kras nokkenas

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Fransoos
Berichten: 595
Lid geworden op: vr dec 16, 2011 7:09 pm

Re: kras nokkenas

Bericht: # 178530Bericht Fransoos »

In feite werkt een renault 4 motor met negatieve carterdruk. Er word door het motorvacuum carterdampen afgezogen dus zo een negatieve druk in het carter. De keerkingen die voor de nokkenas worden gebruikt hebben een veerring om voor de afdichting te zorgen en verlangen dus geen druk om af te dichten dus ook als vacuum keering te gebruiken.
Word in de hedendaagse auto.s ook zo toegespast dan zelfs zonder veerring.
En dubbele lip keering is niet voor de stof hebben gewoon 2 lippen werkt perfect.
Afbeelding
Mvrgr fransoos
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: kras nokkenas

Bericht: # 178531Bericht Crelesy »

Die keerring was niet het eerste waar ik aan dacht moet ik bekennen. Hij lijkt me wel breder als wat in de kamer past.

Keerringen hebben ondanks de veerring wel degelijk een ontwerp zodat ze druk kunnen weerstaan. En hiermee ook echt een montage waar rekening word gehouden met een kerende zijde en de 'open lucht' of lage druk zijde.

En wat de carter druk betreft, ik begrijp je beredenering maar die is denk ik niet juist. Er is wel degelijk een druk aanwezig in het carter en geen vacuüm. De zuigers zijn in beweging en dat gaat evenredig op. Het is de zuigerveer lekkage die voor druk zorgt. Voor weinig of veel is even niet belangrijk. Kit alles maar dicht en kijk hoe lang het duurt tot er een keerring uit klapt of in ieder geval er ergens olie gaat lekken.
De carter dampen worden wel lafjes meegezogen terug via de carburateur en het befaamde gaatje, maar met een goed luchtfilter is die zuiging niet heel spannend hoor.
Ouwe meuk is leuk (beer)
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: kras nokkenas

Bericht: # 178533Bericht deutz »

Zefs de draairichting is voor een keerring van belang voor een optimale werking, zie de schuine streepjes op het loopvlak vd keerring.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: kras nokkenas

Bericht: # 178536Bericht Bertje »

Mogelijk speelt niet alleen de overdruk in de motor een rol, maar ook de olie die tegen de keerring aan stroomt. De vorm van de afdichtlip suggereert dat deze beter afsluit bij wat overdruk, en open gezogen kan worden bij onderdruk. Inderdaad maakt de draairichting van de as ook uit, er staat ook een pijltje op de keerring.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: kras nokkenas

Bericht: # 178537Bericht Bertje »

Ik ben aan de slag geweest met schuurpapier en slijppasta, ik heb de kras er bijna volledig uit gekregen en de keerring lijkt nog steeds voldoende te klemmen. De diameter van het loopvlak is minder dan 0.2 mm kleiner geworden.

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: kras nokkenas

Bericht: # 178538Bericht deutz »

Ja, welglad, maar de putjes e.d. zijn er niet uit!
ik ben benieuwd of het lekvrij is.
pb!
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: kras nokkenas

Bericht: # 178549Bericht Bertje »

Vooruit, ik heb er nog een kwartier langer op geboend. Ik denk dat het wel in orde komt, het is een sterk uitvergrote foto.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: kras nokkenas

Bericht: # 178553Bericht deutz »

Je kunt het spiraalveertje in de keerring ook iets strakker maken.
niet geschoten is altijd mis!
Plaats reactie