beoordelen staat van zuigerveren / lagerschalen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
MartinEnRuth
Berichten: 127
Lid geworden op: do jul 23, 2015 6:04 pm

beoordelen staat van zuigerveren / lagerschalen

Bericht: # 178351Bericht MartinEnRuth »

Goedenavond,

Hoe beoordeel je de staat van zuigerveren? Is het te meten of de veren nog goed genoeg zijn / zijn her te gebruiken?

En een soortgelijke vraag voor lagerschalen: alle lagerschalen die ik eraf heb zijn mooi glad, op 1 na. Deze vertoont twee groeven (niet eens zo diep). Is het zaak alle schalen tegelijk te vervangen? Welke slijtage is nog acceptabel?

Groet
Martin
Moeilijk kan het ook, dus laten we het proberen!
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: beoordelen staat van zuigerveren / lagerschalen

Bericht: # 178352Bericht Crelesy »

Tja.

De lagerschalen kan je meten met speciaal gereedschap. Internet staat er vol mee. Maar dit slijt doorgaans amper. Alleen met een reden.(Als het echt versleten is voel je dat wel als de krukas gemonteerd zit). Die groefjes komen er in door vuil. Dat vuil is er inmiddels wel uit. Kan ook niet heel veel kwaad die 2% minder glijopervlak. Dat vuil komt via de smeer kanalen wel eens er in. Dus schoon werken met monteren en olie vullen.
Let wel op dat je de lager schalen bij de juiste positie en klem houd. Niets gaan wisselen. Dit is op maat geboord en uitgevuld.

Zuigerveren kan je meten door de zuigerveren van de zuiger te halen en in de cillinder te zetten dan druk je de zuigerveer met de zuiger er iets verder in. Dan zit i meteen kaars recht. Dan kan je met een voelermaatje de ruimte tussen de twee uiteindes meten. Verder kijk je meteen of de zuigerveer oneffen heden heeft. En nog belangrijker, de zuiger zelf. Dat is aluminium en slijt soms harder als de zuigerveer. De groef is soms op plekken dieper. Google maar eens op plaatjes van zuigers en slijtage. Is geen rocket science.
Haal ook hier weer niets door elkaar. Zowel veren bij de zuiger houden als onder en boven. En de slotjes op 120 graden van elkaar bij montage.

Kijk ook de cilinder wand na op groeven en oneffen heden. Druk bv 1 zuigerveer steeds een stukje dieper door de bus. En meet elke keer de spleet. Dit verteld je wat over de staat van de bussen. Glimmen de bussen als een spiegel haal er dan ook even een hoon door heen om nieuwe smeer groeven aan te maken. En dan horen daar eigenlijk ook nieuwe zuigerveren bij. Als i spiegelt zijn de zuigerveren ook vaak al ver heen.

Wat was eigenlijk de reden dat het blok open moest?
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: beoordelen staat van zuigerveren / lagerschalen

Bericht: # 178355Bericht Bertje »

Crelesy schreef: wo apr 21, 2021 10:44 pm Zuigerveren kan je meten door de zuigerveren van de zuiger te halen en in de cillinder te zetten dan druk je de zuigerveer met de zuiger er iets verder in. Dan zit i meteen kaars recht. Dan kan je met een voelermaatje de ruimte tussen de twee uiteindes meten.
Dat is op zich een goed punt, ware het niet dat ik in de documentatie nog nergens ben tegengekomen wat die slotspeling maximaal mag zijn. Hoewel ik net wel online vind: "Als vuistregel geldt een speling van 0.05 mm per cm zuigerdiameter." https://www.mvwautotechniek.nl/zuigerveren-meten/. Dan kom je op 0.35 mm voor de 1108cc motor.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: beoordelen staat van zuigerveren / lagerschalen

Bericht: # 178361Bericht Crelesy »

Goede aanvulling Bertje!

Volgens mij pikken deze lange slag motortjes best veel hoor. Daarom ben ik wel benieuwd wat de reden is dat i uit elkaar ligt. Als i echt niet goed meer liep, moet i wel flink versleten zijn..
Ouwe meuk is leuk (beer)
MartinEnRuth
Berichten: 127
Lid geworden op: do jul 23, 2015 6:04 pm

Re: beoordelen staat van zuigerveren / lagerschalen

Bericht: # 178363Bericht MartinEnRuth »

Reden demontage: lering ende vermaeck. Prima blokje, erbij gekocht vanwege de carb (die op mijn savane was stuk) en toen plan gevat eens van binnen te koekeloeren. Nu fijn alles schoonmaken, nieuwe pakkingen en keerringen en straks erin lepelen. Hopelijk loopt dit blokje dan net wat fraaier dan die er nu in zit. Sowieso een stuk schoner en mooier om te zien!
Moeilijk kan het ook, dus laten we het proberen!
MartinEnRuth
Berichten: 127
Lid geworden op: do jul 23, 2015 6:04 pm

Re: beoordelen staat van zuigerveren / lagerschalen

Bericht: # 178364Bericht MartinEnRuth »

En allen bedankt voor de tips!! Zal eens foto van bussen maken. Ik meen dat die wel al wat glimmen..
Moeilijk kan het ook, dus laten we het proberen!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: beoordelen staat van zuigerveren / lagerschalen

Bericht: # 178370Bericht Bertje »

Heb je misschien wat aan dit topic: viewtopic.php?f=1&t=19909? Hierin beschrijf ik een motorrevisie, met foto's
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
MartinEnRuth
Berichten: 127
Lid geworden op: do jul 23, 2015 6:04 pm

Re: beoordelen staat van zuigerveren / lagerschalen

Bericht: # 178885Bericht MartinEnRuth »

Is dit normaal? Ik krijg deze bloemkolen en niet vanaf. Althans niet ultrasoon en ook niet met staalborsteltje…
Afbeelding
Moeilijk kan het ook, dus laten we het proberen!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: beoordelen staat van zuigerveren / lagerschalen

Bericht: # 178886Bericht Bertje »

Die koolstofaanslag kan erg hardnekkig zijn, ja. Maakt volgens mij weinig uit voor de motorloop. Deze klep zal wel even opnieuw ingeslepen moeten worden in zijn zitting, zie viewtopic.php?p=177508#p177508 en onderstaande foto

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
MartinEnRuth
Berichten: 127
Lid geworden op: do jul 23, 2015 6:04 pm

Re: beoordelen staat van zuigerveren / lagerschalen

Bericht: # 178887Bericht MartinEnRuth »

Heb het er af geschuurd, voorzichtig met de dremel. Leek wel staal, maar was dus koek. Tx Bertje!
Moeilijk kan het ook, dus laten we het proberen!
Plaats reactie