koeling

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

koeling

Bericht: # 114121Bericht deutz »

Beste meder4bezitters,het volgende doet zich voor bij mijn GTL van ,83, en een aantal zal er ook last van hebben! veel te laag koelwater temperatuur!!en nou niet gelijk roepen;de radiator afdekken!: die zit al voor 80% afgedicht. De temp meter komt dan tijdens het rijden met kachel ventilator aan op 60-70graden! is veel te koud! iemand ervaring mee? ik denk dat de thermostaat open blijft staan,misschien zit er geen in.......?voor ik de boel ga openen eens kijken wat jullie ervaring is. Wat mag de temp. meter in de winter aangeven? liefst ook 90 graden!!gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: koeling

Bericht: # 114122Bericht Mark4GTL »

wordt de kachel wel gwn heet?
slangen met draaiende motor ook lekker warm?

naar mijn idee niks aan de hand.

straks in de lente eens kijken of het dan "normaler" is
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: koeling

Bericht: # 114134Bericht Willem de Zwijger »

Ik heb ook ervaringen die dicht in die buurt zitten: met de kachel aan blijft mijn temp meter ook heel lang laag (60-70 C, gemeten in de slang naar de radiateur, rubber voor de gril)) als je een beetje doorrijdt. Als er stoplichten komen gaat het rap omhoog.
Ik heb me ook afgevraagd of dat wel kan gezien de functie die de thermostaat zou moeten hebben. Waarbij de vraag rees: kan een thermostaat op die manier stuk zijn? Ik zou eigenlijk denken dat een thermostaat stuk = dicht zou moeten zijn omdat hij open moet gaan door uitzetting van een of ander goedje.
Bij gelegenheid wil ik er eens een nieuwe themostaat in zetten om aan al deze twijfel een eind te maken, voorlopig is het een van de kleinere zorgen des levens.....
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: koeling

Bericht: # 114139Bericht JoReno »

Jan,

Volgens mij is er niets mis met een temperatuur van 60-70 graden (in de winter). En of er een thermostaat in zit, dat kun je meestal zien of voelen op de plek waar hij hoort te zitten (in de slang vanuit het blok naar de radiateur). Hij zit daar ingeklemd tussen 2 slangklemmen. Je kunt de thermostaat natuurlijk testen om te kijken of hij werkt. Een thermostaat die niet werkt, blijft m.i. dicht staan. Op elke thermostaat staat het aantal graden vermeld waarop hij open gaat ( 72 , 74, kan theoretisch van alles zijn, er zijn vele soorten mechanische thermostaten). En als je kachel goed werkt (met andere woorden: wordt het na verloop van tijd lekker warm in je 4GTL), wat is het probleem dan?
Ik reed gisteren voor het eerst sinds héle lange tijd (voor het eerst sinds 1984, toen verkochten wij onze 4GTL) in onze 'nieuwe' 4GTL naar de APK; voor alle zekerheid heb ik er een mechanische temperatuurmeter in gebouwd, met een voeler-plug in de dikke slang vlakbij de radiateur: temp.kwam niet boven de 70 graden. Enkele weken geleden, bij het proefdraaien, klom de wijzer van de meter in rap tempo omhoog naar de 90......100.....en nog méér. En toen het vervaarlijk begon te borrelen onder het kleppendeksel, heb ik de motor maar snel uitgezet: koppakking defect.
Ik rijd óók in een DS, en die heeft in de winter (vandaag bijvoorbeeld) dezelfde bedrijfstemperatuur (60-65), en in de zomer is dat 80, 85 hooguit 90. Méér wil je echt niet. Het lijkt er dus op dat je een goed werkend koelsysteem hebt, mits je kacheltje goed werkt!
JoReno
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: koeling

Bericht: # 114142Bericht Tweety »

Eh Tja wat zal ik zeggen... op de vraag is 60-70 graden voldoende... het is voldoende om zonder schade aan de motor te rijden, maar rond de 90 graden is normaal ! ook in de winter ! en een lagere temperatuur zal een hoger verbruik en minder vermogen to gevolg hebben...
op de vraag kan een thermostaat ook te vroeg open gaan of open blijven staan, en zo stuk zijn ?? Ja !! dat kan !! wat betreft de verschillende soorten thermostaten het volgende, voor een GTl of F6 motor,hoort een thermostaat gemonteerd te zijn die bij 88 graden voledig opent.. ik boor zelf altijd een klein ontluchtingsgaatje (1mm) omdat er soms lucht blijft hangen in de bovenslang wat misschien zelfs naar binnen wordt gezogen bij een lage buiten temperatuur, en als de thermostaat zich niet in vloeistof bevind gaat deze niet open, wat een oververhitte motor tot gevolg heeft vrij snel na het starten... dan is wachten tot het onder de klepdeksel begint te borrelen misschien iets aan de late kant......Sommige mensen boren ook een iets groter gat in de thermostaat, waardoor het erg lang kan duren voordat de motor goed op themperatuur komt.
Het afdekken van de radiator is een methode om de temperatuur te verhogen, hou er echter rekening mee dat de rijwind ook andere componenten onder de motorkap koelt, zoals de dynamo, carbi, en zelfs de uitlaat, dus sluit 'm nooit volledig af... laat bovendien de motor eerst op bedrijfs temperatuur komen, en zet dan pas de verwarming aan !
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: koeling

Bericht: # 114145Bericht JoReno »

Tweety schreef:wat een oververhitte motor tot gevolg heeft vrij snel na het starten... dan is wachten tot het onder de klepdeksel begint te borrelen misschien iets aan de late kant......
Even ter informatie: ik heb deze 4 GTL 16 maanden geleden zonder APK, zonder verzekering, niet rijdend en slecht lopend gekocht en op de ambulance gezet. Die koppakking moet toen al kapot geweest zijn, gezien de olie die ik later aantrof in het expansievat en de koelvloeistof die ik aantrof toen ik de motorolie aftapte. Maar dat had de verkoper niet verteld. Prijs was er ook wel naar. Bewust wachten tot er onder het kleppendeksel iets begint te borrelen is natuurlijk niet erg verstandig, maar ik was er achteraf wél blij mee, want de signalen (olie bij water en water bij de olie) hadden óók op ernstiger zaken kunnen duiden. Ik heb net de 4GTL weer opgehaald, iets méér kilometers gemaakt dan eergisteren, en vandaag bleef de meter netjes rond de 75-80 hangen (zonder hoes voor de grille).
In de thermostaat van de DS heb ik inderdaad een klein gaatje geboord, en ik merk dat die er erg lang over doet om warm te worden; dit in combinatie met een slecht werkende verwarming (wat bekend is bij de DS) zorgt er voor dat het binnenin de DS niet echt warm wordt. Aangezien ik de DS eigenlijk in de wintermaanden niet wil gebruiken, zet ik er geen andere thermostaat in, maar dat zou natuurlijk wél een deel van het probleem oplossen. Overigens ben ik het wel met je eens dat rijwind ook nog andere positieve effecten heeft, dus volledig afdekken: niet doen.
JoReno
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: koeling

Bericht: # 114147Bericht Tweety »

Ach ja nee, dat snap ik, ik wilde alleen nog eens herhalen dat na lang stilstaan starten je zeker moet zijn dat de thermostaat open gaat en de ventilator aanslaat... sterker nog misschien is het verstandig om thermostaat er in zo'n geval gewoon uit te halen, en de ventilator door te verbinden zodat deze gewoon aanstaat...
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: koeling

Bericht: # 114154Bericht deutz »

mij is altijd geleerd dat hoe hoger de temp.is hoe hoger het rendement van de motor!! Ik kan er mee leven dat hij niet warmer wordt dan ong. 70graden, binnen word het in ieder geval lekker warm!!en de lucht filter slang op de uitlaat aansluiting gezet! Dan loopt hij als een speer!! maar zuipt als een tempelier!!!heel krap 1op12! normaal ong.1op 16/17 !dus gauw er weer vanaf gehaald,duurt alleen iets langer voor dat hij echt soepel loopt. (nono)
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: koeling

Bericht: # 114193Bericht Rudi »

Hebt net weer een nare R4 ervaring gehad.
De temperatuur liep zo snel op, dat het expansievat overkookte, met als gevolg niet meer dan 3 km kunnen rijden.
De garage gebeld, maar op afstand een oorzaak vinden is moeilijk.
Kom ik er halverwege achter dat mijn voorste riem weer (na 3x) is gebroken en precies op 3 punten geen vertanding meer heeft.
Rara politiepet... :evil: :cry:

Dit wordt nu onderzocht bij een garage uit het dorp, maar waar zullen we nu weer uitkomen? :roll:


Vanmorgen liep het ook al niet zo soepel, maar toen kon ik net door alle groene verkeerslichten heen om net geen rood lampje te krijgen van de watertemperatuur.
Wel heb ik toen een kudde borrelnootjes waargenomen onder het vooronder, wat een herrie zeg, hopelijk geen koppakking. :-?
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: koeling

Bericht: # 114195Bericht Mark4GTL »

staat de riem niet onder teveel spanning waardoor die snel slijt en breekt?

hoe is de waterpomp, loopt die nog wel? Mischien dat die niet meer meedraait (waardoor de riem onder spanning komt te staan, 3 tanden wegschuurt en op den duur breekt?)
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: koeling

Bericht: # 114197Bericht Rudi »

De waterpomp is vernieuwd samen met een nieuw lager voordat de auto werd herkeurd bij de RDW.
Ik wil graag heel technisch zijn, maar ben het helaas niet of niet voldoende...
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: koeling

Bericht: # 114201Bericht R4F6GTX Automaat »

Weer diezelfde riem?
kom es langs...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: koeling

Bericht: # 114208Bericht Rudi »

Graag, maar ik hoop dat het euvel dan verholpen zou moeten zijn. :lol:
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: koeling

Bericht: # 114210Bericht RVIER »

hoe is de waterpomp, loopt die nog wel? Mischien dat die niet meer meedraait (waardoor de riem onder spanning komt te staan, 3 tanden wegschuurt en op den duur breekt?)
heren,

we hebben het over een v-snaar die, voor de krachtoverbrengening moet dragen op de flanken, hij mag niet dragen op de tanden. Die tanden zijn er alleen om bij gebruik op kleine pullies de buigkrachten te verkleinen. Het is dus geen tandriem, waarbij de krachtoverbrenging (slipvrij) via de tanden verloop.

Licht de riem niet te diep? Is er geen braam op een van de pullys of liggen de pullys niet in een vlak? Omdat V-snaren een slip van 2% hebben kunnen erg ze dan snel op de flanken slijten en zakken dan langzaam in de pully, gaan dragen op de tanden etc.

Heb je een foto van de defecte riem?
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
eelcovanheerde
Berichten: 93
Lid geworden op: za jan 17, 2009 10:17 am
Locatie: Deventer

motor ook niet warm te krijgen

Bericht: # 142843Bericht eelcovanheerde »

Ik heb hetzelfde probleem, ook mijn motor wordt maar moeilijk warm. Ik vertrouw die thermosstaten niet. De thermostaat zou volgens mij op 80 graden moeten openen. Maar als ik een tijd 80 rijdt blijft de motor beneden de 70 graden. Ik zou zeggen dat de thermosstaat dan gesloten moet zijn, immers niet warm genoeg om te openen. Maar als ik stop en voel aan de radiator dan is de radiator en de slangen warm. Huh, hier haak ik af. Dan istie stiekum toch al open...... 90 procent afdekken lost het probleem wel op, lekker 90 graden. Verbruik ook gelijk lager (niet echt betrouwbaar slecht 1 meting)

Of bestaan er thermosstaten die later open gaan. Ik heb er trouwens drie geprobeerd, allemaal hetzelfde resultaat.

Ik nie snap nie niks van........

Wie helpt me verder?
Plaats reactie