Motor te heet

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Motor te heet

Bericht: # 153324Bericht zwergje »

Gisteren wat hout vervoerd met de 4. In het donker de motor laten lopen om met licht het hout in de de bus te leggen. Rook best naar benzine, die verbranding. Toen ik weer wegreed zag ik dat mijn temp erg hoog was. 120 graden! Nou heb ik er een nieuwe temperatuurmeter in gezet die al snel kuren kreeg. Geeft een graad of 30 te veel aan. Je schrikt je lam, maar als je er een paar keer tegen tikt, zakt het kreng netjes naar 80 graden. Ik tikken dus, maar zakken ho maar. Toch maar even checken onder de kap, en ja hoor, kokende koelvloeistof. Motor af laten koelen en rustig weggereden. Temperatuur zakte keurig terug, later met lopende motor het expansievat gechekt op luchtbellen: géén bellen.
Het lijkt er op dat ik er mee weg ben gekomen. Maar nu de vraag: kan te veel choke de reden zijn geweest dat de motor stationair lopend te heet werd?

groet, Serge
Laatst gewijzigd door zwergje op di okt 28, 2014 7:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Motor te heet

Bericht: # 153327Bericht BVDP »

Lijkt me niet. Als de motor heter wordt moet je thermostaat openen zodat het koelwater naar de radiator kan en dan af gekoeld wordt, al dan niet met hulp van de extra ventilator. Zelfs als ie stationair loopt moet dat voldoende koeling geven. Waar heb je de temperatuurmeter aan gesloten?

Bart
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: Motor te heet

Bericht: # 153332Bericht dick holtrop »

je koelvin slaat niet aan denk ik . meestal zijn de stekkertjes geoxideerd.

je zegt dat dit bij stationair draaien gebeurt. lijkt me de enigste verklaring.
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Motor te heet

Bericht: # 153333Bericht JoReno »

- Thermostaat kapot
- Ventilator slaat niet aan -> oorzaak zoeken (bedrading, thermocontant)
- Radiateur vol met troep/kalk
- Er is geen enkele relatie tussen chokegebruik en te heet worden

Advies:

- Goed werkende watertemperatuurmeter monteren; ik zweer bij een mechanische meter waarvan de voeler in de slang zit (vlak voor de radiateur). Voor ± € 50 heb je een hele mooie: Arno van Dokkum kan jou wat voorbeelden toesturen ( arvando@operamail.com )
Succes !

JoReno
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Motor te heet

Bericht: # 153335Bericht BVDP »

JoReno schreef:- - Goed werkende watertemperatuurmeter monteren; ik zweer bij een mechanische meter waarvan de voeler in de slang zit (vlak voor de radiateur).

Kan je hem niet beter in het circuit van de motor (voor de thermostaat dus) monteren? Als je thermostaat niet opent blijft ie anders 'lekker koel' aan geven terwijl je motor overhit is. Met de meter voor de thermostaat (tussen pomp en thermostaat bijvoorbeeld) kan dit niet.

Bart
Laatst gewijzigd door BVDP op di okt 28, 2014 6:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: Motor te heet

Bericht: # 153338Bericht Rudi »

Mocht het in de toekomst weer optreden, zet dan je verwarming aan in de auto. Vol op warm met de fan aan, dit scheelt sowieso flink in warmte bij de motor.

Ook zou je kunnen kijken of bij vol vermogen, de waterpomp wel goed wordt aangedreven. Als de verlichting brand en de motor draait stationair, loopt je snaar dan soepel (beetje wd40 erop doet wonderen).

Groet, Rudi
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Motor te heet

Bericht: # 153342Bericht Tweety »

dick holtrop schreef:je koelvin slaat niet aan denk ik . meestal zijn de stekkertjes geoxideerd.

je zegt dat dit bij stationair draaien gebeurt. lijkt me de enigste verklaring.
Mee eens, hoewel ook de bedrading soms er slecht kan zijn, ivm met vocht wat van de weg (met pekel dus) daar de motorruimte binnen kan komen.... ik had mijn tempmeter ook voor de thermostaat, is volgens mij wel de beste plek omdat je zo ook een hoge temperatuur meet als de thermostaat niet open gaat.
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: Motor te heet

Bericht: # 153343Bericht zwergje »

Dank voor de reacties! Koelvin en termostaat doen het wel lijkt me, anders was ie tijdens de rit erna opnieuw te heet geworden. Tenzij het een gebrekkig contact ergens of in de bedrading is.
Teveel rommel in de koelvloeistof lijkt me een optie. Will check!

Temperatuurmeter zit er al wat jaartjes in en functioneert, afgezien van dat het rare ding al snel na nieuw uit de verpakking gehaald te zijn in eerste instantie 30 graden te veel aangaf (en je je dus kapot schrikt :( ), maar na er een paar keer tegen te tikken gewoon tachtig tot negentig graden aangeeft. Hij is aangesloten op een termisch voelertje op het blok.

