Temperatuurlampje gaat branden

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Temperatuurlampje gaat branden

Bericht: # 170413Bericht Hanz »

Even voor de zekerheid: een 4L uit 1983, dus met het derde type dashboard?
Afbeelding
marcelbergen
Berichten: 32
Lid geworden op: di jul 19, 2016 6:20 pm

Re: Temperatuurlampje gaat branden

Bericht: # 170414Bericht marcelbergen »

Hanz schreef: vr aug 17, 2018 8:35 pm Even voor de zekerheid: een 4L uit 1983, dus met het derde type dashboard?
Afbeelding
Ja, de R4L is van april 1983.
Gebruikersavatar
84-ML-48
Berichten: 235
Lid geworden op: wo jun 06, 2018 10:32 am

Re: Temperatuurlampje gaat branden

Bericht: # 170415Bericht 84-ML-48 »

Dus,
Stuur eraf, dan de twee kappen om en onder de tellerkap. De onderste kun je voorzichtig laten hangen aan de voorkant. Tellerklok en 4 tuimelschakelaars eruit.
Dashboard eruit, l en r onder een bout e één schroefje in het midden bij de voorruit.
Dan zie je de complete sofica kachel waar de wissermotor dan nog voor zit.
Wissers eraf, rubber dopjes ook en de grote moer eronder ook. Dan zit die in de auto nog vast met één moertje ergens aan de onderkant.
Nu kun je de kachel demonteren, 5 moertjes. Let met de sofica unit goed op dat je geen plastic breekt, ook niet van de bediedingskleppen. Voor je weer zegt het knap.....
marcelbergen
Berichten: 32
Lid geworden op: di jul 19, 2016 6:20 pm

Re: Temperatuurlampje gaat branden

Bericht: # 170424Bericht marcelbergen »

84-ML-48 schreef: za aug 18, 2018 6:53 am Dus,
Stuur eraf, dan de twee kappen om en onder de tellerkap. De onderste kun je voorzichtig laten hangen aan de voorkant. Tellerklok en 4 tuimelschakelaars eruit.
Dashboard eruit, l en r onder een bout e één schroefje in het midden bij de voorruit.
Dan zie je de complete sofica kachel waar de wissermotor dan nog voor zit.
Wissers eraf, rubber dopjes ook en de grote moer eronder ook. Dan zit die in de auto nog vast met één moertje ergens aan de onderkant.
Nu kun je de kachel demonteren, 5 moertjes. Let met de sofica unit goed op dat je geen plastic breekt, ook niet van de bediedingskleppen. Voor je weer zegt het knap.....
Ik voorzie een behoorlijke klus. Ik wil alleen in de zomer en op droge dagen met de R4 gaan rijden. Dus die kachel laat ik (nog) maar even zitten. Wat mij nog wel is opgevallen is dat bij een stationair toerental de bovenste slang naar het schutbord wel warm wordt, maar de onderste slang (richting de waterpomp) niet. Er komt bij ontluchting wel koelwater uit het ontluchtingsslangetje op het schutbord. Klopt het dat bij de ontluchting van het expansievat (bij het hoger houden) de koelvloeistof gaat bubbelen?
tox
Berichten: 77
Lid geworden op: za apr 27, 2002 2:00 am
Locatie: Veghel

Re: Temperatuurlampje gaat branden

Bericht: # 170426Bericht tox »

Nee, goed ontluchten wil zeggen een mooie continue piesstraal uit ontluchtingsslangetje en het hooggehouden reservoir als een infuus gelijkmatig in niveau zakken. Belangrijk is dat je de vuldop van het reservoir er dan heeeel los opzet. Je kunt het reservoir beste even ophangen met de rubbers aan de sluiting van de motorkap.
Enne toch het thermocontact maar vervangen, want je koelfan slaat direct aan, begrijp ik. En dat is sowieso niet de bedoeling!
loeka-nl
Berichten: 171
Lid geworden op: za jul 27, 2013 3:40 pm

Re: Temperatuurlampje gaat branden

Bericht: # 170427Bericht loeka-nl »

Motor is een 850 en geen 1100 koelvin draait bij een 850 altijd Dat is het probleem niet !
marcelbergen
Berichten: 32
Lid geworden op: di jul 19, 2016 6:20 pm

