Net een R4, Probleem met koeling

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Net een R4, Probleem met koeling

Bericht: # 145008Bericht Bertje »

Had nooit gedacht dat dat effect zo sterk zou zijn. Dan liep die motor wel echt goed warm bij 100 km/h (had gedacht dat ie dan toch wel voldoende koeling zou krijgen). Weer wat geleerd...!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Net een R4, Probleem met koeling

Bericht: # 145036Bericht Tweety »

Ook een reden van koelvloeistof, heeft een hoger kookpunt...
Gebruikersavatar
Jan1962
Berichten: 457
Lid geworden op: zo sep 16, 2012 10:04 am
Locatie: Leveroy

Re: Net een R4, Probleem met koeling

Bericht: # 145037Bericht Jan1962 »

Update:
Afgelopen maandag en gisteren heb ik proefritten gemaakt.
Maandag kon ik 106 km/u rijden (tomtom km) waarbij de ventilator aansloeg en binnen een minuut was het controlelampje weer aan, onvoldoende koeling dus. Sloeg de ventilator te laat aan?
Dinsdag een nieuwe poging met de ventilator continu aan. Bij 115 km p uur was dat voldoende, maar met ik 120 km p u weer een te warme motor. Dus ook nog onvoldoende koeling. Het handmatig schakelen van de ventilator is dus geen afdoende oplossing. (sip)
Wordt vervolgd.
Voor mijn plezier rijd ik liever in een 4!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Net een R4, Probleem met koeling

Bericht: # 145042Bericht Bertje »

Op de snelweg zou je sowieso geen ventilator nodig mogen hebben. Ik heb een controlelampje dat laat zien wanneer de ventilator aanslaat, die gaat op de snelweg alleen aan als ik op een hete dag in de file sta.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Net een R4, Probleem met koeling

Bericht: # 145047Bericht Tweety »

Hebben wel 't al over een nieuwe radiateur gehad..?
Gebruikersavatar
Jan1962
Berichten: 457
Lid geworden op: zo sep 16, 2012 10:04 am
Locatie: Leveroy

Re: Net een R4, Probleem met koeling

Bericht: # 145054Bericht Jan1962 »

Aan de radiateur was ik ook aan het denken. Bij de testritten heb ik vaak aan de radiateurslangen gevoeld. Ik vond dat er weinig temperatuurverschil in zat. Ik ben dus tot de conclusie gekomen dat de radiateur dichtgeslibt zit en dat de spoelingen met chemisch spul en soda niet hebben geholpen. Vanmorgen de radiateur besteld, vanmiddag nog opgehaald. Binnenkort zet ik hem erin. Nog iemand tips hiervoor?
Voor mijn plezier rijd ik liever in een 4!
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: Net een R4, Probleem met koeling

Bericht: # 145055Bericht Rudi »

Weet je zeker dat je snaren je waterpomp goed aandrijven, bij mijn 4 was na de aankoop ook een koelprobleem aanwezig.
Achteraf na vele snaren en spoelen en wat al niet meer, bleek het spanwiel de veroorzaker te zijn van al het leed.
Deze liep vast als hij warm werd, waardoor de snaren niet lekker rondgingen met als gevolg oververhitting.
Een nieuw lager erin en.... probleem opgelost.

Dat wil niet zeggen dat dat een bijdrage aan dit onderwerp levert, maar wel een andere weg om in te slaan.
Gebruikersavatar
Jan1962
Berichten: 457
Lid geworden op: zo sep 16, 2012 10:04 am
Locatie: Leveroy

Re: Net een R4, Probleem met koeling

Bericht: # 145056Bericht Jan1962 »

Rudi,
Bedankt voor de tip. Ik had op het forum al eens zoiets gelezen. Ik heb pas de V-snaar preventief vervangen en het wieltje liep soepel.
Voor mijn plezier rijd ik liever in een 4!
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Net een R4, Probleem met koeling

Bericht: # 145058Bericht RVIER »

tweety

merkwaardige opmerking:
een slecht ontluchte thermostaat kan soms te warm worden, waarna het beschreven euvel zich soms voordoet naderhand. :)
= volgens mij onzin