Wat me opviel was de benzinelucht tijdens het stationair lopen. Waarschijnlijk dus de choke te ver uit staan. Ik dacht dat een goed afgestelde verbranding tot gevolg kan hebben dat de motortemperatuur stijgt? Uit jullie reacties maak ik op dat dat niet juist is.
Mocht het in de toekomst weer optreden, zet dan je verwarming aan in de auto. Vol op warm met de fan aan, dit scheelt sowieso flink in warmte bij de motor.
Natuurlijk! goeie tip! Snaar loopt goed.
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Gebruikersavatar
Mausje75
Berichten: 88
Lid geworden op: zo apr 13, 2014 10:04 pm
Locatie: Scherpenisse ( Tholen )

Re: Motor te heet

Bericht: # 153346Bericht Mausje75 »

zwergje schreef: Wat me opviel was de benzinelucht tijdens het stationair lopen. Waarschijnlijk dus de choke te ver uit staan. Ik dacht dat een goed afgestelde verbranding tot gevolg kan hebben dat de motortemperatuur stijgt? Uit jullie reacties maak ik op dat dat niet juist is.
Nee idd... ook benzine heeft een licht koelende werking... dus een "teveel" aan benzine zal je motor niet doen koken.. ;) Hoogstens iets slechter lopen..

Maar je ontsteking zou je evt ook eens na kunnen lopen... als je kleppen bijv te strak staan, loopt je motor warmer...bij een te vroege ontsteking ook.
Quot homines, tot sententiae

84`er R4 GTL... 50 tinten rood
85`er Witte VW Kever
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: Motor te heet

Bericht: # 153347Bericht zwergje »

Weer eens kleppen stellen zou geen slecht idee zijn. Onsteking is recent gecheck en is een 123 elektonische. Maar ja, een structureel probleem zou tot structurele oververhitting moeten lijden. Terwijl tijdens de rit erna de motor keurig op temperatuur bleef.

Zo'n zinloze bezigheid, je koppakking eruit rijden. Liefst zou ik niet alleen een temperatuurmeter maar ook een verklikkeralarmpje hebben, dat afgaat zodra de motor te heet wordt. Zodat je er zo snel mogelijk bij bent. Eens bedenken hoe je zoiets regelt (suggesties zijn welkom). Misschien in het circuit van het orginele lampje dat moet gaan branden zodra je motor te heet wordt (maar minder betrouwbaar is gebleken dan me lief is bij oude Franse auto's).
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Motor te heet

Bericht: # 153349Bericht Tweety »

zwergje schreef:Dank voor de reacties! Koelvin en termostaat doen het wel lijkt me, anders was ie tijdens de rit erna opnieuw te heet geworden.
Dat geld wel voor de thermostaat, maar niet voor de koelvin, want die is voorlal van belang als de auto stilstaat.
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Motor te heet

Bericht: # 153350Bericht harbourseal »

Hoi Serge,
Ik zou toch eens serieus kijken naar het thermocontact op de radiateur rechts onderaan.
Misschien idd vervuiling van de pooltjes door corrosie.
Of misschien is hij gewoon echt kapot.
De verwarming aanzetten is maar een lapmiddel en lost je probleem niet op.

Dat de temperatuur tijdens het rijden niet oploopt komt door de rijwind langs de radiateur. De ventilator springt alleen bij als hij echt te heet wordt.

Je kunt controleren of je thermostaat nog werkt door aan de slangen en de radiateur te voelen of ze ook warm worden. Maar het beste is het bekende pannetje met kokend water. dan zie je hem opengaan.
groet, Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Motor te heet

Bericht: # 153352Bericht Bertje »

Naast de al gedane suggesties (koelfan en thermocontact, thermostaat, radiateur vol met drab, v-snaar van de waterpomp) kun je ook eens denken aan de waterpomp zelf. De rotor in de pomp kan los zitten, je circulatie is dan onvoldoende. Je kunt eens een slang naar de radiateur loshalen zodat je met een lampje de staat van de rotor kunt checken. En verder gewoon al die andere suggesties structureel afwerken.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: Motor te heet

Bericht: # 153370Bericht zwergje »

Nou gappies, jullie hadden het al gezegd eigenlijk....de oplossing was doodsimpel. Bij daglicht kon ik zien dat er een stekkertje van de bedrading van de ventilator los geraakt was. Dat de rijwind onder normale omstandigheden genoeg is om je motor niet te laten oververhitten wist ik niet. Weer wat geleerd, dus bedankt en wat mij betreft een slotje
(beer)
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Motor te heet

Bericht: # 153377Bericht Bertje »

zwergje schreef:onder normale omstandigheden genoeg is om je motor niet te laten oververhitten wist ik niet.
Vandaar dus dat de GTL en de F6 een elektrische ventilator hebben, die dus alleen aan gaat als het nodig is. De vaste ventilator van de TL werkt vaak juist precies verkeerd om: maakt de meeste toeren bij de meeste rijwind, dit is zonde van het rendement (er gaat onnodig vermogen in je fan zitten)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie