Motor vermogens billancourt.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Motor vermogens billancourt.

Bericht: # 177016Bericht Crelesy »

Na veel zoeken op het internet kom ik er toch niet helemaal uit. Het lijkt er op dat er verschillende vermogens uit dezelfde motoren word gehaald. En de verschillen zijn niet altijd duidelijk. Althans voor een nieuweling zoals ik niet.

Ik had al laten doorsluimeren dat ik redelijk tevreden ben met de 27pk die mijn 839 782cc levert. Nu ik de motor er uit gehaald heb vanwege lekkages en een kapotte druklager kriebelt het toch om er wat meer uit te halen zonder te veel afbreuk aan de originaliteit te doen. Ik dacht de oplossing te hebben met enkel een andere nokkenas. Maar nu ben ik het spoor een beetje kwijt naar welke. En voor ik dan iets koop wat geen verbetering word, eerst jullie maar eens raadplegen.

De paar beweringen die ik redelijk heb kunnen staven zijn als volgt:
839 782cc R4 1126 heeft 27pk
839 782cc R5 ......... Heeft 36pk (zeldzaam oer5?)
800-01 845cc heeft 27pk zenith 28
800-05 845cc heeft 34pk Solex 32
800-B1B D7-07 = 800-05 nieuwe benaming
Er is meer uit een 845cc geperst maar dan gaat t om aangepaste compressie / andere kop

En fotootje

Afbeelding

Hierop staat een kleppen diagram die aangeeft dat er meer 'spoeling' is bij de nieuwere type 800 motor.

Mijn idee is om dan nu alleen een nokkenas te wisselen en dus in de 839 te monteren. En ergens boven de 30pk uit te komen. Eventueel met een 32 spruitstuk en passende carburateur. (alhoewel ik twijfel over het nut tenzij de venturi meer als 20mm is dan)

Zijn hier mensen met ervaring daar mee? En kloppen mijn bevindingen wat motor vermogen eigenlijk wel.

O en om t gelijk maar even voor te zijn.. ik wil geen cleon er in gaan bouwen. Billancourt blijft er in.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Motor vermogens billancourt.

Bericht: # 177064Bericht Bertje »

Ik heb eens met een mede-clublid een nokkenas uit een GTL en een F6 nauwgezet met elkaar vergeleken en we konden geen verschillen vinden, terwijl ze volgens de documentatie toch echt anders moeten zijn. Mogelijk dat men in dit geval wel 2 verschillende nokkenassen ontworpen en in den beginne ook gemonteerd heeft, maar dat men er in de loop van de productie achter kwam dat het weinig uitmaakte, en dat men af en toe gewoon gebruikt heeft wat er toevallig nog op voorraad was. Maar goed, dit gaat over Cleons en over modellen die tegelijkertijd gebouwd werden.

Dat gezegd hebbende zijn er wel degelijk duidelijke ontwerpverschillen tussen vroege en late Billancourts, en ik kan me voorstellen dat je wat kan winnen met een recentere nokkenas, áls die compatibel is betreffende de plek van de lagers en wat betreft keerring/olieafdichting. En ook denk ik dat je qua spruitstuk en carburatie nog wel wat kunt winnen als je nu 28mm hebt, maar daarover verschillen we denk ik van mening.

The proof is in the pudding, als je een recentere nokkenas kunt vinden kun je het natuurlijk gewoon eens proberen. De meer voor de hand liggende oplossing is natuurlijk het hele blok swappen voor een recentere Billancourt; als je het originele blok netjes opbergt kun je altijd weer terug naar origineel. En verder heb je nog nog onderstaande optie, maar daar mag ik niks over zeggen :D
Crelesy schreef: wo dec 09, 2020 10:17 pm
O en om t gelijk maar even voor te zijn.. ik wil geen cleon er in gaan bouwen. Billancourt blijft er in.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Motor vermogens billancourt.

Bericht: # 177076Bericht harbourseal »

In het lijstje met opties zou je ook nog toe kunnen voegen.
de kop iets laten afvlakken en een dunnere koppakking om de compressie wat te verhogen.
Het vliegwiel af laten draaien en maatje grotere cilinders in het blok zetten.

de eerste twee opties heb ik goede ervaringen mee.

Je moet iets doen om bezig te blijven tijdens de lockdown
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Motor vermogens billancourt.

Bericht: # 177085Bericht Crelesy »

Goed om te horen. Waar had jij die dunnere pakking vandaan?
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Motor vermogens billancourt.

Bericht: # 177086Bericht harbourseal »

Ik heb door het revisiebedrijf zoveel van mijn kop af laten vlakken als zei verantwoord vonden.
En het bedrijf heeft een dunnere koppakking geleverd.
Het revisiebedrijf in kwestie is een old school werkplaats met veel ervaring in het old school opvoeren van motoren.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Plaats reactie