling doorlopen? je zou 1 voor in de slangen kunnen loskoppelen om te zien of er vloeistof door stroomt, maar ik vermoed dat het wel nog stroomt (anders zou de motor wel sneller overkoken!) waarschijnlijk stroomt het allen niet meer zo goed. De nieuwe radiator zal hier veel bij helpen. Wat ook kan bij een oude radiator is er een kan water ingooien waar je 1 a 2 vaatwas tabletten in hebt opgelost,daar even mee laten draaien zodat alles goed schoongeweekt wordt, dan alles er uit laten lopen met de tuinslang doorspoelen en weer vullen.

Ik hoop dat j eer wat wijzer van wordt, heb net voor het eten iets te lang op het terras gezeten :-) ) anders gewoon nog meer vragen stellen, succes!
broederbik
Berichten: 17
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 7:58 pm
Locatie: Utrecht

Bericht: # 89763Bericht broederbik »

Bedankt voor de snelle reactie en tips. Heb wel interesse in die sensor gezien je toch in de buurt woont.

Maar denk je dat wanneer ik de radiateur tijdelijk dicht bij de dop ik er een eindje mee kan rijden.

Geniet nog van het mooie weer,

Otto-Jan
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 89766Bericht brecht »

Ow jawel hoor,

maar als het te warm wordt zal wel door de dop je koelvloesistof ontsnappen, terwijl dat normaal gereguleerd in je expansievat moet gaan. Als je het in de gaten houd en desnoods af en toe wat bij vult moet het kunnen.
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

rijden met kapotte radiator

Bericht: # 89770Bericht RVIER »

@Otto-Jan

Je weet nog niet wat de oorzaak van het maleur was, wel dat nu je radiator defect is.

er zijn 2 (3)mogelijkheden die je probleem verklaren.
(ik ga ervanuit dat de v-snaar naar de waterpomp in orde is en het systeem goed ontlucht: de verwarming doet het)

De mogelijkheden:
1. het thermocontact is kapot (toen je het contact overbrugde deed de ventilator het wel, die is dus niet kapot).

2. de thermostaat is kapot (en daar lijkt het op). Je kunt de motor starten en met een beetje gas laten opwarmen. Als de bovenste slag warm wordt en de onderste niet, is de thermostaat defect. Er is geen circulatie van water, het thermocontact wordt niet warm, de ventilator slaat niet in.

Dan zou ik er niet meer mee rijden omdat hij dan snel weer kookt.
Demonteer de thermostaat, of monteer een nieuwe, je kunt er weer mee rijden.

Als de thermostaat niet defect is, is of het themocontact defect of de koppakking lek

Als je het themocontact overbrugt en de motor gaat niet koken vervang dat het thermacontact

Als de motor ook met het overbrugde themocontact kookt heb je pech: koppakking defect


succes fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
The_Underd0g
Berichten: 83
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 2:00 am
Locatie: Vorselaar,.. Belgie

Bericht: # 89772Bericht The_Underd0g »

Het is ook niet slim de dop van je radiator los te draaien als het koelwater heel heet is+onderdruk sta.

Door de druk gaat het het kookpunt van het water verhogen, als je dan de druk aflaat kan het zoizo ook gaan koken.

Als je nog eens last hebt van zoiets kun je ook de verwarming aanzetten van je r4 :) (dat is ook een radiator niet zo groot maar het is er een)


Uit persoonlijke ervaring met mijn vorige r4 weet ik dat je ook je waterpomp zult moeten controleren, die dichtingen durven sneuvelen door de hitte

Om te testen of je koppaking defect is kan je onder de dop van de olie controleren of er geen witte afzetting is + wanneer de moter koud sta mag er geen druk op het koelwater komen wanneer deze draait.
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 89790Bericht Rodeo-6 »

Ik vind het wel weer leuk dat iedereen reageert met "ik heb van horen zeggen ZWAMVERHALEN"

Maar daar heeft "broeder-blik" niks aan

Een beetje hobby-ist voor wie de scheikunde lessen lang geleden zijn, googlet even met de termen "azijn en kalk"

Je sensor in je radiator schakeltje van dus niet, daar begint het mee, dus andere kopen.
Thermostaat checken is wel handig.
Waterpompen gaan bijna nooit stuk.

Volgende keer niet aan je radiator dop zitten maar aan die van de expansie pot. daar is tie o.a. voor.