Re: Temperatuurlampje gaat branden

Bericht: # 170428Bericht marcelbergen »

loeka-nl schreef: za aug 18, 2018 6:44 pm Motor is een 850 en geen 1100 koelvin draait bij een 850 altijd Dat is het probleem niet !
Klopt het is een 850 cc.
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Temperatuurlampje gaat branden

Bericht: # 170429Bericht Tweety »

Ok er even vanuit gaand dat systeem goed ontlucht is en we de kachel gewoon even negeren. Thermostaat gaat open toch ? De bovenslang naar de radiateur wordt warm ? dan zijn er eigenlijk maar 2 mogelijke oorzaken voor het gaan branden van het temperatuur lampje, Of een defecte sensor die al aarde maakt op het blok voordat de temperatuur te hoog is. Of een lekke koppakking. Als de motor warm is en je draait de deksel van het koelvloeistof reservoir er af, en geeft een paar keer goed gas ( een seconde of 10... ) wat gebeurd er dan in het reservoir, komen er toevallig bubbles naar boven ? Hoe dan ook ik zou zoieso een aparte temperatuur meter monteren (liefst tussen de waterpomp en de thermostaat) om zo een beter beeld te krijgen van de temperatuur van de koelvloeistof in de motor.
marcelbergen
Berichten: 32
Lid geworden op: di jul 19, 2016 6:20 pm

Re: Temperatuurlampje gaat branden

Bericht: # 170468Bericht marcelbergen »

Vandaag weer bezig geweest met de R4L uit 1983. Dop van de radiateur verwijderd en passende trechter op de opening geplaatst. Wat koelvloeistof toegevoegd. Koelvloeistof in expansievat op peil gebracht. Vervolgens de motor gestart en stationair laten lopen. Soms wat gas geven om toeren te maken. De koelvloeistof in de trechter bubbelde eerst wat, maar later was het water rustig. Idem voor water in het expansievat. Slang naar radiator wordt warm, daarna zeer warm. Thermostaat gaat blijkbaar open. Water komt ook uit het ontluchtingsslangetje op het schutboard. De slang naar de kachel wordt halverwege warm. Richting het schutboard (naar de kachel) is de slang koud tot lauw. De afvoerslang blijft koud. Nadat ik alle doppen weer teruggeplaatst had en de motor nog even stationair had laten lopen (in totaal zo'n 20 minuten) begon het temperatuurlampje weer te branden. Motor onmiddellijk uitgezet. Het lijkt erop dat het water niet goed circuleert. Ondanks alle adviezen los ik het probleem maar niet op. Ga nu wel de tempsensor vervangen, maar ik vraag me af of dit echt invloed heeft op het probleem. Het hele systeem toch maar doorspoelen?
loeka-nl
Berichten: 171
Lid geworden op: za jul 27, 2013 3:40 pm

Re: Temperatuurlampje gaat branden

Bericht: # 170469Bericht loeka-nl »

Misschien de waterpomp ? sensor lijkt mij goed
Gebruikersavatar
84-ML-48
Berichten: 235
Lid geworden op: wo jun 06, 2018 10:32 am

Re: Temperatuurlampje gaat branden

Bericht: # 170470Bericht 84-ML-48 »

Idd. Misschien het schoepenwiel van de waterpomp los...
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Temperatuurlampje gaat branden

Bericht: # 170475Bericht Tweety »

als dat 't geval is dan is het slangetje op het schutbord de indicatie... staionair komt er dan een klein beetje uit, maar als je even goed gas geeft hoort er direct een stevige straal uit te komen. verstopping in de kop, bv een roestig stukje uit de radiator of iets dergelijks. had je al radiator flush of iets dergelijks geprobeerd. d'r kunnen natuurlijk altijd luchtbellen achter blijven in de kop. de kant van de motor ligt iet hoger dan de kant vd waterpomp, maar de waterpomp moet in principe geoeg druk leveren om die weg te blazen. De mogelijkheid bestaat wel echt dat de sensor te snel contact maakt en het lampje al bij een kleine 100 graden gaat branden, lijkt me wel beter om dat als oorzaak uit te sluiten.
Hengel
Berichten: 107
Lid geworden op: zo nov 18, 2007 4:35 pm

Re: Temperatuurlampje gaat branden

Bericht: # 170483Bericht Hengel »

Je kunt ook de toevoerkanaal en de afvoerslang vande kachel met elkaar verbinden. Stukje koperen leiding er tussen en dan testen of beide slangen warm worden. Zo kun je een eventuele verstopping van de kachel of in 1 van de 2 slangen opsporen.
Plaats reactie