compressie verhouding

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

joegmond
Berichten: 19
Lid geworden op: do dec 01, 2016 11:13 pm
Locatie: São Bras de Alportel, P.
Contacteer:

compressie verhouding

Bericht: # 179112Bericht joegmond »

De waarden bij een compressiemeting.

Ik heb een R4 F4 uit 1985.
Omdat het momenteel op 3 pitten loopt, heb ik o.a. de compressie gemeten.
Bij een koude motor (1100 cc)
Alle 4 de cylinders geven 7 bar aan.
Is dat een normaal gegeven bij een koude motor ?
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: compressie verhouding

Bericht: # 179113Bericht Bertje »

7 bar is wel wat laag. Maar als alle 4 de cilinders die waarde geven kan het op 3 poten lopen daar eigenlijk niet aan liggen. Wissel eens een bougie en/of bougiekabel uit met 1 vd goede cilinders
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: compressie verhouding

Bericht: # 179114Bericht Crelesy »

Laat de motor eens lopen. Trek dan 1 voor 1 de bougie kabels los. Dus er af kijken wat er gebeurt en er weer op.
Degene waarbij er niets of weinig veranderd aan bv toerental is de boos doener.

Zo kan je wat gerichter zoeken misschien.
Ouwe meuk is leuk (beer)
joegmond
Berichten: 19
Lid geworden op: do dec 01, 2016 11:13 pm
Locatie: São Bras de Alportel, P.
Contacteer:

Re: compressie verhouding

Bericht: # 179147Bericht joegmond »

Na moeilijk starten blijft ie wel lopen en steeds een kabel verwijderd.
Wat bleek, hij loopt niet op 3, maar op 2 poten.
1 en 2 afgehaald en bleef gewoon (nou ja, gewoon) doorsudderen.
Ondertussen carburateur schoongemaakt, sproeiers doorgeblazen, nieuwe puntjes, andere kabels, verdeelkap en rotor geprobeerd.
Geen verbetering.
Nog steeds, ook met half warme motor, 7 bar.
Alle 4 de cylinders.
Krijgen de eerste twee cylinders mogelijk geen brandstof ?
joegmond
Berichten: 19
Lid geworden op: do dec 01, 2016 11:13 pm
Locatie: São Bras de Alportel, P.
Contacteer:

Re: compressie verhouding

Bericht: # 179148Bericht joegmond »

En bougies natuurlijk.
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1013
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Re: compressie verhouding

Bericht: # 179149Bericht Voormalig Steunpunt NO »

Bougiekabels in goede volgorde aangesloten?
joegmond
Berichten: 19
Lid geworden op: do dec 01, 2016 11:13 pm
Locatie: São Bras de Alportel, P.
Contacteer:

Re: compressie verhouding

Bericht: # 179152Bericht joegmond »

Jawel, angstvallig op gelet, met duidelijk schema.
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: compressie verhouding

Bericht: # 179153Bericht Crelesy »

Als je compressie bij alle cillinders gelijk is en hij loopt toch maar op 2poten dan verwacht ik dat er iets is met de ontsteking.

Carburateur bedient alle cillinders het zelfde, krijgt er 1 peut, krijgen ze t allemaal onder de zelfde condities.

Denk toch de ontstekings volgorde 180graden gedraaid.
Ouwe meuk is leuk (beer)
joegmond
Berichten: 19
Lid geworden op: do dec 01, 2016 11:13 pm
Locatie: São Bras de Alportel, P.
Contacteer:

Re: compressie verhouding

Bericht: # 179157Bericht joegmond »

Ik ga nu maar experimenteren.
Ben in ieder geval heel blij met al die adviezen.
Super.
joegmond
Berichten: 19
Lid geworden op: do dec 01, 2016 11:13 pm
Locatie: São Bras de Alportel, P.
Contacteer:

Re: compressie verhouding

Bericht: # 179196Bericht joegmond »

De eerste twee cylinders krijgen wel een vonk.
De volgorde van ontsteking is vanouds en ongewijzigd.
Opnieuw de kleppen gesteld van de eerste 4 kleppen, ben nu bezig een nieuwe klepdekselpakking te maken.
Een dezer dagen weer alles monteren en.......afwachten.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: compressie verhouding

Bericht: # 179197Bericht Bertje »

Deze volgorde dus?

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
joegmond
Berichten: 19
Lid geworden op: do dec 01, 2016 11:13 pm
Locatie: São Bras de Alportel, P.
Contacteer:

Re: compressie verhouding

Bericht: # 179211Bericht joegmond »

Ja, dat klopt.
Overigens haal ik nooit alle bougies tegelijk er uit.
Cylinders 1 en 2 krijgen wel vonk.
Als ik veel gas geef lopen ze wel, maar stationair draaien.....op 2 benen.
Zit er wellicht iets in het spruitstuk dat de boel belemmerd ?
Gebruikersavatar
walterg
Berichten: 154
Lid geworden op: vr sep 27, 2013 12:52 pm
Locatie: Essen

Re: compressie verhouding

Bericht: # 179212Bericht walterg »

Eerste twee krijgen vonk. Volgende twee niet dus.
Al die acties die je onderneemt hebben niets met vonk te maken... Kleppen stellen, klepdekselpakking, carburateur, spruitstuk,... mag allemaal perfect zijn maar niks daarvan zorgt voor een vonk.
Probleem moet in de ontsteking zitten. Condensator ook al vervangen ? En andere kabels, verdeelkap,.. nieuw of ook gebruikte zooi ?
Ik zou zeggen doe je zelf een plezier en bestel gelijk nieuwe ontstekingsdelen. Rotor, verdeelkap, puntjes, condensator, bougies, kabels,... en voor enkele tientallen euro ben je weer jaren gerust op pad.
A310/4 VG - R12 TL - R5 EBS cabrio - R4 TL - R4 F6
Hengel
Berichten: 107
Lid geworden op: zo nov 18, 2007 4:35 pm

Re: compressie verhouding

Bericht: # 179216Bericht Hengel »

Kijk eens in het volledig donker of je geen vonken op de kabels ziet overspringen? De rode kabel tussen bobine en verdeelkap lijkt mij tegen de 2 bougiekabels naar 3 en 4 te liggen? Dat hoort niet, beter ze op afstand houden met een klemmetje waar de 3 kabels apart in zitten.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: compressie verhouding

Bericht: # 179217Bericht Hanz »

Hengel schreef: do sep 09, 2021 10:01 pm De rode kabel tussen bobine en verdeelkap lijkt mij tegen de 2 bougiekabels naar 3 en 4 te liggen? Dat hoort niet
De foto is niet van de auto in kwestie 🙄
Plaats reactie