Hulp gevraagd: contactpunten montage

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

woutero
Berichten: 21
Lid geworden op: do apr 05, 2018 3:33 pm

Hulp gevraagd: contactpunten montage

Bericht: # 179596Bericht woutero »

Afgelopen week is een onderdeeltje afgebroken van mijn contactpunten. Nieuwe setje besteld via R4 onderdelen maar ik heb zelf niet voldoende kennis om dit zelf te monteren.

Iemand woonachtig in de buurt van Bruinisse die wil en zou kunnen helpen?

dank,wouter
R1126 Beige Sahara
Berichten: 168
Lid geworden op: ma mei 28, 2018 10:01 am

Re: Hulp gevraagd: contactpunten montage

Bericht: # 179597Bericht R1126 Beige Sahara »

Er zijn diverse handboeken in begrijpelijke taal. Veelal wordt zowel de werking als ook de reparatie beschreven.

Ik zou je willen aanraden dat eens te proberen.

Mocht er iets afgebroken zijn dat vervolgens in de stroomverdeler is gevallen, dan wordt het misschien lastiger voor de beginner.
woutero
Berichten: 21
Lid geworden op: do apr 05, 2018 3:33 pm

Re: Hulp gevraagd: contactpunten montage

Bericht: # 179599Bericht woutero »

Bedankt voor je reactie. Monteren lukt nog wel denk ik maar afstellen leest als een ingewikkeld klusje waar je specifiek gereedschap voor nodig hebt.

Toch maar even een sleep regelen naar de garage :-)
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Hulp gevraagd: contactpunten montage

Bericht: # 179600Bericht jandoe1000 »

Welk model R4 heb je? Afstellen van de ontsteking is eenvoudig te doen met een lampje, althans voor de kleine motor. Geen speciaal gereedschap nodig. De GTL ken ik niet.
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Hulp gevraagd: contactpunten montage

Bericht: # 179601Bericht Crelesy »

Contact punt kost niks. Ik zou m bestellen, monteren op de plek waar de andere zat met een spleet van een nageldikte ( 0.4mm) en kijken of i rijd. Als dat allemaal niet lukt pas naar de garage slepen. Je kan eigenlijk niks fout doen waar je mega schade van krijgt naderhand. Als i echt rot loopt, gewoon niet gaan rijden.
Met een beetje gezond verstand kom je echt een heel eind hoor.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd: contactpunten montage

Bericht: # 179603Bericht Hanz »

Bruinisse, dat is helaas niet naar de deur. Als je niet zeker bent over de dikte van je nagels zou je kunnen investeren in een voelermaatje om de afstand tussen de puntjes goed te zetten.
woutero
Berichten: 21
Lid geworden op: do apr 05, 2018 3:33 pm

Re: Hulp gevraagd: contactpunten montage

Bericht: # 179604Bericht woutero »

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga het eerst maar even zelf proberen. Contactpunt is er al afgehaald helaas door de ANWB, waar kan ik een goede omschrijving vinden hoe het gemonteerd hoort te zitten?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd: contactpunten montage

Bericht: # 179606Bericht Hanz »

Dat hangt af van het type verdeler. Handig als je even een foto daarvan maakt.
woutero
Berichten: 21
Lid geworden op: do apr 05, 2018 3:33 pm

Re: Hulp gevraagd: contactpunten montage

Bericht: # 179609Bericht woutero »

Het betreft een R4 GTL en het type is een Femsa (mod 2)

Afbeelding[/img]
Gebruikersavatar
ervaar.R4
Berichten: 462
Lid geworden op: ma jan 10, 2011 2:02 pm

Re: Hulp gevraagd: contactpunten montage

Bericht: # 179612Bericht ervaar.R4 »

woutero schreef: do dec 02, 2021 10:19 am Het betreft een R4 GTL en het type is een Femsa (mod 2)
Afbeelding
Wie het kleine niet eert, ...koopt geen pony, ...maar 'n peerd...
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Hulp gevraagd: contactpunten montage

