Kachel uitbouwen - stappenplan

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
R1126 Beige Sahara
Berichten: 168
Lid geworden op: ma mei 28, 2018 10:01 am

Kachel uitbouwen - stappenplan

Bericht: # 171727Bericht R1126 Beige Sahara »

De kachelradiator lijkt iets te zweten en zou ook eens grondig doorgespoeld kunnen worden.

Dashboard en kachelhuis uitbouwen gaat vaak gepaard met verborgen schroefjes en zeer gevoelige delen.

Misschien is er een stappenplan voor de R4? Zijn de onderdelen (afdichtingen, kachelkraan etc.) nog goed verkrijgbaar?
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Kachel uitbouwen - stappenplan

Bericht: # 171740Bericht Bertje »

Uitgaande van laatste type dashboard: er zitten schroefjes langs de bovenrand (moeilijk te zien en te bereiken; tussen dashboard en raamrubber. Met name die in het midden wordt wel eens over het hoofd gezien. Verder twee boutjes aan de zijkanten onderaan (die witte kunststof bussen in gaan) en daarboven nog witte kunststof klikbeugeltjes. Schroefjes en boutjes losdraaien en dashboard naar boven uit de klikbeugeltjes tikken. Kachels zelf uitbouwen: koelsysteem leeglaten en kachelslangen loshalen van waterpomp. Vervolgens vanaf het interieur de moertjes losdraaien waarmee de kachel aan t schutbord zit.

Wat beschikbaarheid van onderdelen betreft: of die kunstof busjes/beugeltjes nieuw te krijgen zijn weet ik eigenlijk niet. Op de site van r-quatre vind ik ze zo 123 niet terug. Maar met beleid hoeven die dingen niet stuk te gaan bij demontage.

Het afdichtrubber van het kraantje is een vlak rubbertje en eventueel zelf te maken. Lekkage komt vaak door niet goed aansluitende slangen en is na schoonmaken en/of de slangen en klein stukje inkorten vaak ook opgelost.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Kachel uitbouwen - stappenplan

Bericht: # 171741Bericht JelleP »

Waar ik ontzettend mee in de knoei kwam was het losnemen en terugplaatsen van de plastic middenconsole rondom de as van de kachelkraan. Dat is mij destijds ook niet gelukt zonder de console te beschadigen en ik zou ook nu nog niet weten hoe het wel had gemoeten.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Kachel uitbouwen - stappenplan

Bericht: # 171742Bericht Bertje »

Hoeft toch helemaal niet los? Kachel kan als complete unit gedemonteerd worden, dus incl achterwand
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Kachel uitbouwen - stappenplan

Bericht: # 171743Bericht JelleP »

Ik weet eerlijk gezegd niet meer wat ik precies deed, het is alweer 3,5 jaar terug. Ik zou graag willen zeggen dat ik het nu wel zonder geknoei zou kunnen :wink: Als ik het nu hard genoeg jinx dan gaat vast m'n kachel wel lekken deze winter, en dan laat ik hier weten hoe het ging.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Plaats reactie