Aftapplug cylinderblok

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Stephan
Berichten: 102
Lid geworden op: do jul 16, 2020 11:10 pm

Aftapplug cylinderblok

Bericht: # 178626Bericht Stephan »

Ik ben hier nr 15 aan het losdraaien. Dat zou de aftapplug moeten zijn, maar hij zit zo gruwelijk vast en is zo lastig bereikbaar of mis ik hier iets?
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Aftapplug cylinderblok

Bericht: # 178628Bericht harbourseal »

Ja die kan gruwelijk vastzitten. even inweken met wd40
Daarna een goed passende dop erop met een wringijzer. Flinke klap met een hamer er tegenaan tegen de losdraairichting.
Daarna een klap met een hamer in de juiste richting om hem los te draaien zou hem wel los moet laten schrikken.

Overigens is de exploded view een Ventoux/ Billancourt blokje en geen Cleon zoals op je foto.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: Aftapplug cylinderblok

Bericht: # 178629Bericht dick holtrop »

ik doe altijd een klein :o rateltje met lange pijp.
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Aftapplug cylinderblok

Bericht: # 178630Bericht Bertje »

Ik heb er pas een afgebroken in een poging hem los te krijgen.
Waarom moet-ie er eigenlijk uit? Als-ie met geweld los moet en niet meer netjes sluitend terug wil, heb je een probleem.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Stephan
Berichten: 102
Lid geworden op: do jul 16, 2020 11:10 pm

Re: Aftapplug cylinderblok

Bericht: # 178638Bericht Stephan »

Ok. Ik heb m inderdaad ingespoten en zal nog ns een poging doen. Idd niet hetzelfde blok, maar kon bij de aanvulling achter in het boek zo snel niet een dergelijke foto vinden 😁
Ook ik vroeg me af wat de waarde is van deze losdraaien. Op dit forum vond ik een oud draadje waarin beschreven stond dat er een buisje in de buurt van de plug zit die bij verstopping voor temperatuurverschillen in het blok zorgt. Mocht de plug echt niet loskomen dan koop ik een reinigingsmiddel om te spoelen. Voor het geld hief je t niet te laten...8 euro
TBC
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Aftapplug cylinderblok

Bericht: # 178642Bericht Bertje »

Dat "buisje" kan ik niet helemaal duiden. De koelvloeistof omspoelt de cilinderbussen als geheel, er is dus sprake van een sluitende "watermantel" om elke cilinderbus. Wel is het zo dat die ruimte flink kan dichtslibben in de loop der jaren, met name de cilinder het verst vd waterpomp (aan schutbordzijde dus) krijgt dan minder flow en dus minder koeling. Ziehier voor foto's van een blokrevisie waarop een en ander duidelijk wordt: viewtopic.php?p=177478#p177478
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Stephan
Berichten: 102
Lid geworden op: do jul 16, 2020 11:10 pm

Re: Aftapplug cylinderblok

Bericht: # 178646Bericht Stephan »

Plug is er uiteindelijk uit gekomen. Koelvloeistof dat er uit kwam zag er helder uit...

Informatief stukje Bert!
Plaats reactie