kachel verwarmt niet. Update

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

kachel verwarmt niet. Update

Bericht: # 167631Bericht R4F6GTX Automaat »

ik zeg het verkeerd, de kachel zelf doet het wel, maar de aanjager werkt niet meer; niet fijn met dit weer... als ik de schakelaar aanzet gaan allerlei controle lampjes op het dashboard aan, die van het groot licht (blauw), een oranje er naast, clignoteur controle lampje, zal wel weer een massaprobleempje zijn maar waar moet ik die zoeken? pas geleden deed ie ook raar en ineens werkte alles weer goed dus ik heb niet hoeven zoeken. dat was als ik het groot licht aanzet (geloof ik).
ik heb er een toerenteller en een ampere-meter in zitten maar die zijn (nog) niet aangesloten daar ik geen schema heb van dat, zo over gezet vat een vorige wagen en toen wel opgeschreven hoe het aangesloten was maar waar staat dat opgeschreven... (toen zat ik midden in een verhuis, dus veel zat (zit nog) ingepakt ergens...
Afbeelding
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: kachel verwarmt niet

Bericht: # 167634Bericht Tweety »

Hoi Paul, ik heb even gekeken, op de 2de pagina van het schema kan je het vinden, van de 2 connectors op het dashbord zit op de 8 pins (de andere is 9 pins) op pin nr 8, de aarde van zowel een stel controle lampjes als die van de aanjager, de draad die vandaar massa moet maken doet dat niet ! maw soldeer op het uiteinde van de draad een andere (zonder deze door te knippen) en verbind die met de aarde. dan moet 't goed komen. Ampere meter zou ik overigens achterwege laten, toerenteller is wel leuk, maar ik heb liever een voltmeter of temp meter op die plek.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: kachel verwarmt niet

Bericht: # 167635Bericht R4F6GTX Automaat »

ik zat te denken, maar ik geloof dat het een voltmeter is en niet een ampèremeter... hij doet het pas als er stroom op staat; anders zie je niks. beide zijn zo. aangezien er 4 draadjes ieder aan zitten moet het dus vrij simpel zijn. Ik kan me nog herinneren dat de voltmeter op het roze draadje zat van de ruitenwisser en de ander heeft een grijs draadje naar de bobine lopen (toerenteller). bij de R4waar het op zat was dat draadje naar de ruitenwisser roze, maar hij deze R4 zit er geen roze draadjes in de auto...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: kachel verwarmt niet

Bericht: # 167637Bericht Tweety »

Ik zou dat draadje wat naarr die roze draad ging verbinden met zekering nr6. daar hoort namelijk een zalmkleurige draad die naar de ruitenwisser loopt, is geschakelde +
de toerenteller hoort een draad naar de aarde kant vd de bobine te hebben geloof ik (of de andere kant, ach das een kwestie van proberen in die volgorde..), neem ik aan dat aarde ook 1 vd draden is of dat die allebei apart aarde krijgen, kan natuurlijk ook.
hansiduiker
Berichten: 55
Lid geworden op: vr mar 18, 2016 10:22 pm
Locatie: Boekel

Re: kachel verwarmt niet

Bericht: # 167643Bericht hansiduiker »

Grappig die 2 klokjes in het asbakje. Is dit een origineel accessoire ? Ik zoek namelijk een goed oplossing voor een klokje.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: kachel verwarmt niet

Bericht: # 167644Bericht R4F6GTX Automaat »

nee, niet origineel (ik ben niet zo van/voor originaliteit)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: kachel verwarmt niet

Bericht: # 167696Bericht R4F6GTX Automaat »

Tweety schreef:Hoi Paul, ik heb even gekeken, op de 2de pagina van het schema kan je het vinden, van de 2 connectors op het dashbord zit op de 8 pins (de andere is 9 pins) op pin nr 8, de aarde van zowel een stel controle lampjes als die van de aanjager, de draad die vandaar massa moet maken doet dat niet ! maw soldeer op het uiteinde van de draad een andere (zonder deze door te knippen) en verbind die met de aarde. dan moet 't goed komen. Ampere meter zou ik overigens achterwege laten, toerenteller is wel leuk, maar ik heb liever een voltmeter of temp meter op die plek.
dat is dan misschien bij de jouwe zo maar niet bij mijne F6; op de achte plaats zit het controlelampje van de remmen, 2 snoertjes, een rooie en een zwart/geel. als ik die aan de massa maak gaat het remcontrole lampje aan en verder geen verschil. dus dat het ik er weer vanaf gehaald. de andere stekker van 9 pinnekes is de achtste (en zevende) niet eens aangesloten... dus ik denk niet dat ik me van stekker heb vergist...
nieuw probleem nu, de koplampen gaan af en toe uit, samen, tegelijkertijd, en gaan dan weer meteen aan, dus erg moeilijk zoeken en de ruitenwisser komt niet elke keer terug hoe het hoort (zonder de kracht van de motor) waarschijnlijk ook massa probleempje maar waar...
lekker zo, net in een sneeuwstorm vanuit omgeving Nijmegen, met knipperende koplampen, ruitenwisser die het af en toe maar doet, allerlei idioten die niet door sneeuw durven te rijden, dus opstoppingen om het niets, bij Geldrop was het natte sneeuw en in Aalst (bij Valkenswaard) was het droog, niet eens een beetje regen... maar mijn autootje was nog wel wit van de sneeuw, mensen kunnen raar kijken als ze dat zien... alsof ze nog nooit sneeuw gezien hebben... wel 4uur rijden waar ik anders een uur over doe...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: kachel verwarmt niet

Bericht: # 167698Bericht Tweety »

Knipperende koplampen zit waarschijnlijk in of bij de schakelaar maar zet er ook gewoon een verse zekering en check de contactjes daar.. Hoe zit 't met groot licht ? Je valt wel op met die knipperlichten natuurlijk. Ruitenwisser is geen aarde probleem (dan doen ze het namelijk helemaal niet) maar of slecht contact van de draad die voeding geeft aan het terugzet deel (deze zit op een andere zekering dan de rest vd de ruitenwisser is namelijk ongeschakelde + ) of slecht contact daar in, dat laatste is vervelend want dan moet je de ruitenwissers uitbouwen en daarvoor moet het dashbord los.. is bij een 4 overigens niet zo'n grote klus... eh ja betreffende de aarde op het dashbord, dan heb ik niet het juiste schema :( van welk jaar denk je dat de bedrading is ? Ik heb zelf de kluwer niet hier dus ik kan helaas niet voor je kijken.
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: kachel verwarmt niet

Bericht: # 167699Bericht Tweety »

Kleurencombinaties voor het controlelampje vd remmen zijn overigens wel hetzelfde maar zit bij mij op pin 8 vd de 9 pin, grote kans dan de kleurencombinaties van de pin die je zoekt ook (ongeveer) gelijk zijn, dus een pin met een zwarte & een zalm draad er op.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: kachel verwarmt niet

Bericht: # 167701Bericht R4F6GTX Automaat »

pin 8 (en 7) van de 9 pin zit niks; lijkt me niet dat er dan een aansluiting anders zal zijn daar het dashboard toch steeds met zelfde is? ik heb 3 verschillende dashboards geprobeerd maar ze werken alledrie hetzelfde

ik denk dat ik maar een hoop dingen van een extra massa draadje moet gaan voorzien... ik weet alleen niet waar ik moet beginnen...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: kachel verwarmt niet

Bericht: # 167702Bericht R4F6GTX Automaat »

koplampen zitten toch niet op een zekering? auto is van 1985, de andere F6 die we hebben ook trouwens, alledrie
en de ruitenwisser uitbouwen ga ik toch binnenkort doen want hij 'jankt' zo, eens goed smeren van binnen
mijn Kluwer ligt ook niet hier; ik heb die uitgeleend en ik heb al meerdere keren gevraagd maar ze komt maar niet terug... (tevens de laatste keer dat ik iets uitleen, vooral aan bekenden vol beloftes...)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: kachel verwarmt niet

Bericht: # 167713Bericht R4F6GTX Automaat »

koplampem zitten dus wel op een zekering
niet indirect dus. maar ik heb er vanmiddag aan gepruld, de zekeringen en houders schoongemaakt maar het euvel is nog niet verholpen. Het schema uit het boek van de wagen komt niet overeen met wat er ooit aan gedaan is, dus een hele hoop uitzoekwerk en nieuw aanleggen... ik ga wel verder als ik weer naar mn werkplaats kan, dan staat ie binnen en maak ik de grote kachel aan, hier thuis in de carport is het niet te doen zo; wel een dak boven mn hoofd maar de wind fietst er lekker door, misschien goed voor de auto maar niet voor mijzelf
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: kachel verwarmt niet

Bericht: # 167729Bericht R4F6GTX Automaat »

ik ben net naar m'n werkplaats geweest en de boel goed schoongemaakt en de metertjes aangesloten en een massa kabel op de kachelventilator gemaakt. alles leek te werken dus weer naar huis. onderweg keek ik in voor me rijdende auto's om de verlichting te zien. de led-jes (x-tra stadslampjes) deden het dus wel maar de koplampen niet meer; even alles na gekeken en bleek dat ik helemaal geen verlichting meer had, niks meer nummerbord verlichting, achterlampjes, alles uit, maar toen ook maar naar de zekeringen gekeken want ik verwachte wel wat kapotte maar nee, die zijn allemaal heel; omdat de ruitenwisser niet terug ging dacht ik al dat het een zekeringen euvel was (ervaring) maar alles is dus heel... wat kan dit nu weer zijn?
in het boek (Haynes, Engelse versie van de beroemde Kluwer) gekeken maar ik kan nergens de waardes van de zekeringen vinden; waar en hoe staat dat beschreven?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: kachel verwarmt niet. Update

Bericht: # 167731Bericht Tweety »

Wat betreft de zekeringen heb ik eigenlijk geen flauw idee... ga altijd min of meer met wat er op aangesloten zit en met wat er in zat... een beetje een kwestie van 't wattage vd lampjes bij elkaar optellen en delen door 12 (volt) en dan een beetje meer :D maar eh als je helemaal geen verlichting meer hebt is het geen zekering probleem !! links achter zit op een zekering rechts achter op een andere, en de koplampen op nog een andere. normaal zitten de stadslichtjes op dezelfde als de achterlichten (per kant) hoe dan ook d'r moet ergens iets niet goed zitten bij de schakelaar. Je hebt vast nog wel ergens zo'n ding liggen. Betreffende je ruitenwisser, grote kans dat 't probleem zich in de ruitenwisser bevind om daat daar nog al een wat vocht in komt. In de haakse overbrenging van de motor naar de stangen zitten wat sleepcontactjes, als je de achterplaat verwijderd kan je die wat bij buigen. Andere mogelijkheid is natuurlijk weer de schakelaar :wink:
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: kachel verwarmt niet. Update

Bericht: # 167752Bericht R4F6GTX Automaat »

alles werkt weer zoals voorheen; ik heb niks veranderd of zo, alleen zitten kijken waar ik in hemelsnaam zou moeten beginnen en ineens gingen de koplampen aan... ik heb de boel maar weer in elkaar geschroefd en de klep dichtgedaan.
misschien maar eens naar een echte auto gaan kijken... (mijn Jeep bijvoorbeeld)...

ik heb diverse zekeringenhouders liggen en heb zo maar eens de boel bekeken naar aanleiding van een foto die iemand me stuurde. daar zat het kastje op z'n kop als in mijn R4. Ik heb er nu meerdere bekeken, dingen zitten verschillend. Mijn zwoeger heeft een helemaal originele Savane en daar zit het dus origineel denk ik. sommigen hebben nummers onder de zekeringen staan, sommigen niets. als ik het schema van het werkplaatsboek erbij kijk, dan zit het ding verticaal (tekening) en in de auto zit het horizontaal; lekker makkelijk. wat is nu zekering 1? rechts of links of is dat ook verschillend? en de tweede zekering zou niet in gebruik zijn, waarom niet? waarom zit die er dan op?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Plaats reactie