@Jan,

1) de sensor van het temperatuur lampje kan ook nog defect zijn. Hij gaat dan te vroeg open. Ik begrijp dat het lampje brand, maar de motor nog niet overkookt.
2) Zit er inmiddels wel een goed dop op het expansievat?
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Jan1962
Berichten: 457
Lid geworden op: zo sep 16, 2012 10:04 am
Locatie: Leveroy

Re: Net een R4, Probleem met koeling

Bericht: # 145065Bericht Jan1962 »

RVIER,
Ik denk dat het motortemperatuurlampje goed werkt. Als het brandt is alles inderdaad kokend heet. Bij de laatste proefrit was het niveau in het expansievat zelfs tot aan de dop gestegen door de hitte. Er waren ook een paar druppels overgekookt door de druk van de dop heen. Het expansievat is dus wel goed lijkt mij.
Ik heb sinds kort ook een lampje dat tegelijk met de ventilator aangaat. Zo wordt ik momenteel op de snelweg gewaarschuwd voordat de boel echt heet wordt. Voordat ik dan stil sta is het motortemperatuurlampje aan.
Zo'n extra lampje wat aangeeft dat de ventilator draait lijkt mij een goede tip voor iedereen met een GTL. Als ik op dit forum lees ben ik niet de enige met koelproblemen en niemand zit te wachten op een kapotte koppakking.
Een half verstopte radiateur met onvoldoende koelvermogen kan volgens mij de oorzaak zijn van mijn problemen. De thermostaat die ik vervangen heb is volgens mij een gevolgschade.
We zullen zien wat de nieuwe radiateur doet.
Voor mijn plezier rijd ik liever in een 4!
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Net een R4, Probleem met koeling

Bericht: # 145066Bericht BVDP »

Ik heb onlangs een waterpomp open gemaakt omdat er koelproblemen waren. Het schoepenrad was los gekomen van zijn as. Buitenaf niets aan te zien of te horen. Normaal zit het er op geklemd. Door hoge temperaturen kan het wat lossen en eenmaal iets los is de klemming zo weg. Je polie draait dan nog prima en riemspanning kan perfect zijn maar pompen is er niet meer bij, enkel nog wat natuurlijke convectie.
Mijn wagen is wel en 850cc, geen idee of de waterpomp van een GTL op dezelfde manier is opgebouwd.
Fons had aan gegeven hoe je de waterpomp kan controleren:
@Bart,

Je kunt de werking van de pomp controleren door op de ontluchting van de interierverwarming een doorzichtige slang te schuiven en omhoog te hangen. Ook het expansievat hang je omhoog, zo hoog dat je water in de doorzichtige slang ziet staan. Verwarmingskraan open. Start de motor en geef gas. Kijk wat er gebeurt. Als er niets gebeurt knijp je de retourslang van de verwarming dicht. Het niveau in de doorzichtige slang moet nu stijgen (= stuwdruk van de pomp bij geen debiet). Bij koude motor moet het effect het grootst zijn. Als de thermostaat opent neemt het effect af.
Geen stijging in de doorzichtige slang is denk ik pomp kapot
Ben benieuwd

vr gr Fons

Bart
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Net een R4, Probleem met koeling

Bericht: # 145078Bericht Tweety »

RVIER schreef:tweety

merkwaardige opmerking:
een slecht ontluchte thermostaat kan soms te warm worden, waarna het beschreven euvel zich soms voordoet naderhand. :)
= volgens mij onzin

Tja, 't is zoiets.. de veer van de thermostaat zet uit als be motor warmer wordt waardoor de thermostaat open gaat, (is overigens wel maf, want de veer zit zodanig gemonteerd dat de daadwerkelijke veeraftsand dan juist kleiner wordt... toch.? ) bij extreme temperaturen kan deze veer verbuigen.. simpel.. waarna de veerweg kleiner wordt en de thermostaat niet meer volledig open gaat, dus ook bij een luchtbel wanneer temperatuur verschillen abrubter zijn. vermoedelijk voornamelijk bij goedkoper thermostaten overigens. Bij diagnose is het meestal een beetje een kip en het ei verhaal, de motor loopt warm omdat de thermostaat niet volledig open gaat of anders om. :wink:
Gebruikersavatar
Jan1962
Berichten: 457
Lid geworden op: zo sep 16, 2012 10:04 am
Locatie: Leveroy

Re: Net een R4, Probleem met koeling

Bericht: # 145082Bericht Jan1962 »

Update:
Vanmiddag even de radiateur vervangen. In de oude zat nog wel wat losse prut maar verder zie je er niets aan. Eind van de middag hebben we een proefrit gemaakt op een stuk snelweg van 20 km waar je 130 km/u mag. Dat was ook nodig want we haalden 134 km per uur (tomtom km). Het hele stuk hebben we tussen de 120 en 134 km per uur gereden. Ik kan jullie zeggen dat de patiënt geen koorts meer kreeg en dus ook niet oververhit raakte :P . Thuisgekomen heb ik er nog even wat lucht eruit gelaten en ondanks dat geen kokende motor gehad! De radiateur was dus de oorzaak van het heetlopen.
Tip voor iedereen: het niet tijdig vervangen van de koelvloeistof is een verkeerde bezuiniging. De radiateur koste 10 x meer als een vulling koelvloeistof. Nog maar afgezien van de ellende van een kromgetrokken kop oid.
In elk geval ben ik blij dat alles weer opgelost is, met ondersteuning van diverse forumleden. (baai)
Voor mijn plezier rijd ik liever in een 4!
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Net een R4, Probleem met koeling

Bericht: # 145085Bericht RVIER »

@tweety
Tja, 't is zoiets.. de veer van de thermostaat zet uit als be motor warmer wordt waardoor de thermostaat open gaat, (is overigens wel maf, want de veer zit zodanig gemonteerd dat de daadwerkelijke veeraftsand dan juist kleiner wordt... toch.? ) bij extreme temperaturen kan deze veer verbuigen.. simpel.. waarna de veerweg kleiner wordt en de thermostaat niet meer volledig open gaat, dus ook bij een luchtbel wanneer temperatuur verschillen abrubter zijn. vermoedelijk voornamelijk bij goedkoper thermostaten overigens. Bij diagnose is het meestal een beetje een kip en het ei verhaal, de motor loopt warm omdat de thermostaat niet volledig open gaat of anders om.
@ tweety,
je beschrijft iets waarvan je zelf ook door hebt dat het eigenlijk niet kan kloppen.
De thermostaat werkt helemaal niet op basis van de veer maar op basis van het cilindertje dat aan de warme kant hangt: de wasthermostaat.
In dat cilindertje zit een hoeveelheid was, als die warm wordt zet dat uit en drukt een stift (met daaraan de thermostaat klep) open, tegen de spiraalveer in. Als de was weer afkoelt duwt de veer de klep en de pin weer terug.

Zoek eens op internet naar "werking wasthermostaat"

Je verzint vervolgens ook nog dat de veer kan vervormen bij extreme temperaturen (welke dan? het wordt nooit warmer dan 106 graden want dat kookt de motor!) en dat dat vervolgens wel bij goedkope thermostaten zal gebeuren :-(

Uiteraard ontzeg ik niemand het recht om zijn mening te geven, maar het heeft weinig zin om het forum met onjuistheden en speculaties te vervuilen.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Net een R4, Probleem met koeling

Bericht: # 145087Bericht Tweety »

Oh heerlijk fons, dat de thermostaten volgens jouw opeens helemaal vanzelf of door slijtage stuk gaan... of je hebt er eigenlijk helemaal geen oorzaak voor, ook niet voor het af en toe voorkomende van thermostaten die te vroeg open gaan... voor mensen zoals ik die een temperatuur sensor vlok voor de thermostaat hebben is een uitschieter richting de 120 graden niet heel erg abnormaal, bv als de thermostaat vanwege een luchtbel aan de radiateurkant helemaal niet open gaat... (komt voor bij plotselinge nachtvorst..) tegen de tijd dat het oververhittingslampje gaat branden is het koelsyteem dan vaak nog veel warmer (roodlamp sensor zit op de kop tenslotte, niet in het koelsyteem..) dat de ene kant van de themostaat dan wel warmer is dan de andere lijkt mij meer dan logisch....
en dat ''t meestal aan het eind van een warme zomer is dat de thermostaat stuk blijkt zal allemaal wel toeval zijn. Wat betreft de radiateur... kalkaanslag op de binnenzijde kan de koelende werking al behoorlijk doen afnemen en ook troep/roest aan de buitenzijde vaak zelfs nog meer.
Plaats reactie