P.s. je kan wel met losse of zonder radiator dop rijden.
>> Doe mij maar een DAF <<
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 89815Bericht jbeekmann »

@ broederblik: Niet op Rodeo-6 letten hoor, die bazelt wel vaker. Kijk voor meer antwoorden anders eens verder op dit forum met de zoekfunctie. Trefwoorden radiator, koken, oververhit, schoonmaken etc.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
Supersuus
Berichten: 447
Lid geworden op: do jun 06, 2002 2:00 am
Locatie: haarlem

Bericht: # 89820Bericht Supersuus »

maar eerst het thermo-contact (rechtsonderinjeradiateur) nakijken heeft ie wel goed hoor...
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 89823Bericht R4F6GTX Automaat »

jbeekmann schreef:@ broederblik: Niet op Rodeo-6 letten hoor, die bazelt wel vaker. Kijk voor meer antwoorden anders eens verder op dit forum met de zoekfunctie. Trefwoorden radiator, koken, oververhit, schoonmaken etc.
Nou, deze keer zegt ie wél wat goeds...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
broederbik
Berichten: 17
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 7:58 pm
Locatie: Utrecht

Bericht: # 89829Bericht broederbik »

Okee,

1. Heb in ieder geval geen wittig spul onde de olie dop en geen witte rook uit de uitlaat. Dus vermoed geen kapotte koppakking. Of kan dit ook anders tot uiting komen?

2. Om er tijdelijk met de r4 mee te rijden kan ik dus ook tijdelijk de sensor buiten sluiten zodat de ventilator constant draait en blijft koelen?

3. De radiateur is voor zover ik weet alleen bij de dop lek maar kan hem daar wel met het een of ander af dichten.

4. Bij het rijden op de snel weg had ik absoluut geen problemen met de koeling. Drie kwartier 120 km/h en de motor werd niet heet. ( tenminste lampje ging niet branden en brand wel wanneer contact aan staat.)
Kan ik ook schade aan de motor toebrengen bij het rijden wanneer in ieder geval het lampje niet gaat branden?

5. Brecht heb je nog een radiateur met sensor liggen?


Otto-Jan
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 89836Bericht jbeekmann »

R4F6GTX Automaat schreef:
jbeekmann schreef:@ broederblik: Niet op Rodeo-6 letten hoor, die bazelt wel vaker. Kijk voor meer antwoorden anders eens verder op dit forum met de zoekfunctie. Trefwoorden radiator, koken, oververhit, schoonmaken etc.
Nou, deze keer zegt ie wél wat goeds...
Nou:
Ik vind het wel weer leuk dat iedereen reageert met "ik heb van horen zeggen ZWAMVERHALEN"
Ten eerste niet erg aardig om meteen je mede-forummers zo neer te zetten tegenover een nieuwkomer, ten tweede in dit geval ook zeker niet waar.
Een beetje hobby-ist voor wie de scheikunde lessen lang geleden zijn, googlet even met de termen "azijn en kalk"
Dit is ook weer zo'n heerlijk nutteloze opmerking. Uiteraard help azijn om kalk op te lossen, maar daar heeft deze beste vragensteller nog geen antwoord mee. Als je wilt vertellen dat je denkt dat het probleem kalk in het systeem is, vertel dat dan en geef daarop een suggestie om dit op te lossen. Een kreet als deze is weinig behulpzaam.

En zonder radiatordop kan je bijvoorbeeld geen druk opbouwen in je systeem en dat beïnvloedt het kookpunt.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Bericht: # 89856Bericht RVIER »

@ beekman

je kunt best (tijdelijk) zonder radiator-dop rijden. Probleem is allen dat je telkens water verliest door het uitzetten. Dit stroom niet meer vanzelf terug vanuit het expansievat.

De kookpuntsverhoging door drukopbouw is op zich juist maar als je rustig rijdt niet relevant.

@ Rodeo-6, je opmerkingen zijn zelden constructief. Als je alles zo goed weet laat ons dan van je leren. Kennisdelen is toch een functie van het forum.

@alllen
Om die kennisdeling te verbeteren is het wellicht wel handig dat tipgevers hun tip onderbouwen met bv een verwijzing naar de boeken. Ook lijkt het me handig dat de adviesvrager nadat het probleem is opgelost aangeeft wat nu (terugkijkend) het probeem was en hoe het nu is opgelost.
Ik wil dus straks graag weten van broederblk wat het probleem was:
Thermostaat?
thermocontact?
waterpomp?
vervuiling?

Deze probleem-oplossingslijnen kunnen we dan wellicht bundelen in een probleem-oplossingenrubriek

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
broederbik
Berichten: 17
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 7:58 pm
Locatie: Utrecht

Bericht: # 89862Bericht broederbik »

Beste sleutelaars,

Ben even aardig aan de slag gegaan.

2. Thermostaat verwijderd in geval deze kappot zou zijn.
3. Ventilator kort gesloten. Deze draait nu constant
4. Koelsysteem vol laten lopen.
5. Radiateur dop afgedicht.

De motot lijkt nu voor het leken gehoor goed te lopen. Gaat niet koken en
rijdt prima.

Tot mijn grote schrik zag ik wel. ( heb mijn auto op de weg geparkeerd loopt schuin af naar de kant van de uitlaat) Dat er water uit mijn uitlaat kwam. Had dit niet eerder gezien en op een gegeven moment een beetje witte rook. Wanneer ik de auto op een vlak stuk parkeer komt er geen water uit.

Wat zou dit kunnen zij? Begin er al wel aardig de balen van te krijgen. Heb het gevoel dat ik het probleem alleen maar erger aan het maken ben.

Groet,

Otto-Jan
Plaats reactie