Bericht: # 179614Bericht Tweety »

woutero schreef: wo dec 01, 2021 10:15 am Contactpunt is er al afgehaald helaas door de ANWB,
Ja lekkere lui zijn dat, Nu heb je natuurlijk helemaal geen idee meer. Weet je zeker dat beide onderdelen er al helemaal uit zijn ? Heb je de borging van de as van het bewegende deel, en het boutje van om het andere deel op de montage plaat te bevestigen nog wel ?
Probeer toch even een foto van het bovenaanzicht van de verdeler zelf (zonder kap, rotor en eventuele plastic tussen laag)
In principe ligt er vrij voor de hand. Het armpje moet op het asje en de spanningsveer drukt het plastic nokje tegen de draaiende as die het armpje weg tilt zodat het contact verbroken wordt. Dit plastic nokje op het armpje moet je smeren met een heel klein beetje vet om slijtage te verminderen. De draad die aan het ampje zit moet tussen de bout/moet combinatie geschoven worden waar aan de buitenzijde ook de condensator en de spanningsdraad aan zitten. Daar zitten ringetjes tussen die voorkomen dat deze sluiting maken met de metalen behuizing.
Het andere deel zit met een boutje op de bevestigingsplaat, en is het stelbare deel. Om het correct te stellen draai ik meestal de motor (dmv het opkrikken van 1 voorwiel in dit geval het rechter en het in de 4de versnelling zetten, en dan het wiel voorwaarts te draaien.)
tot dat het armpje dmv de nokken op de as op z'n maximale uitslag staat, zo ver mogelijk van de stelbare deel dus.
Dan schuif ik dat deel tot op .4mm van het armpje mbv een voelermaatje. Dan zet ik het stelbare deel goed vast.
Als ik de puntjes vervang doe ik eigenlijk altijd ook een nieuwe verdelerkap en rotor en een nieuwe condensator. Voor de prijs hoef je het niet te laten. Soms ook nieuwe kabels en zeker 1 keer per jaar nieuwe bougies. Dat voorkomt een hoop gedoe.
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Hulp gevraagd: contactpunten montage

Bericht: # 179617Bericht Crelesy »

En bestel meteen 2 condensator's en contactpunten. Ik heb een setje in de Renault liggen. Als mijn vrouw dan de Renault mee heeft en er is wat mee dan mag ik aannemen dat de ANWB wel een contactpunt kan vervangen. 8)
Ouwe meuk is leuk (beer)
woutero
Berichten: 21
Lid geworden op: do apr 05, 2018 3:33 pm

Re: Hulp gevraagd: contactpunten montage

Bericht: # 179732Bericht woutero »

Goedemorgen! even een berichtje dat de garage in de buurt de montage heeft gedaan en de R4 rijdt weer. Staat nu lekker in de garage te wachten op mooi en zacht weer.

dank voor alle reacties!
Jinny
Berichten: 3
Lid geworden op: wo dec 01, 2021 1:18 pm

Re: Hulp gevraagd: contactpunten montage

Bericht: # 179745Bericht Jinny »

Crelesy schreef: do dec 02, 2021 7:19 pm En bestel meteen 2 condensator's en contactpunten. Ik heb een setje in de Renault liggen. Als mijn vrouw dan de Renault mee heeft en er is wat mee dan mag ik aannemen dat de ANWB wel een contactpunt kan vervangen. 8)
Zou ik niet zondermeer vanuitgaan.... :D
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Hulp gevraagd: contactpunten montage

Bericht: # 179747Bericht Tweety »

Jinny schreef: vr jan 07, 2022 4:19 pm
Crelesy schreef: do dec 02, 2021 7:19 pm En bestel meteen 2 condensator's en contactpunten. Ik heb een setje in de Renault liggen. Als mijn vrouw dan de Renault mee heeft en er is wat mee dan mag ik aannemen dat de ANWB wel een contactpunt kan vervangen. 8)
Zou ik niet zondermeer vanuitgaan.... :D
Nee ik ook niet, maar een gereedschapssetje in de auto en je kan het vrij eenvoudig zelf.
Plaats reactie