Pagina 1 van 2

eigenaardig startprobleem

Geplaatst: vr sep 17, 2021 2:30 pm
door dirkoosterhoff
Hoi,
Mijn 4 start soms niet. Eerst dacht ik dat het de startmotor was dus die er uit gelepeld en laten reviseren.
Deze doet het nu prima. Echter heb ik toch nog af en toe dat hij niet wil starten. Ik heb ontdekt dat als ik dan de auto in de tweede of derde versnelling zet en hem een klein stukje aanduw zodat de motor een slag gemaakt heeft hij wel start.
Iemand een idee waar ik dan het probleem moet zoeken?
Alvast dank en groet,
Dirk

Re: eigenaardig startprobleem

Geplaatst: vr sep 17, 2021 8:37 pm
door jandoe1000
Ik had hetzelfde bij mijn 1966er (6volt). Ook de startmotor vervangen, inclusief het relais. Ook geen verbetering. Toen de accukabels vervangen door dikkere van goede kwaliteit en ook de accuklemmen. Ik had vastgesteld dat ze bij het starten soms gloeiend heet werden. Nu start hij goed, hoewel 6 volt altijd een beetje hangen en wurgen blijft.

Re: eigenaardig startprobleem

Geplaatst: vr sep 17, 2021 10:35 pm
door dirkoosterhoff
Ah dank voor je reactie. Daar ga ik eens naar kijken. De vorige eigenaar heeft wel iets veranderd aan die kabels. Ze zijn iig niet origineel. Maar ik vind het zo vreemd dat als je de auto een klein stukje aandrukt in de versnelling hij wel start.
Dat kan toch geen invloed hebben op de accu kabels. Mijn buurman had hetzelfde met een Engelse oltimer en hij zei dat het wellicht met de ontsteking te maken heeft?

Re: eigenaardig startprobleem

Geplaatst: vr sep 17, 2021 10:55 pm
door Hengel
De motor draait als de zuiger in de arbeidsslag staat (net voordat de ontsteking van de samengedrukte brandstof plaats vindt) op zijn allerzwaarste rond. Als je net op dit punt met de startmotor de motor in gang wil zetten moet die dit zware punt dus eerst overwinnen.
Als je de auto in de versnelling iets vooruit duwt overwin je dus dit punt zelf handmatig. De startmotor gaat dan op een minder zwaar belast punt verder.

Als inderdaad de weerstand in de startmotor of de bekabeling of het contactslot (kan ook een rare verdachte zijn door de ouderdom) hoog is heeft de startmotor weinig kracht om dit zware punt zelf te overwinnen.

Wat kan helpen is een extra (platte) massakabel tussen blok en chassis aanbrengen. Maar beste blijft dat de standaard zaken in topvorm zijn.

Re: eigenaardig startprobleem

Geplaatst: za sep 18, 2021 7:28 am
door EricR4
Ik herken het probleem van mijn 6 Volt R4.
Als hij niet wil starten, hoor je dan wel de tik van het startrelais?
Of hoor je helemaal niets?
Bij mij hielp het een tijdje om tijdens het omdraaien van de sleutel ook even flink aan de versnellingspook te rammelen. Of voor het starten met een forse steeksleutel een klap op het startrelais te geven. Het ging dus niet om de motor verdraaien, maar om een beetje rammelen.
Ook startmotor en relais laten reviseren zonder resultaat.

Met een voedingsdraad het aansluitpunt op het startrelais aanraken gaf wel altijd resultaat.
Mijn oorzaak: te veel weerstand in het startcontact op het stuurslot. Of in de bedrading.
Ik heb nu een aparte startknop gemaakt parallel aan het stuurcontact gemaakt en verstopt onder het dashboard. Met eigen bedrading vanaf voedingspunt onder dashboard naar aansluitpunt op startrelais.
Werkt perfect. En je ziet er niets van.
Gebruik een wat zwaardere kwaliteit drukknop.

Overigens had ik ook al eens een extra kabel van spanningsregelaar naar centraal voedingspunt onder dashboard gelegd.

Succes.

Re: eigenaardig startprobleem

Geplaatst: za sep 18, 2021 10:15 am
door Tweety
Of gebruik een 'extra' start-relais waarmee je het normale start relais (wat ook de bendix aanslaat) mee aanstuurt. Dit is eigenlijk het best, ook als je gewoon via het contact wil starten. Het relais wat op de startmotor zit trekt nog best veel stroom, waardoor het contactslot kan inslijten (of je drukknop ..) Een los relais trekt maar iets van 200mA, en kan het vermogen wat het start-relais trekt veel makkelijker aan.

Re: eigenaardig startprobleem

Geplaatst: za sep 18, 2021 10:19 am
door dirkoosterhoff
Beste mensen,
Dank voor de reacties. Dat maakt een en ander duidelijk. Toen ik mijn startmotor heb laten reviseren heb ik uit voorzorg ook een startknop gemonteerd. Dit omdat ik bij eerdere viertjes ook problemen met het contactslot heb gehad waardoor de startmotor weer stuk ging. Het zou dus kunnen dat deze startknop te licht is? Verder ga ik eens goed kijken naar de bekabeling vanaf de accu naar startmotor en ga uit voorzorg ook een nieuwe accu monteren omdat de oude er volgens mij al lang in zit.
Hopelijk gaat dat verbetering opleveren.
Groet, Dirk

Re: eigenaardig startprobleem

Geplaatst: za sep 18, 2021 11:37 am
door dirkoosterhoff
Is er in vervolg hierop iemand die een goede originele accu kabel heeft liggen en deze wil verkopen?
Van accu naar startmotor. Met goede degelijke ogen die ik aan de accu klemmen kan monteren.
Of zijn dit soort kabels nieuw ergens te krijgen?

Re: eigenaardig startprobleem

Geplaatst: za sep 18, 2021 5:21 pm
door Hengel
Nieuwe kabel met ogen in de juiste maat haal ik bij het plaatselijke mechanisatiebedrijf voor tractoren. Die hebben kabel van meerdere dikten op rol, diverse maten ogen en een machine die de ogen juist aan de kabel knijpt.

Re: eigenaardig startprobleem

Geplaatst: zo sep 19, 2021 1:23 pm
door Bertje
Hengel schreef: za sep 18, 2021 5:21 pm Nieuwe kabel met ogen in de juiste maat haal ik bij het plaatselijke mechanisatiebedrijf voor tractoren. Die hebben kabel van meerdere dikten op rol, diverse maten ogen en een machine die de ogen juist aan de kabel knijpt.
Of zelf kabel kopen en zelf ogen eraan solderen. Dit heb ik zelf gedaan voor mijn 69er.

Wat nog niet als verklaring is gegeven voor het wél willen starten na even aanduwen, is dat de motor dan "los" is, dus direct zal willen gaan draaien als de startmotor er (beperkt) kracht op zet.

Re: eigenaardig startprobleem

Geplaatst: zo sep 19, 2021 4:38 pm
door dirkoosterhoff
Bedankt! Ik ga er mee bezig.

Re: eigenaardig startprobleem

Geplaatst: zo sep 19, 2021 10:44 pm
door deutz
Zoals al gemeld is, slechte bedrading tussen contactslot en starter relais.
Met een relais vanaf contactslot naar startmotor relais zal het probleem waarschijnlijk wel oplossen.
Succes.

Re: eigenaardig startprobleem

Geplaatst: di sep 21, 2021 11:59 am
door dirkoosterhoff
Ik denk dat ik veel verbetering zal krijgen met nieuwe kabels. De vorige eigenaar heeft twee oude kabels van verschillende diktes aan elkaar geknoopt dus dat is sowieso niet in orde.
Het verhaal van het extra relais begrijp ik niet helemaal. wat voor relais heb ik daar voor nodig en hoe sluit je dat aan? En wat doet dat dan precies?

Re: eigenaardig startprobleem

Geplaatst: di sep 21, 2021 4:18 pm
door jandoe1000
De stroom voor het relais op de startmotor loopt nu via het contactslot. Kennelijk vraagt dat nog best veel stroom en kan dat leiden tot inslijten, extra weerstand en stroomverlies waardoor het relais op de startmotor hapert. Zie bericht Tweety. Als ik het goed begrepen heb kun je dat voorkomen door met de stroom van het contactslot niet het relais op de startmotor maar een extra, lichter relais te schakelen dat op zijn beurt de stroom naar het relais op de startmotor schakelt. Die laatste schakelt de startstroom vanaf de accu naar de startmotor en dat blijft zo, eventueel met nieuwe dikkere accukabels zoals je van plan bent. Om dit te realiseren heb je een eenvoudig, in jouw geval, 6 volt relais nodig met vier contacten. Een plus (die komt vanaf het contactslot en die je van het startmotorrelais hebt losgemaakt en een min (aarde) voor de schakelstroom en de twee andere contacten voor de te schakelen stroom, die met een nieuw te maken kabel komt vanaf de accu (+) en gaat naar het relais op de startmotor. Wat wat is staat op de beschrijving van het 6 volt relais. Gebruik voor de nieuwe voeding van het startmotorrelais bij voorkeur een iets dikkere kabel dan nu vanaf het contactslot komt, dat scheelt weerstand. Ik ga het met mijn 6 volt R4 1966 zelf zo proberen zodra ik het bestelde 6 volt relais heb ontvangen. Mocht het onverhoopt niet werken dan kan het zonder probleem worden teruggedraaid naar de oude situatie en de kosten vallen mee. Niet meer dan 15 euro, schat ik.

Re: eigenaardig startprobleem

Geplaatst: di sep 21, 2021 5:21 pm
door dirkoosterhoff
Oke Tim, dank voor de info. Ik ga er mee aan het werk.( als ik weer tijd heb😃). Mooi iets voor de winter.
Groet,
Dirk