Temperatuur meter gaat branden

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
OzzieF6
Berichten: 7
Lid geworden op: za apr 11, 2020 1:36 pm

Temperatuur meter gaat branden

Bericht: # 179007Bericht OzzieF6 »

Goedemorgen,

Mijn F6 heeft iets raars: Wanneer ik rijd is er niets aan de hand. Maar ben ik even gestopt en start ik em weer, dan gaat het rode temperatuurlampje op het dashboard branden (paniek!!). Echter, als ik dan onder de kap kijk draait de ven keurig netjes en borrelt er niets in het reservoir van de koelvloeistof. 2 garages hebben gekeken, maar kunnen niets ontdekken. 1 iemand had het wel over een soort van 2e thermostaat in de radiator? Iemand daar bekend mee? Want de 'gewone' thermostaat lijkt ook prima te werken....

Hoor graag of iemand enig idee heeft wat dit kan zijn!

Groet!
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Temperatuur meter gaat branden

Bericht: # 179019Bericht Tweety »

Het lampje gaat branden als de thermosensor op de kop aan de kant van het schutbord te warm wordt en zo aarde maakt. De sensor kan stuk zijn, de draad kan sluiting maken. Maar ook kan de motor daar net iets te warm worden. Er kan een luchtbel zitten die de koeling beperkt, of zelfs een heel klein lekje in de koppakking (waarschijnlijk niet)
Ik heb het ook wel eens gehad, en toen ging het na verloop van tijd weer weg.
Als je stil staat is dat ook het moment waarop de waterpomp minder hard draait.
Echter, als ik dan onder de kap kijk draait de ven keurig netjes en borrelt er niets in het reservoir van de koelvloeistof
Dat is fijn, dat betekent in ieder geval dat de boel werkt, maar dat er niets borrelt zegt niet zo heel veel. Als er wel wat borrelt is het eigenlijk al te laat.
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Temperatuur meter gaat branden

Bericht: # 179020Bericht Crelesy »

Zet m anders ff over alle zijdes een keer goed schuin. Dan onlicht i ook de meest ongangbare plekken.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Temperatuur meter gaat branden

Bericht: # 179021Bericht Bertje »

OzzieF6 schreef: di aug 03, 2021 9:08 am Echter, als ik dan onder de kap kijk draait de ven keurig netjes en borrelt er niets in het reservoir van de koelvloeistof.
Hoe vaak draait jouw fan? Die moet alleen bij uitzondering aan springen, dwz stapvoets file rijden of +5 min stationairloop, en na 5-10s weer uit gaan. Draait hij veel vaker en/of langer, dan moet je je koelsysteem eens nakijken. Een veelvuldig draaiende fan + genoemd gedrag van het controlelampje suggereren dat je motor aan de hete kant wordt, dit kan je uiteindelijk een koppakking kosten. Wanneer heb je de koelvloeistof voor het laatst ververst?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
OzzieF6
Berichten: 7
Lid geworden op: za apr 11, 2020 1:36 pm

Re: Temperatuur meter gaat branden

Bericht: # 179032Bericht OzzieF6 »

[/quote]

Wanneer heb je de koelvloeistof voor het laatst ververst?
[/quote]

Koelvloeistof is afgelopen april (en 2dzkm geleden) vervangen bij een grote beurt toen ik em kocht. Miss toch even een garage op de hoek laten kijken? Ik zal overigens nog wel even kijken naar het gedrag van de ven, of die te pas en te onpas draait.

Dank voor de tips alvast!

Groet!
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Temperatuur meter gaat branden

Bericht: # 179036Bericht Tweety »

vervangen bij een grote beurt toen ik em kocht
Toch nog een keer goed ontluchten kan ook helpen.
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Temperatuur meter gaat branden

Bericht: # 179037Bericht JelleP »

De kopsensor (die van het rode lampje) kan ook bij matige temperatuur aan willen springen als de sensor nat is geworden, bijvoorbeeld na het iets te enthousiast ontluchten via het schutbord-slangetje of, in mijn geval, nadat je je spatborden vast hebt staan schroeven in de regen. De sensor is dan stuk en moet vervangen worden (niet duur, Harry Velthuis?)
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
OzzieF6
Berichten: 7
Lid geworden op: za apr 11, 2020 1:36 pm

Re: Temperatuur meter gaat branden

Bericht: # 179066Bericht OzzieF6 »

Update:

Het bleek dat de waterpomp stuk is en wat lekte. Hiermee is vermoedelijk het probleem opgelost (met het vervangen van de waterpomp).

Dank voor jullie input!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Temperatuur meter gaat branden

Bericht: # 179068Bericht Bertje »

Goed om te lezen, dank voor de terugkoppeling. Nu hopelijk weer fijn rijden.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
guussmeets
Berichten: 3
Lid geworden op: di feb 02, 2021 11:55 am

Re: Temperatuur meter gaat branden

Bericht: # 179394Bericht guussmeets »

Ik heb een renault 4 van 1986 en de motor is van 1980.
Ik had een metalen koelstof reservoir. Deze heb ik vervangen voor een plastic drukvat.
Als ik nu een flink stuk heb gereden, gaat mijn vloeistof controlelampje steeds branden.
Voorheen nooit koelproblemen gehad. Fan sensor was ook stuk, heb ik vervangen en werkt.
Kan iemand mij aangeven waarom dat koelvloeistof lampje gaat branden?
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: Temperatuur meter gaat branden

Bericht: # 179395Bericht dick holtrop »

Ik neem aan dat je bedoeld dat het lampje van de koelvloeistof temperatuur gaat branden.

dan wordt het motor blok heter dan 110 graden en heb je een koelprobleem
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Plaats reactie