Koelvloeistof in motorblok?!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Ardéchoise
Berichten: 65
Lid geworden op: wo mar 05, 2014 9:46 pm
Locatie: Arnhem

Koelvloeistof in motorblok?!

Bericht: # 150775Bericht Ardéchoise »

1. kan dit?
2. zo ja: wat nu?

Toelichting: ik had een R4 gekocht, waarin door de vorige eigenaar een nieuwe motor is gezet daags voor ik hem overnam (zo afgesproken, want het vorige blok lekte nogal wat olie). Het ging een paar weken goed tot een paar dagen terug: toen begon hij tijdens het rijden ineens te horten en te stoten. Gelukkig was ik vlakbij huis en kon hem nog parkeren.

Zojuist heb ik - volledige automobielleek overigens - nog even gekeken of ik wat geks zag. Wat schetste mijn verbazing: koelvloeistof helemaal leeg. Ik heb in de tijd dat ik deze auto heb, zo'n 50 km gereden. De koelvloeistof was als onderdeel van een grote beurt volledig bijgevuld. Ik heb geen lekkage van koelvloeistof kunnen ontdekken. Radiateur zag er goed uit, voor zover ik kan oordelen.

Onderin het koelvloeistofreservoir zit nu een beige drapje. Kan het zijn dat er koelvloeistof in het motorblok terecht komt? Waar kan dit door komen?
Trotse eigenaresse van een rode Renault 4 TL uit 1984, nu met 956cc motor i.p.v. de originele 845cc.
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: Koelvloeistof in motorblok?!

Bericht: # 150776Bericht dick holtrop »

heb je vastgesteld dat de koelvloeistof in de motor olie zit? zo ja dan kan het liggen aan lekke pezen,
deze zitten onder de cilinderbussen, of een lekke koppakking? dan is het koelvloeistof via de uitlaat vertrokken :.

is de kop nog een keer nagetrokken na de revisie? normaal laat je de motor 1 keer warm draaien na revisie.
daarna doe je bij een koude motor in een speciale volgorde de bouten een kwart slag los en daarna weer vast op ik meende 120nm.

misschien kun je daarmee beginnen,en trek je de boel weer dicht.

groet dick
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Gebruikersavatar
Jerome
Berichten: 208
Lid geworden op: ma dec 06, 2010 10:54 pm
Locatie: Waalre

Re: Koelvloeistof in motorblok?!

Bericht: # 150781Bericht Jerome »

Ik heb het zelfde ervaren. Bij mij was het zo dat de koppakking kapot was. Al liep het reservoirs niet zo snel leeg, maar na een 300 km. Dit werd wel steeds sneller. Wat mij op viel was dat het oliepijl ook steeds hoger kwam. Daar bleef mijn koelvloeistof dus! En misschien een klein beetje uit de uitlaat. Op het eind liep de motor ook niet meer fatsoenlijk, maar bokte.
Grote kans dat het dus de koppakking is die overleden is. Maar het zou ook de voetpakking kunnen zijn, die de onderkant van de cilinderbussen afdicht.

Succes met je zoektocht.
Blauwe Renault 4 Gendamerie- 112C - December 1988 sinds 29NOV2010
Rode Citroen Grand Picasso - Augustus 2010 - sinds Juni 2013
Gebruikersavatar
Ardéchoise
Berichten: 65
Lid geworden op: wo mar 05, 2014 9:46 pm
Locatie: Arnhem

Re: Koelvloeistof in motorblok?!

Bericht: # 150797Bericht Ardéchoise »

oei, oei, dit klinkt weinig hoopgevend :(. Zoals gezegd ben ik een automobielleek, dus hoe ik kan controleren of er koelvloeistof daadwerkelijk in de motor zit?! Daarvoor moet de boel zeker open? Het oliepeil is erg hoog iig, maar dat was hij vanaf het begin al (dacht 'nieuwe motor dus tot de nok gevuld met olie'), dus ik zocht daar niet direct iets achter.

De vorige eigenaar komt een bezoekje brengen een dezer dagen; ik houd jullie iig op de hoogte.
Trotse eigenaresse van een rode Renault 4 TL uit 1984, nu met 956cc motor i.p.v. de originele 845cc.
Gebruikersavatar
Ardéchoise
Berichten: 65
Lid geworden op: wo mar 05, 2014 9:46 pm
Locatie: Arnhem

Re: Koelvloeistof in motorblok?!

Bericht: # 150817Bericht Ardéchoise »

Goed, de vorige eigenaar heeft het nogal druk, dus moet toch zelf op onderzoek uit. Ik heb gekeken onder de motorolie-vuldop: ziet er volgens mij goed uit? Foto's:
Afbeelding
Afbeelding

Er zit wel een vieze drap in het koelvloeistofreservoir:
Afbeelding

Onder de radiateur zit aan één kant wel een roestplek, wat misschien toch op lekkage duidt. Maar waarom dan de stotterende motor?
Afbeelding

En een overzichtsplaatje van onder de motorkap:
Afbeelding

Ik overweeg nu om de motor even te laten lopen met de klep open, om te zien of ik ergens de vloeistof zie weglopen/-dampen en te checken op witte rook uit de uitlaat. Is dat verstandig of niet?
Trotse eigenaresse van een rode Renault 4 TL uit 1984, nu met 956cc motor i.p.v. de originele 845cc.
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Koelvloeistof in motorblok?!

Bericht: # 150821Bericht harbourseal »

En hoe ziet de motorolie in het carter eruit?
Hoe is het oliepijl zelf? Veel hoger of normaal?
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Ardéchoise
Berichten: 65
Lid geworden op: wo mar 05, 2014 9:46 pm
Locatie: Arnhem

Re: Koelvloeistof in motorblok?!

Bericht: # 150823Bericht Ardéchoise »

Oliepeil is hoog (komt zo'n 7 mm boven de max lijn van de stok uit), maar dit was al vanaf dag 1: de vorige eigenaar had er een nieuwe motor in gezet, dus ging er vanuit dat hij deze gewoon flink gevuld heeft.

Hoe kan ik de olie in de carter checken? Plug eruit zeker? Aangezien ik gewoon op een openbare parkeerplaats sta, kan ik dat niet echt doen. Zou er, als er sprake is van koppakkingslek, onderin koelvloeistof moeten zitten?
Trotse eigenaresse van een rode Renault 4 TL uit 1984, nu met 956cc motor i.p.v. de originele 845cc.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Koelvloeistof in motorblok?!

Bericht: # 150826Bericht Bertje »

Geen mayo onder kleppendeksel, met andere woorden geen koelvloeistof in je olie. Dat is het goede nieuws.

Slechte nieuws is dat de onderste waterslang van je radiateur waarschijnlijk niet goed afsluit, je voorbalk ziet er namelijk uit alsof er koelvloeistof (roestwater) overheen gelopen is.

Vraag is nu of je bent gaan rijden zonder koelvloeistof. Zo ja dan is je koppakking waarschijnlijk overleden en heb je een probleem. Zo nee, slang even losmaken, binnenkant schoonmaken (eventueel stukje afknippen) en slang er weer goed op schuiven, en weer vastzetten. Koelsysteem vullen en ontluchten zoals beschreven in Kluwer en rijden maar.

Had ik al gevraagd waar je ergens woont? Is misschien handig als iemand ff kan meekijken.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Ardéchoise
Berichten: 65
Lid geworden op: wo mar 05, 2014 9:46 pm
Locatie: Arnhem

Re: Koelvloeistof in motorblok?!

Bericht: # 150831Bericht Ardéchoise »

Bertje, dankjewel! Ik probeer even te bedenken wat de onderste waterslang is en de ribbel die je bedoelt. Heb je het hier over?
Afbeelding

Edit: kan het zijn dat door te grote druk deze slang niet meer op zijn plek zit? Radiator verstopt? Kan de thermostaat hier iets mee te maken hebben? Ik heb overigens veelvuldig naar mijn dashboard gekeken, maar nooit een waarschuwing gehad voor te hoge motortemp.

De kluwer heb ik na het weekend pas ben ik bang (kopie in bestelling, maar was niet op voorraad), dus hoe te ontluchten is mij nog een raadsel. Ja, hulp zou zeer welkom zijn. Ik woon in Arnhem, maar durf met dit wagentje nergens heen te rijden. Zou geweldig zijn als een liefhebber (evt. tegen een schamele vergoeding, maar veel dankbaarheid van mijn zijde) mij wil helpen hiermee.
Trotse eigenaresse van een rode Renault 4 TL uit 1984, nu met 956cc motor i.p.v. de originele 845cc.
Gebruikersavatar
Ardéchoise
Berichten: 65
Lid geworden op: wo mar 05, 2014 9:46 pm
Locatie: Arnhem

Re: Koelvloeistof in motorblok?!

Bericht: # 150839Bericht Ardéchoise »

Goed.. ik ga er vanuit dat mijn eerste stap is om het koelsysteem door te lichten, te vervangen wat nodig is en dan weer goed te gaan rijden:
- alle koelvloeistof eruit laten lopen
- alles weer vast zetten en 'doorspoelen' met iets om de troep eruit te krijgen?
- weer leeg laten lopen?
- checken of thermostaat, fan en sensor het nog doen?
- evt. nieuwe radiator?
- vullen met koelvloeistof en rijden maar?

Let wel: ik heb geen boek en weinig ervaring met auto's fixen, dus dit is maar een gok. Ben ik op de goede weg?
Trotse eigenaresse van een rode Renault 4 TL uit 1984, nu met 956cc motor i.p.v. de originele 845cc.
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Koelvloeistof in motorblok?!

Bericht: # 150844Bericht harbourseal »

Dat zou je allemaal kunnen doen.
Thermostaat zit in de bovenste slang in het dikke stuk tegen het motorblok aan. Die kan je checken door hem in een pannetje met water te leggen en dat water aan de kook te brengen. Uitgangspositie is gesloten. Als het water bijna kookt moet hij open gaan.
De onderste slang moet je tegen de radiateur aanduwen en de slangenklem weer aandraaien. Als het nog kan met een passende sleutel. Niet met een schroevendraaier.

Je kunt het expansievat vullen met water goed schudden. En weer leeg laten lopen tot hij schoon is. Met een beetje soda erin wordt hij waarschijnlijk wel goed schoon.

Op het forum vind je ook allerlei info wat te gebruiken om het hel systeem te spoelen.

Succes, Robert.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Koelvloeistof in motorblok?!

Bericht: # 150846Bericht Bertje »

Je zat goed qua waterslang. Arnhem is voor mij wat uit de richting (regio Maastricht- Eindhoven). Morgen meer info (moet nu naar bed).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Ardéchoise
Berichten: 65
Lid geworden op: wo mar 05, 2014 9:46 pm
Locatie: Arnhem

Re: Koelvloeistof in motorblok?!

Bericht: # 150848Bericht Ardéchoise »

Bedankt voor jullie reacties.ik kijk nog even naar de verlenging en dan is er morgen weer een dagje voor de quatre :) welterusten!
Trotse eigenaresse van een rode Renault 4 TL uit 1984, nu met 956cc motor i.p.v. de originele 845cc.
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Koelvloeistof in motorblok?!

Bericht: # 150850Bericht Tweety »

Ja als het lampje niet gebrand heeft is de kans vrij groot dat de koppakking nog OK is, zelfs als er weinig koelvloeistof in zat duurt 't toch nog zeker 5 minuten voordat de temperatuur zo hoog is dat er problemen ontstaan. hou na het bijvullen van de koelvloeistof rekening met het evtuele luchtbellen die nog in het koelsysteem zitten, het vloeistof niveau kan nog dalen. Het hoge olie niveau moet ook worden aangepast, teveel olie is niet goed voor de motor, je kan best op straat wat aftappen als je het netjes doet, met een teiltje (minimaal 5 liter) en een stuk tapijt om het morswerk op te vangen.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Koelvloeistof in motorblok?!

Bericht: # 150854Bericht Bertje »

Hier staat het uitstekend beschreven: viewtopic.php?f=2&t=13609&p=134447" onclick="window.open(this.href);return false;

Doel van het open zetten van de verwarming en het warm laten draaien van de motor (zodat de thermostaat open gaat) is dat alle leidingen open staan, op die manier krijg je uiteindelijk alle lucht uit het systeem.

Succes. En bij twijfel meld je maar, eventueel kunnen we eens bellen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie