Knal zei het expansievat

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
JohanE
Berichten: 45
Lid geworden op: vr dec 11, 2020 6:26 pm
Locatie: Meppel

Knal zei het expansievat

Bericht: # 180524Bericht JohanE »

Hoi,
Helaas wat problemen met de koeling.

Wat is er aan de hand...
Rij ik tot max 70 rustig over de binnenwegen .. niets aan de hand (2 uur rond gereden met 15 graden buiten)

Ga ik snelweg op... richting de 90 100 km/h dan lijkt alles oke en opeens explodeerde het expansievat. Dus met een flinke knal...

Is nu twee keer gebeurd... eerste keer met glazen pot... tweede keer met een plastic tankje

Wat ik moeilijk kan plaatsen is dat het vat explodeert. Aan de kook raken kan ik begrijpen.. stoom en dat soort zaken maar die knal..

Wie heeft een idee 'what to do?" of passender "Que faire"
Dank al vast voor de suggesties. (in m'n onderschrift de details over auto en de motor)
R4 - R1126 - 839-06 - 907 uit 1975
Fransoos
Berichten: 595
Lid geworden op: vr dec 16, 2011 7:09 pm

Re: Knal zei het expansievat

Bericht: # 180525Bericht Fransoos »

Het lijkt of je een lekke koppaking hebt of ergends een scheurtje waardoor de compressiedruk van de cillinders het koelsysteem zo onder druk zet dat er iets moet geven. Nu zijn de koelslangen bij een r4 vrij kort en stevig de radiatoren ook blijft het expansivat over.
Een lektest uitvoeren zou duidelijkheid kunnen geven.
Dan zet je luchtdruk 1 voor 1 op de cilinders en kijken waar de lucht ontsnapt als het op een gegeven moment on het expansivat gaat borrelen heb je ergens een lek in de motor zitten.

Mvrgr jelle
Gebruikersavatar
JohanE
Berichten: 45
Lid geworden op: vr dec 11, 2020 6:26 pm
Locatie: Meppel

Re: Knal zei het expansievat

Bericht: # 180526Bericht JohanE »

Het lijkt of je een lekke koppaking hebt of ergends een scheurtje waardoor de compressiedruk van de cillinders het koelsysteem zo onder druk zet dat er iets moet geven.
Oei... dat klink spannend... Zal een lektest uit gaan voeren en kijken of ik zo dichter bij de oorzaak kan komen.
Wordt vervolgd...
R4 - R1126 - 839-06 - 907 uit 1975
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Knal zei het expansievat

Bericht: # 180527Bericht Crelesy »

Denk eerder dat er geen ontluchting meer mogelijk is. Gewoon door opwarmen van de motor kan dat zo maar 10 bar worden. Een goede dop heeft altijd een failsafe

Afbeelding

Zo ook mijn 1126 glazen pot.

Lekke koppakking sluit ik niet uit, maar hoeft niet hoor
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
JohanE
Berichten: 45
Lid geworden op: vr dec 11, 2020 6:26 pm
Locatie: Meppel

Re: Knal zei het expansievat

Bericht: # 180529Bericht JohanE »

Crelesy schreef: do jul 14, 2022 9:35 pm Denk eerder dat er geen ontluchting meer mogelijk is. Gewoon door opwarmen van de motor kan dat zo maar 10 bar worden. Een goede dop heeft altijd een failsafe
Dank, daar dacht ik in eerste instantie ook aan... maar het tweede 'vat' kwam met bij behorende dop en en ook bij die eerste leek die wel oke... Zit 'm vooral in 'plots optredende druk'

Ik heb een lektestsetje besteld en ga kijken of ik wat kan vinden...
R4 - R1126 - 839-06 - 907 uit 1975
Plaats reactie