Temperatuurlampje

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Temperatuurlampje

Bericht: # 166669Bericht JelleP »

Vanmiddag heb ik noodgedwongen wat werk moeten doen met de motorkap open, in de stromende regen. Sindsdien gaat het temperatuurlampje in het dashboard enkele minuten na het starten van de motor branden. Schrikken, maar de motor vertoont geen tekenen van oververhitting: er is gewoon flow door de radiator heen, de onderste slang voelt niet abnormaal warm, de koelvin slaat niet aan en het water in het vaatje kookt niet.

Mijn verklaring is één of andere kortsluiting in de kopsensor, maar dan zou hij constant moeten branden, niet pas vlak nadat je de motor start. Aan de andere kant, hoe heet kan de kop nou worden binnen een minuutje?

Hoe moet ik dit nu trouble-shooting wise gaan aanpakken? Ik moet eerlijk zeggen dat ik na het vaststellen van bovenstaand verhaal gewoon door ben gereden met brandend lampje, maar dat moet ik natuurlijk niet blijven doen. :oops: Herkent iemand dit nadat de boel nat is geworden?
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Temperatuurlampje

Bericht: # 166670Bericht JelleP »

Oja: de temperatuur- en olielampjes gaan niet branden bij het overhalen van het contact, wat eigenlijk wel hoort, en waarom snap ik niet. Ik was er vanuit gegaan dat ze defect waren. Het maakt het verhaal er niet makkelijker op maar misschien dat iemand de gouden tip heeft :o
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Temperatuurlampje

Bericht: # 166671Bericht Tweety »

als beide lampjes niet gaan branden betekent of dat er ergens tussen de + op het dashbord (doet de benzinemeter het nog ?) en de oliesensor ergens geen verbinding is, beide lampjes gaan branden omdat de kans vrij klein is dat beide lampjes stuk gaan. Bij het schakelen naar contact wordt eigenlijk alleen de verbinding naar de oliedruksensor gecontroleerd (en de lampjes)
Dat het temp lampje ging branden moet een andere oorzaak hebben. Ik heb het ook een keer meegemaakt en ik vermoed dat er toen een luchtbel in de kop zat. (ook omdat mijn temperatuurmeter geen hoge temperatuur aangaf) Na volledige afkoeling van de motor was het probleem daarna weg.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Temperatuurlampje

Bericht: # 166672Bericht Hanz »

ik zou eens beginnen met het controleren en schoonkrabben van de zekeringen
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Temperatuurlampje

Bericht: # 166673Bericht RVIER »

Oja: de temperatuur- en olielampjes gaan niet branden bij het overhalen van het contact
Lijkt een slecht contact van de connector met het dashbord.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1013
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Re: Temperatuurlampje

Bericht: # 166686Bericht Voormalig Steunpunt NO »

Het probleem zoals Jelle dat beschrijft ben ik wel eens vaker tegen gekomen.
Die sensor op de cilinderkop laat de rode lamp branden als het al te laat is.
Welke temperatuur weet ik niet precies, maar je cilinderkop is dan in de regel al loeiheet met vaak al schade aan de koppakking.
Maar wat wel eens gebeurt na het ontluchten van de kachel is het volgende:
Uit je schutbord komt dat ontluchtingsslangetje met draaiventieltje van je kachel.
Als je die voorzichtig opendraait om de boel te ontluchten, hou je daar natuurlijk een doekje omheen om de vloeistof stroom op te vangen.
Doe je dat niet, dan heb je dik kans dat je met je koelvloeistof stroompje deze sensor raakt.
Dan kun je dit ding in de meeste gevallen weggooien. er ontstaat dan toch een soort van stroomgeleiding, waardoor het rode lampje al bij een graad of 60 gaat branden.
Niks aan de hand, maar paniek reacties in je hoofd.
Zet er maar eens een andere temp. sensor op, dik kans dat je rode lamp niet meer paniekeert zoals de Belgen zeggen.

groet
Harry
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Temperatuurlampje

Bericht: # 166692Bericht RVIER »

@ Harry,

bij het probleem dat jij beschrijft gaat olie en temp lampje wel nog branden als je de auto op contact zet.
Kijk maar in het electrisch schema

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1013
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Re: Temperatuurlampje

Bericht: # 166693Bericht Voormalig Steunpunt NO »

Fons,

Ik heb totaal geen verstand van elektrische schema's, maar ben een praktijkman met veel R4 ervaring.
Daardoor heb ik al meerdere keren gemerkt, dat als de bewuste temperatuursensor op de cilinderkop besproeid wordt met koelvloeistof, dat je hem daarna kunt weggooien.
Daarom had ik deze ervaring hier gemeld.
Wellicht dat Jelle toch eens een andere temp.sensor gaat plaatsen, al was het alleen maar om het probleem in de praktijk te testen.
En anders kan iemand anders er misschien zijn voordeel mee doen.

Groet
Harry
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Temperatuurlampje

Bericht: # 166694Bericht Tweety »

RVIER schreef:@ Harry,

bij het probleem dat jij beschrijft gaat olie en temp lampje wel nog branden als je de auto op contact zet.
Kijk maar in het electrisch schema

vr gr Fons
Of het olie en temp lampje wel of niet branden is niet relevant, dat betekent namelijk niet dat het temperatuurlampje stuk is, maar meestal dat de bedrading naar de oliedruksensor niet werkt. (of verbonden is) als de temperatuur sensor aarde via het blok aan het lampje geeft kan dat gewoon gaan branden.

@ Harry, zou het misschien komen door de electrolyte in de koelvloeistof. Bij mij ging het probleem vrij snel weg.
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Temperatuurlampje

Bericht: # 166695Bericht JelleP »

Dank voor alle suggesties. Nieuwe kopsensor gaat er komen, en ik ga alle zekeringen en connectoren even opschuren en schoonmaken.

Ik snap nog steeds de relatie tussen de olie- en temperatuurlampjes niet. In het 1983+ TL/GTL elektrische schema dat ik heb laat de diode de stroom vanaf lampje temperatuur door naar lampje olie. Als temperatuur brandt moet olie toch ook branden en andersom niet? Dat is precies omgekeerd van wat jullie zeggen. En ik snap niet waar ik het moet zoeken dat de boel niet gaat branden op contact met stilstaande motor, maar in elk geval het temp.lampje het wel gewoon doet..
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Temperatuurlampje

Bericht: # 166696Bericht Tweety »

Nog 1 keer de uitleg. Beide lampjes krijgen + van het dashbord (net als de benzinemeter, acculampje & handrem lampje) en maken eventueel aarde via hun respectievelijke sensor. Echter om het temperatuurlampje te testen bij contact is deze via een diode doorverbonden met de oliedruksensor, deze maakt bij niet draaiende motor eigenlijk altijd aarde (nier draaiende motor = geen druk) maw als het oliedruklampje aan gaat gaat ook het temperatuurlampje branden. Anders om niet want het oliedruklampje kan geen aarde maken via de temperatuursensor.
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Temperatuurlampje

Bericht: # 166701Bericht JelleP »

Dank, ik geloof dat ik het nu snap. De oliedruksensor maakt dan kennelijk geen goede massa.

Maar ik heb dan toch het idee dat de diode in de Kluwer verkeerd om staat....toch..?
Afbeelding
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Temperatuurlampje

Bericht: # 166702Bericht Tweety »

nee die staat de goeie richting op, zo kan de stroom van + naar - van het temp lampje naar de oliedruksensor. Inderdaad, vermoedelijk de draad of een contactje wat slecht contact maakt, sensor zelf gaat zelden stuk.
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Temperatuurlampje

Bericht: # 166703Bericht JelleP »

Na wat gerommel en doorverbinden van draadjes en een testrit tot de volgende conclusies gekomen:

-het oliedruklampje in het dashboard was defect, die doet het nu weer

-de oliedruksensor maakt geen massa, de olie- en temp.lampjes branden op contact alleen als ik het draadje van de oliedruksensor direct aan de massa knoop

-de kopsensor lijkt geen rare waarden meer te geven, althans, het lampje licht niet meer op tijdens het rijden. Hij kan natuurlijk nu ook helemaal defect zijn, dus daarom is een nieuwe kopsensor onderweg.

Hoe kan ik de oliedruksensor repareren? Hij zit echt op een onbereikbare plek helaas. Is er een eenvoudige oplossing voor?

Dank allen voor het meedenken! (beer)
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Temperatuurlampje

Bericht: # 166706Bericht Le Car »

Nieuwe sensor plaatsen.
Gaat het makkelijkst als je het oliefilter er af haalt.
Dan kun je er net bij.

Sensors zijn overal te koop. :wink:
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Plaats reactie